Teszten a Mazda legendás kabriója, az MX-5: meddig marad még velünk az utolsó szamuráj?

Szánthó Péter2025. május 24. 13:02

Miközben az autóipar egyre inkább az elektromosítás és a digitalizáció felé halad, a Mazda kitart az ikonikus MX-5 alapértékei mellett. A frissített roadster továbbra is könnyű, kéziváltós és szívómotoros – pont, ahogy a rajongók szeretik. A 2025-ös modell nemcsak élményautóként állja meg a helyét, de modern technológiákkal és biztonsági rendszerekkel is felszerelték. Kevés új autó van ma, amely ilyen kompromisszummentesen szól a vezetés öröméről.

A modern autóipar elvárásai és az elektromosítás is gyökeresen átalakítják szinte minden márka kínálatát, számos legendás modellt sirathattunk el az utóbbi időben. De szerencsére Mazda üzenete egyértelmű: az MX-5 marad az, amiért a rajongók több mint három évtizede szeretik.

Épp pár hete derült ki, hogy a globális piaci trendek ellenére a gyártó a végsőkig kitart az ikonikus kabrió mellett, és a cég vezetői határozottan állítják: nem engedik el a sportautó alapértékeit. Egyetértés van abban, hogy a legendás modellnek a jövőben is könnyűnek, szívómotorosnak és kézi váltósnak kell maradnia, még akkor is, ha a piac egyre inkább a nagyobb, erősebb és automatizált modelleket keresi. A Mazda filozófiája szerint összességében a vezetési élmény a kulcs, nem pedig a puszta teljesítmény.

Ennek kapcsán legutóbb a vállalat vezető formatervezője és pénzügyi igazgatója egyaránt hangsúlyozta: a könnyű súly az MX-5 lényege, és ezt semmilyen nyomás nem írhatja felül. Bár a mérnöki csapat az elektromos jövőre is készül, de világossá tették: amíg csak lehet, maradnak a belső égésű motoroknál, mert azokkal lehet a leginkább megőrizni az MX-5 karakterét. A kézi váltó és a kis tömeg nemcsak technikai jellemzők, hanem részei annak az élménynek, amit a Mazda a „Jinba Ittai” filozófiával – az autó és a vezető egységével – közvetít.

Milyen lett az új generáció?

Egy héten át nyúztuk az MX-5-ös legújabb generációjat, méghozzá a Kazari kivitelben, azaz többek között a bézs belsővel és a bézs színű vászontetővel. 2025-ben is ez az egyik legolcsóbb, legizgalmasabb sportautó, és egyben a legkisebb Mazda - mindenki meglepődött, aki látta, hogy milyen kicsi! Nincs 4 méter hosszú, és kevesebb mint 1,8 méter széles. Mivel a motorháztető borzasztóan hosszú, a két utas tulajdonképpen a hátsó tengelyen ül, mögöttük csak a tetőnek kialakított hely és a 130 literes csomagtér fér már bele a méretekbe.

Külsőleg az előzőhöz képest csak apróbb módosításokat vehetünk észre, mint a LED-esre cserélt fényszórók - bizonyos felszereltségeknél már adaptív lett a világítás. Újdonság a már említett, bézs vászontető és az "Aero Grey Metallic" nevű fényezés is.

Címkék:
autó, teszt, autóipar, japán, kabrió, autópiac, újautó, autóteszt,