Kevesebben autóznak, de hosszabb utakat tesznek meg: hová megy mindenki?

Pénzcentrum2020. április 11. 15:45

Március második felében kiürült Budapest, a közösségi közlekedésben 80-90 százalékos utasszámcsökkenést mértek. Látványosan visszaesett az autós közlekedés is. Kicsit olyan érzésünk lehetett, mintha az évtizedekkel korábbi Budapestre csöppentünk volna, a többsávos utakon alig néhány autót lehetett látni, dugóknak pedig híre-hamva sem volt.

Nem volt eddig azonban pontos adat, hogy mekkora is a visszaesés - írja a G7. Bár a Wazestats jól mutatja, hogy visszaesés volt, ezt csak 20 ezren használják maximálisan egy nap, ami nagyon kis része az akár napi egymilliós budapesti autósnak. A Budapest Közút automata forgalomszámláló berendezései azonban sokkal pontosabb képet adnak.

Március második felében 37 százalékkal csökkent a Duna-hidak forgalma, míg az M1-M7 bevezetőn 31 százalékkal kevesebb autóst mértek.

Ezek az adatok kisebb visszaesést mutatnak, mint a hasonló időszakban mért Waze felhasználói szám, ami 61 százalékos visszaesést mutatott, ha szintén az év 10. és 11. hetének átlagát hasonlítottuk össze a 12. és 13. hét adataival. Ez azonban logikus is: ha nincsenek dugók, nincs is igazán szükség a Waze segítségére.

Az adatok szerint a fővárosiak hétköznapokon 34 százalékkal kevesebbet autóztak, hétvégéken pedig 51-gyel. Érdekes, hogy már ekkora forgalomcsökkenés is meg tudja szüntetni a dugókat, és sokkal jobb levegőminőséget teremt. A fővárosból induló és ide érkező minden hatodik autós az M1/M7 közös bevezetőjét használja. A többi út közül az M3, M5 és M2-vel együtt már a forgalom 40 százalékát lefedi.

Ezért az ingázók és a távolabbról a városba érkező utazók szokásainak vizsgálatára az M1-M7 bevezető kiválóan alkalmas. Itt valamivel kisebb volt a visszaesés, mint a városon belüli forgalmakban. Érdekes azonban, hogy a városból kifelé és befelé utazók aránya felborult, míg a Pest és Buda között közlekedők aránya között nem volt ilyen változás.

A hétvégéken nagyobb volt a visszaesés: szombat és vasárnap 55 százalékkal esett a forgalom, míg hétköznapokon csak 28 százalékkal.

Ez azt jelzi, hogy a kirándulást, szabadidős programokat csökkentették sokkal inkább. Talán azt is mutatja, hogy a Balatonra kevesebben indultak, az egyre jobb idő ellenére.

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

Kevesebben, de többet bérautóznak

Összesen már több mint ezer applikációval használható autó van Budapesten, a Mol Limónak 470, a GreenGónak 300, a ShareNow-nak 240 járműve bérelhető. A GreenGónál csak kisebb mértékű keresletvisszaesést mértek. Érdekes módon egyre nagyobb utakat tettek meg az autókkal: februárban még 30-35 perc alatt átlagosan 7-8 kilométert tettek meg a felhasználók. A járvány első hetében, március 9-ével kezdődően 1-2 perccel megnőtt az átlagos bérlési idő.

A ShareNow-nál is hasonlóak a tapasztalatok: március első két hetében még növekedett a használat, majd ezt követően érezhetően visszaesett. Az adatokból azt látják, hogy sokan vannak, akik nem tudnak otthon maradni, például minden nap munkába járnak az autóikkal.

A GreenGónál azt látták, hogy amikor március közepén a cégek jórészt átálltak home office-ra, akkor 15-20 százalékos csökkenés következett be - aminél a cég nagyobbat várt. Más közlekedési formákhoz képest ez jóval kisebb visszaesés, csak a kerékpárhasználat tudott jobb eredményt (növekedést) elérni.

Címkék:
utazás, autó, közösségi közlekedés, kocsi, mol limo, greengo, szabadidős programok, m3 bevezető,