Repült a bírság a biztosítónak: a jegybank vizsgálódott, erre jutottak

Pénzcentrum2022. augusztus 18. 14:02

10 millió forint bírságot szabott ki az MNB a D.A.S Jogvédelmi Biztosítóra, egyebek közt egyes szerződési feltételeinek hiányosságai, a belső ellenőrzés fogyatékosságai, a számviteli vezető befektetési területhez való kapcsolódása, illetve az informatikai és a kárrendezési tevékenység problémái miatt. A biztosító a telefonon közölt szóbeli panaszokról több esetben nem vett fel jegyzőkönyvet, azokat nem válaszolta meg határidőben, illetve nem rögzítette nyilvántartásában sem - derült ki a jegybank közleményéből.

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) korlátozott terjedelmű és mélységű átfogó vizsgálatot folytatott le a D.A.S Jogvédelmi Biztosító Zrt.-nél (D.A.S Biztosító) a 2019. február 5-től a vizsgálat lezárásáig terjedő időszakot áttekintve.

A jegybank vizsgálata nyomán megállapította, hogy a D.A.S Biztosító belső ellenőrzésének nincs elegendő erőforrása feladatainak elvégzéséhez. Jogsértőnek minősült, hogy a számviteli rendért felelős vezető nem független a biztosító befektetési területétől, illetve, hogy az igazgatósági és felügyelő bizottsági ülések jegyzőkönyveiből – egyes esetekben – a meghozott döntésekkel kapcsolatos lényegi információk hiányoztak.

Nem ellenőriztek eléggé

A jegybank közleménye felidézi, hogy a társaság nem biztosította az informatikai (IT) infrastruktúra teljeskörű, naprakész fizikai, szoftver és konfigurációs nyilvántartását, s hiányoztak a rendszeres informatikai tárgyú belső ellenőrzések is. A D.A.S Biztosító kárrendezési tevékenysége során némelykor nem a valós kárbejelentési napot rögzítette nyilvántartásában. A biztosító emellett nem megfelelő gyakorlatot folytatott a szavatolótőke-szükséglet számítása, illetve a tételes függőkártartalék megképzése során.

Az MNB megállapította továbbá, hogy a D.A.S Biztosító egyes szerződéses feltételeiben mindössze egy éves elévülési időt határozott meg, illetve nem világosan rögzítette az első biztosítási díj és a kockázatviselés kezdetét. A vizsgált biztosítási feltételekben továbbá az ügyfelek számára nem volt egyértelmű a szolgáltatás teljesítésének határideje sem. Hiányzott a szerződési feltételekből az is, hogy több vagyontárgy vagy személy esetén melyek a szerződés fennmaradásának szabályai.

NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!

Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)

Hol a jegyzőkönyv?

Fogyasztóvédelmi szempontból jogsértőnek minősült, hogy a D.A.S. Biztosító több alkalommal nem vett fel jegyzőkönyvet ügyfelei telefonos panaszairól, és azokat nem válaszolta meg határidőben, valamint egy esetben nem rögzítette maradéktalanul a fogyasztó által telefonon előterjesztett kifogásokat, s elmulasztotta a panasz teljeskörű kivizsgálását, megválaszolását. A biztosító a panasznyilvántartásban nem tüntetett fel továbbá egyes, panasznak minősülő fogyasztói megkereséseket.

Az MNB kötelezte a D.A.S Biztosítót, hogy 2022. december 30-ig, dokumentumokkal alátámasztva számoljon be a jegybanki kötelezésekkel kapcsolatban megtett intézkedéseiről. A jogsértések miatt az MNB 9 millió forint felügyeleti és 1 millió forint fogyasztóvédelmi bírságot is kiszabott a biztosítóra. A bírság kapcsán enyhítő körülménynek minősült, hogy a biztosító számos esetben jelezte korrekciós intézkedéseit vagy azok tervét a feltárt hiányosságok kapcsán.

Címkék:
biztosítás, mnb, jegybank, bírság, biztosító, fogyasztóvédelem, mnb bírság,