Megőrjíti a magyarokat a konyhák új sztárja: tömegek keresik most ezt a terméket karácsonyra

Biró Attila2023. december 3. 06:30

Az airfryer brutálisan nagyot megy Magyarországon, várható hogy idén is ez lesz az egyik legnagyobb slágerajándék. Az idei év azonban igencsak nehézkes a kereskedőknek, az erős inflációs hatás, a magas kamatok, a reálbérek csökkenése ugyanis csúnyán begyűrűzött a magyarok vásárlási kedvébe. Az év végi roham azonban nem fog elmaradni, ez még valamelyest mentheti az idei évet.

Nem zárt egyszerű évet az elektronikaicikk-kereskedelem Magyarországon. Hiába ugyanis, hogy még a Covid-világjárvány miatti chiphiány idén már nem éreztette a hatását, a gazdasági válság komoly nyomott hagyott a vásárlási kedven. Az emberek sokkal jobban meggondolják mire költenek, az elszálló infláció miatt pedig sorra maradtak el a nagyobb elektronikai vásárlások. Nem véletlen, hogy a Pénzcentrumnak nyilatkozó legnagyobb hazai szereplők egyértelműen borús évről beszélnek, ha 2023-ról van szó, igaz 2024-re vonatkozóan azért már bizakodóbb a hangulat.

Jó hírt jelent a szakmának az is, hogy három hét, és itt a karácsony. Bár a Black Friday a korábbi évekhez képest takaréklángon égett, azért az nagyon valószínű, hogy az ünnepek miatti ajándékozási hullám a jól megszokott magasabb kereslettel párosul majd. De hogy mik lesznek az idei év slágerajándékai, illetve milyen jövőre számíthatunk az elektronikai cikkek piacán, arról a MediaMarkt és az Euronics beszélt a Pénzcentrumnak.

Slágerajándékok 2023-ban

A szokásos kategóriák mellett, mint a telekommunikáció, a tv, a számítástechnika, a konzolok és a kellékek, a kisgép kategória - tehát a konyhai kisgépek, a porszívók, kávégépek - forgalma nagyot erősödött év végére

- árulta el lapunknak Magyar Norbert, a Media Markt Magyarország kereskedelmi igazgatója. A vezető beszélt arról is, egész évben jól teljesített például az airfryer, de novemberben abszolút slágertermékké lépett elő, és feltehetően ez karácsonyig így marad a boltnál. Magyar Norbert elmondta azt is, a játék kategóriában a konzolok mellett a nem elektronikus építőjátékok forgalma is várakozások felett teljesített, mely új kategóriaként jelenik meg az online és offline kínálatunkban egyaránt.

A vállalat azt is elmondta, a fent említett kategóriák népszerűsége egyébként is jellemző év végére, az eltérések az aktualitásokból adódnak."Tavaly az állami támogatások hatására, valamint az energiaválság miatt (korszerűsítési hullám) nagyon erős volt a kereslet a háztartási nagygépek iránt, ezért, ha azt vesszük bázisidőszaknak, akkor érthetően idén jelentősen csökkent a forgalom ezen a kategórián” - számolt be Magyar Norbert, aki kiemelte, ugyanígy a Covid alatt az otthoni tanuláshoz, munkavégzéshez szükséges számítástechnikai eszközök forgalma lőtt ki, aminek még idén is érezték a hatását, hiszen kevesebben vesznek azóta új eszközöket, ugyanakkor ez a kategória jellemzően erős év végén.

Stabil év végi vásárlási trendekről számolt be az Euronics is, náluk az elmúlt években az Air Fryerek iránti érdeklődés volt a legkiugróbb: 2022 decemberében például ebből adták el a legtöbbe. Ehhez képest azt látják, egyre inkább slágerterméknek számítanak viszont a notebookok, és az is új trendnek látszik, hogy idén sokan időzítették az ünnepek előtti akciós időszakokra az olyan nagyháztartási gépek beszerzését, mint a mosógépek vagy a hűtőszekrények.

A vásárlók tehát úgy tűnik, idén nem csak a karácsonyra készülnek, hanem bepótolják az emelkedő árak miatt eddig elhalasztott beszerzéseket is, az ünnepi akciókat kihasználva

- emelte ki lapunknak az Euronics, akiknek az adataik is alátámasztják, hogy a vásárlók egy része már a Black Friday alatt beszerzi a karácsonyi ajándékokat. Az idén novemberi és a tavaly karácsonyi trendeket összevetve azt látják, legnépszerűbb ajándékok 2023-ban az okostelefonok, a kisebb háztartási eszközök – például kéziporszívók, mikrók, konyhai kisgépek –, a kisebb okoseszközök - Bluetooth-hangszórók, okosórák – és a tipikusan karácsonykor vásárolt szépségápolási, higiéniai termékek - elektromos borotvák és fogkefék lesznek.

A chiphiány már a múlt

Az Euronics az idei évben nem tapasztalt a tavalyi évhez hasonló áremelkedést vagy áruhiányt. A szállítási láncok korábbi problémái és a chiphiány idén már nem éreztette a hatását. Azt látják azonban, hogy megfordult az eddigi helyzet: keresleti piac helyett kínálati piaccá váltak,

azaz áru mindenhol van, de a tavalyi évhez képest jelentősen visszaesett a vásárlói érdeklődés.

Kitértek arra is, hogy az áremelkedés üteme is lelassult, egyes termékkategóriák esetében teljesen megállt, sőt, vannak olyan háztartási kisgép-kategóriák, amelyekben már árcsökkentést is láttak gyártói oldalon, amik már a kiskereskedelmi árakba is át tudtak szivárogni.

A chiphiányból származó problémák esetén már egyértelműen kijelenthető, hogy megszűntek, illetve a vonatkozó holisztikus áruhiányokkal sem kell már számolni. Természetesen minden forgalmazott kategória esetén előfordulhatnak időnként hiányzó modellek, de ezek egyáltalán nem hosszútávúak és nem nevezhetőek általánosnak

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

- tette hozzá a múltidézéshez Magyar Norbert, az MM vezetője.

A drasztikus áremelkedés árnyékában

A műszaki szektorra egy általános 15-20%-os áremelkedés volt jellemző tavaly óta, de igazán kiugró drágulás egy termékcsoporton sem volt megfigyelhető. Az oled tvk például olcsóbbak lettek, ahogy az iphone 15 is a vártnál kedvezőbb áron érkezett. A hatalmas az árverseny egy nagyon sok szereplős szektorban, ami bekorlátozza az áremelési lehetőségeket

- tájékoztatott az árakkal kapcsolatban Magyar Norbert. Elmondta azt is, a szektorban a forgalom február óta erősen visszaesett, de év végére azért javult a helyzet. Ebben közrejátszik az is, hogy sokan halogatták a nagyobb értékű műszaki cikk beszerzéseiket és kivárták a novemberi akciókat, illetve a karácsonyi vásárlások nagy része még a szakma előtt áll, összességében viszont az MM abban biztos, hogy az idei eredmények elmaradnak majd a tavalyitól.

A tavalyi évben látott drasztikus áremelkedés az idei évben nem volt jelen, a kereslet viszont ennek ellenére egyértelműen visszaesett. Erre a keresletre komplex gazdasági és társadalmi folyamatok adhatják meg a magyarázatot: benne van az infláció, a magas kamatok. Szimplán az árak módosítása tehát nem befolyásolja láthatóan az elektronikai cikkek iránti érdeklődést

- adta hírül az Euronics, akik szintén azt látják, az év végéhez – és az ünnepekhez – közeledve erősödik a vásárlói aktivitás, a forgalmi adataink immár közelítenek a tavalyi számaikhoz. Ráadásul gyártói és kereskedői oldalon friss jelenségként árcsökkenést, a fogyasztói oldalon pedig lefelé vásárlást tapasztalnak. „Érdekesség azonban, hogy míg a korábbi időszakban a chip és konténerhiány miatt tíz vásárlóra hét termék jutott, ez a tendencia megfordult: most hét vásárlóra jut 10 termék” – árulták el.

Mi várható 2024-ben?

Az Euronics 2024-ben az áremelkedés és a kereslet stagnálására számít, és mivel a fogyasztók elhalasztották a háztartási beszerzéseket, 2024-ben azok, akik az idei akciós időszakot nem használták ki, várhatóan jövő tavasszal és ősszel fogják bepótolni ezeket. A vállalat azt is látja, hogy a vásárlók visszatérnek a boltokba, arra számítanak, hogy 2024-ben tovább tolódnak az arányok az üzlethálózatuk irányába, ezért nyitottak idén több úgynevezett shop-in-shop üzletet.

Bár a fogyasztók újra szívesen járnak a boltokba, értékelik, ha nem kell több üzletbe betérniük azért, hogy beszerezzék a szükséges termékeket. Éppen ezért kitartunk a szortimentünk bővítésének stratégiája mellett, hogy minél többféle terméket be tudjanak szerezni az Euronics üzletekben a vásárlók

- emelték ki lapunknak.

Várakozásaink szerint idén még az előző évhez képest negatív marad a kép, a jövő évtől viszont remélhetőleg normalizálódik a gazdasági helyzet, és elkezdhet helyreállni a kiskereskedelemi szektor is. MediaMarkt szinten a célunk, hogy ne csak egy műszaki cikkeket értékesítő vállalkozásként, hanem szolgáltatóként is tekintsenek ránk

- osztotta meg terveit a Pénzcentrummal Magyar Norbert, a vállalat vezetője, aki kitért arra is, céljuk, hogy olyan szolgálatátási csomagot adjanak, amivel a vásárlók gyorsabban és kényelmesebb tudják beszerezni és használni azokat a műszaki cikkeket, amikre szükségük van.

Címkék:
vásárlás, media markt, euronics, mediamarkt,