Ezek a taxik fognak versenyezni az utasokért Budapesten

Pénzcentrum2013. április 10. 17:33

A Fővárosi Közgyűlés által 2013. április 9-én elfogadott, és egyes elemei tekintetében 2013 szeptemberétől fokozatosan hatályba lépő taxirendelet nem csak egységes arculati megjelenést, hanem egységes tarifákat is meghatároz. A standardizálásnak köszönhetően jelentősen csökken a fuvarozók közötti versenyhelyzet, de nem tűnik el teljesen. A rendelet "alsó korlátot" vezet be a taxi célra használható járművek számára, felsőt nem.

A hosszas egyeztetések után megszületett rendelet minimális teljesítmény - 55 kW, azaz 74,8 lóerő -, minimális tengelytávolság - 2550 mm - és minimális csomagtartóméret - 430 l - értékeket ír elő. Ezen követelményeknek az alsó-középkategóriába tartozó szinte valamennyi modell megfelel, ha nem is a legalacsonyabb árú 5-ajtós kiviteleikben, akkor kombi karosszériával mindenképp. Ezek bekerülési ára a rendeletben előírt légkondicionálóval, illetve a taxisofőr és az utasok további kényelmét szolgáló felszerelésekkel inkább az 5 és 6 millió forint közötti ársávba tartozik, mint az 4 és 5 millió forint közöttibe. Ezen járművek üzemeltetésére, amortizációjára és a munkavégzés teljes terheire e ugyan fedezetet nyújthat a 280 Ft/km-es tarifa, de a rentábilis működés nagy mértékben függ a hasznos és üres kilométerek arányától. Az ennél is nagyobb - és jellemzően drágább bekerülési árú - járművek esetén pedig magasabbnak kell lennie az utassal megtett kilométerek számainak, mint a "guruló" távolságnak. Ennek megvalósítása egyértelműen fuvarszervezési kérdés, így a diszpécserszolgálatok számára ez újabb kihívást és feladatot jelent. Az egy részének ma is létező igénye alapján lesznek olyan fuvarszervező irodák, amelyek részben, vagy egészben erre a keresletre kínálnak majd választ.

Az "átlagtól" lefelé is el lehet térni, amire a már ma is kapható "válságmodellek" jelentik a választ. A 3 millió forint körüli bekerülési árú újautók ugyan nem nyújtanak akkora vélt vagy valós "presztízst" sem a fuvarszervezőnek, sem az utasnak, mint egy felső-középkategóriás autó, de a kihasználtság hatékonyságában nagyobb rugalmasságot engednek.

Mivel egy adott távolság taxival történő megtétele az utas szempontjából ugyanannyiba fog kerülni a leintett, vagy hívott kocsi márkájától, típusától függetlenül, ezért a társaságok az általuk nyújtott "többletszolgáltatások", pl. az autók márkája, típusa, mérete, stb. révén tudnak egymással versengeni, felvállalva ennek a fentiekben említett nehézségeit, vagy könnyebbségeit.

Az elfogadott fővárosi taxirendeletnek megfelelő járművek:

JÓL JÖNNE 1 MILLIÓ FORINT?

Amennyiben 1 millió forintot igényelnél 36 hónapos futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 33 952 forintos törlesztővel az UniCredit Bank nyújtja (THM 14,41 %), de nem sokkal marad el ettől a CIB Bank 33 972 forintos törlesztőt (THM 14,45%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

 

 

Címkék:
utazás, autó, Budapest, taxi, tele 5 taxi,