Pénzcentrum • 2019. július 16. 17:30
A drónok üzemeltetése, amely eddig csak kevéssé képezte jogi szabályozás tárgyát, súlyos biztonsági és adatvédelmi aggályok forrásává vált egész Európában. A múlt hónapban azonban az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) két közösségi szintű, drónokkal kapcsolatos szabályozást hirdetett ki, amelyek 2020. július 1-jétől válnak alkalmazandóvá. A Taylor Wessing Budapest szakértői összefoglalták, milyen változásokkal kell számolniuk a drónokat üzemeltető cégeknek és magánszemélyeknek az elkövetkezendő egy évben.
Manapság egyre inkább életünk részévé válnak a drónok, vagy másnéven pilóta nélküli légi járművek (UAS). Hosszú ideig főleg katonai célokra, kereskedelmi légi felügyelet ellátására, iletve mozgókép-felvételek készítésére használták őket. Idén júniusban azonban az Amazon úgy nyilatkozott, hogy hamarosan drónok segítségével fogja végezni a kisebb háztartási tárgyak kézbesítését a vásárlók részére. Ráadásul tervei között szerepel, hogy a közeljövőben lehetővé teszi az ezzel kapcsolatos videokamerás megfigyelést, mint szolgáltatást is, így könnyen lehet, hogy megrendelhetjük majd az Amazonon, hogy egy drón tartsa szemmel a házunkat.
Az ezzel kapcsolatos aggályokra válaszul 2019. június 11-én az EASA két, drónokra vonatkozó szabályozást hirdetett ki. Ez a harmonizált szabályozás komoly lépés az ún. Egységes Európai Égbolt megvalósítása felé. Korábban nagy kihívást jelentett az EU számára a drónok szabályozása, mivel hatásköre csak a 150 kg feletti pilóta nélküli légi járművekre terjedt ki. Ennek eredményeként a kisebb drónokra jelenleg egész Európában különböző tagállami jogszabályok vonatkoznak.
A szabályok a drónok három kategóriáját különböztetik meg, kockázati szint szerint:
- nyílt (25 kg-ot meg nem haladó, alacsony kockázatú drónok),
- különleges (nagyobb kockázatot magukban foglaló műveletek)
- és tanúsított (személy- és egyes áruszállító drónok, illetve azok, amelyek embertömegek felett repülnek).
Ha olyan drónnal végeznek nyílt kategóriájú műveletet, amely legfeljebb 250 g vagy 80 Joule-nál nem nagyobb mozgási energiát adhat le az emberre egy esetleges ütközés esetén, akkor ehhez nem szükséges előzetes műveleti engedély, azonban bizonyos korlátozások vonatkoznak majd rá. A különleges, illetve tanúsított kategóriájú drónok üzelmeltetése ezzel szemben engedélyköteles lesz és a használatuk szigorú ellenőrzés tárgyát fogja képezni. Az engedélyezés az egyes tagállamok szintjén fog megvalósulni.
JÓL JÖNNE 1 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 1 millió forintot igényelnél 36 hónapos futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 33 952 forintos törlesztővel az UniCredit Bank nyújtja (THM 14,41 %), de nem sokkal marad el ettől a CIB Bank 33 972 forintos törlesztőt (THM 14,45%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
Az új drónoknak például egyedileg azonosíthatóknak kell lenniük annak érdekében, hogy az illetékes hatóságok nyomon tudják követni a drónműveleteket. Emellett lehetővé kell tenniük az UA-hoz való fizikai hozzáférés nélküli távoli azonosítást a drónra felszerelt válaszjeladó segítségével. Egyes járműveknek földrajzi helymeghatározási rendszerrel is rendelkezniük kell, amely a tagállamok által szolgáltatott adatok alapján észleli, ha fennáll a légtérkorlátozások megsértésének veszélye, és ezt jelzi a távpilótának. Mindezeken felül az üzembentartónak számos esetben igazolnia kell a távpilótákra vonatkozó kompetenciakövetelményeknek való megfelelést, például akkor, ha a drón fel van szerelve személyes adatok rögzítésére alkalmas érzékelővel, kivéve, ha a drón játéknak minősül.
A közösségi szintű szabályozás 2019. július 1-jén lépett hatályba, de csak 2020. július 1-jétől alkalmazandó, így a tagállamoknak, illetve a drónok üzemeltetésével foglalkozó cégeknek egy év áll a rendelkezésükre, hogy felkészüljenek a közös európai keretszabályozás végrehajtására. A folyamatot az EASA által kiadott iránymutatások segítik majd.
- emelte ki Torsten Braner, a Taylor Wessing Budapest irodavezető partnere.