Súlyos tévhit terjed az elektromos kocsikról: sok autós ezért bizonytalanodik el vásárláskor

MTI2022. május 18. 18:01

A hatótávolság után a legnagyobb aggodalmat az akkumulátorok élettartama jelenti azoknak, akik fontolgatják, hogy elektromosra cserélik hagyományos üzemű autójukat: a Jövő Mobilitása Szövetség szakértői szerint azonban feleslegesen, mivel megfelelően töltve egy akkumulátor akár két-háromezer ciklust is kibír a teljesítmény csökkenése nélkül, 10-15 éves folyamatos használattal.

A szakértők szerint a hatótávolság és az akkumulátorok élettartamának növekedése hozzájárul az elektromos autók elterjedéséhez is, 2022 első negyedévében már 15 százalékkal több elektromos autó - 24 795 - futott a hazai utakon, mint tavaly év végén: s bár a növekedési ütem erősebb, mint 2020 és 2021 azonos időszakában volt - 10,6 százalék -, mivel egyelőre nincs hír a korábbi évek elektromosgépjármű-beszerzési támogatási gyakorlatának idei folytatásáról, egyelőre bizonytalan, hogyan alakul a következő negyedévek növekedési üteme.

A szövetség közölte azt is, míg a tisztán elektromos autók első elérhető modelljei téli viszonylatban még csak 100 kilométer körüli hatótávolságúak voltak, addig ma már sokkal inkább a 200-300 kilométeres hatótáv mondható átlagosnak. Az előrejelzés szerint egy-két éven belül pedig, a modellkínálat folyamatos és jelentős bővülése mellett, már a 300 kilométer feletti hatótáv lesz átlagosnak mondható.

A szövetség közleménye szerint, bár a használat következtében minden akkumulátor hatékonysága romlik, az autógyártók ma már 7-10 éves garanciát adnak rá, miközben egy ma megvásárolt elektromos autó akkumulátorának várható élettartalma már jóval inkább a 20 évhez közelít, és az autót is túlélheti: az Egyesült Nemzetek Európai Gazdasági Bizottsága által 2022-ben elfogadott javaslata alapján még 160 ezer kilométer megtétele után is, vagy az autó 8 éves életkoráig biztosítaniuk kell a kapacitásuk legalább 70 százalékát az akkumulátoroknak.

A szövetség szerint téves az a nézet is, miszerint minél többet használják az elektromos autót, akkumulátora annál nagyobb mértékben veszít teljesítményéből. Ezzel szemben az elavulás (degradáció) és a kapacitáscsökkenés sokkal jobban változik a hőmérséklet és a töltési sebesség miatt, és az sem igaz, hogy akik napi 10-15 kilométer tesznek meg egy nap elektromos autójukkal, azok számára ajánlott állandóan tölteni.
Közölték: annak ellenére, hogy hideg időben az akku kapacitása kisebb és így az autóval megtehető távolság is mérséklődik, mégis, az akkumulátor felmelegedése jobban csökkenti az élettartamát, akár az időjárás, akár a gyors töltés miatti felmelegedés hatására. Ezért

előnyösebb az az elektromos autótípus, ami temperálja az akkumulátort, és ha kell hűti, illetve fűti.

JÓL JÖNNE 1 MILLIÓ FORINT?

Amennyiben 1 millió forintot igényelnél 36 hónapos futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 33 952 forintos törlesztővel az UniCredit Bank nyújtja (THM 14,41 %), de nem sokkal marad el ettől a CIB Bank 33 972 forintos törlesztőt (THM 14,45%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

 

Fontos, hogy ha hosszabb ideig nem használják - több hétig - az autót, akkor a mai lítium akkumulátorokat 50 százalék körüli töltöttséggel állítsák le, és az se induljon el teljes töltöttséggel otthonról, aki rögtön lejtős úton közlekedik, mert itt az autó folyamatosan visszatölt - figyelmeztetnek.

A Jövő Mobilitása Szövetség szakértői arra is felhívták a figyelmet, hogy az elektromos autó akkumulátorának élettartamát negatívan befolyásolja, ha a cellákat gyakran lemerítik, majd teljesen feltöltik: a gyártók általában azt javasolják, hogy csak 80 százalékig töltsék az akkumulátort, és soha ne engedjék teljesen lemerülni. Közölték, az akkumulátor élettartamát alapvetően befolyásolja a gyakori gyorstöltés is, mivel ilyenkor jelentősen megemelkedik az akkumulátor belső hőmérséklete, ami hosszabb távon károsítja a cellákat.

Címkék:
autó, akkumulátor, elektromos autó, autóvásárlás, elektromos, elektromobilitás,