Pénzcentrum • 2020. március 26. 15:30
A COVID-19 megbetegedésekre tekintettel fokozott figyelemmel vizsgálják a vírusokkal és baktériumokkal szemben védelmet kínáló termékek reklámjait. Így többek között azt, hogy a hirdetések ne keltsék megalapozatlanul azt a látszatot, hogy egy adott termék valamiféle megelőző- vagy gyógyhatással rendelkezik.
Tilos megalapozatlanul védőhatást, megelőző- vagy gyógyhatást tulajdonítani a reklámozott termékének, továbbá a reklámok közzététele során különös figyelemmel kell lenni arra, hogy a különböző betegségekre pozitívan ható, gyógyhatású állításokkal népszerűsített termékek esetén a potenciális fogyasztók sérülékeny, az átlagosnál kiszolgáltatottabb fogyasztói csoportot alkotnak - írja a Gazdasági Versenyhivatal közleményében.
Tekintettel kell lenni továbbá arra is, hogy élelmiszerként forgalomba hozható termékeknek tilos gyógyhatást tulajdonítani, továbbá megalapozatlanul nem kelthető az a látszat, hogy a termék hatásosságát valamely hivatalos szervezet vagy tanúsítvány igazolja.
Milliós bírságok
Tekintettel arra, hogy a reklámokkal célzott fogyasztói kör az átlagosnál kiszolgáltatottabb, ezért a valótlan, túlzó, megtévesztő tájékoztatások miatt a GVH komoly bírságösszegeket jogosult kiszabni a jogsértő vállalkozásokra. "A bírság mértéke súlyos esetben elérheti akár a vállalkozás előző évi nettó árbevételének 10 százalékát - hívja fel erre a figyelmet Ritter Eszter, a Lakatos, Köves és Társai Ügyvédi Irodától.
Kié a felelősség
A fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló 2008. évi XLVII. törvény (Fttv.) felelősségre vonatkozó szabályai az ún. érdek-elvet követik. Így elsősorban a reklámozó felelőssége, hogy a kereskedelmi gyakorlat megfeleljen a vonatkozó jogszabályoknak, hiszen az eladás ösztönzése a hirdető közvetlen érdekében áll. Ugyanakkor a reklámozó vállalkozás mellett felelősnek minősülhetnek azok is, akik a jogsértő hirdetések közzétételében szerepet vállalnak.
A vizsgálatok már megkezdődtek
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 10 millió forintot, 15 éves futamidőre, már 7,21 százalékos THM-el, havi 89 803 forintos törlesztővel fel lehet venni a CIB Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: az Erste Banknál 8,04% a THM, a Raiffeisen Banknál 8,09%; az UniCredit Banknál 8,12%, a K&H Banknál 8,31%, akárcsak az OTP Banknál. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
- hangsúlyozza az ügyvédi iroda partnere. A GVH eljárást indított a www.shopolo.hu weboldalon, valamint a Facebook és Instagram posztokban az ’ANTISEPTIC’, illetve ’ANTIVIRUS’ elnevezésű terméket népszerűsítő vállalkozással szemben, mivel azt észlelte, hogy a vizsgált vállalkozás a fenti termék népszerűsítése során valószínűsíthetően megalapozatlan információkat közölt a termék felhasználási tulajdonságairól, így különösen a vírusokkal és baktériumokkal szembeni védelemre való alkalmasságáról.
Nem menekülnek az influenszerek sem
A GVH közleménye kifejezetten kitér arra az esetre is, amikor a reklámozó a termékét, szolgáltatását véleményvezérekkel népszerűsíti. Ebben az esetben is a reklámozó felelőssége gondoskodni arról, hogy közzétett tartalmak kialakítása során a fentieket az influenszerek is szem előtt tartsák. Azaz a véleményvezérek posztjai sem tulajdoníthatnak megalapozatlanul védőhatást, megelőző- vagy gyógyhatást a reklámozott termékékeknek - emelte ki a szakértő.