Végső elkeseredésükben az operatív törzshöz fordulnak a BKV-s járművezetők

Pénzcentrum2020. november 18. 11:01

Figyelemfelkeltő aláírásgyűjtésbe kezdtek a BKV-s járművezetők, s meglepő módon az operatív törzstől kérnek sürgősen védelmet a járvány ellen.  A szakszervezetek ugyanis hetek óta hiába kérik az illetékesektől a legfontosabb intézkedések bevezetését, egyebek között a tavasszal jól bevált elsőajtós fel- és leszállás felfüggesztését, a sofőrök kordonnal való védelmét, valamint az állandó maszkviselési kötelezettség alóli felmentését, ezekből mostanáig semmi nem valósult meg.

Elkeseredésükben aláírásgyűjtési akciót indítottak BKV járművezetői, hogy így hívják fel a figyelmet a helyzetükre: nem kapnak kellő védelmet az egyre erősödő járványban - írja közleményében az Egységes Közlekedési Szakszervezet, amely a dolgozói megmozdulás élére állt. Az EKSZ a cégnél működő több szakszervezettel - egyebek között a Városi Közlekedési Szakszervezetek Szövetségével (VKSZSZ) - közösen hiába kéri, sőt követeli hetek óta a BKV vezetésétől és a szolgáltatás megrendelőjétől - Budapesti Közlekedési Központ (BKK) -, valamint a tulajdonostól, a Fővárosi Önkormányzattól is, hogy ismét vezessék be a fővárosi közösségi közlekedésben a járvány első hullámában bevált biztonsági intézkedéseket, a legfontosabbakat mostanáig sem teljesítették. Az EKSZ most az operatív törzstől kér segítséget.

Érthetetlen és végtelenül felháborító ugyanis az, ami ez ügyben a BKV-nál folyik - háborog Naszályi Gábor. Az EKSZ elnöke hangsúlyozza, a munkavállalók az egészségük érdekében mindössze azt kérik az illetékesektől, hogy ismételjék meg a korábbi intézkedéseket. Ezek közül a legfontosabbak: az elsőajtós fel- és leszállás felfüggesztése, a sofőrülés kordonnal való elválasztás az utastértől, s a fedélzeti jegyértékesítés szüneteltetése a fővároshoz hasonlóan a budapesti agglomerációs járatokon, valamint az önálló városi közlekedést üzemeltető vidéki települések közül azokon, ahol van lehetőség az előzetes jegyvásárlásra is.

Annak ellenére, hogy a járművezetők fedélzeti i védelmének kialakításáról már szeptember végén megszületett egy kompromisszumos elvi megállapodás, a gyakorlatban mostanáig nem valósult meg - mondta az elnök. A szolgáltató mindössze egy matricán kéri az utasokat, hogy lehetőleg ne menjenek a sofőrülés közelébe. Ezt a legtöbb utas figyelmen kívül hagyja - panaszolják a járművezetők. A szalagkordon kifeszítése ellen rendre azzal érvel a BKV, de még inkább a BKK vezetése, hogy a járművezetőket fülke védi. Ez csak kis részben igaz - szögezi le az elnök.

Sok BKV-buszon ugyanis semmi vagy legfeljebb csak egy úgynevezett szélfogó plexi védi a sofőrt. Ez végtelenül kevés éppen most, amikor naponta ugrásszerűen emelkedik a fertőzöttek száma. Miközben az utasok maguk dönthetik el, hogy felszállnak-e egy zsúfolt járműre, s mennyi ideig utaznak idegenekkel összezártan, a sofőrök a legnagyobb tömeget is kénytelenek akár védtelenül is órákig is elviselni

- magyarázza az elnök. "Végtelenül felháborító, hogy esetleg valakinek a személyes döntésén - meg néhány méternyi kordonszalagon és figyelmeztető matrica költségén - múlik a munkavállalók biztonsága, adott esetben az egészsége" - háborog Naszályi. A szakszervezet hetek óta szorgalmazza azt is, hogy a kötelező maszkviselés alól kapjanak felmentést a járművezetők. Erre főként a közlekedésbiztonság a magyarázat.

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

A védőálarc alapesetben is látótér kiesést okoz, miközben az átlagosnál magasabban kialakított járművezetői ülésekből egyébként is nehéz minden irányt, a gyalogosokat és a kerékpárosokat is biztonsággal látni - magyarázza az elnök. Naszályi a szemüveges sofőrök miatt is aggódik, hiszen - mint írja - közismert, hogy a maszk alóli kilégzéskor bepárásodnak a lencsék. Ez a közlekedésben óriási kockázatot jelent - szögezi le.

Az EKSZ elnöke határozottan állítja, nem lehet tovább halogatni a járművezetők biztonságát garantáló intézkedéseket, s mivel úgy tűnik, cégen belülről nem kapnak segítséget, az operatív törzstől kérnek intézkedést. A szakszervezet a segítségkérő levélhez csatolni fogja a járművezetők egyenként aláírt kérését is.

Címkék:
hrcentrum, bkv, járvány, koronavírus, fővárosi önkormányzat, aláírásgyűjtés, operatív törzs, egységes közlekedési szakszervezet,