Figyelmeztetnek a fogyasztóvédők: így nagyon megjárhatod a netes vásárlással

Pénzcentrum2020. november 18. 14:28

A kézhezvétel után rögtön ellenőrizzük a csomag és a benne lévő termékek sértetlenségét. Az átvételt követően nem áll módunkban reklamációt elfogadni - áll az egyik legnagyobb webáruháztól online vásárolt termék nyugtáján. A Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége szerint egyszerűen tisztességtelen ez a kijelentés és - nem utolsó sorban - a jogszabályokba ütközik. Indul a karácsonyi nagy bevásárlási roham, és minden bizonnyal ez idén még inkább online történik.

Azonban az ilyen és ehhez hasonló átveréseket egy egyszerű próbavásárlással már rég ki lehetett volna szűrni. Sok fogyasztó, ha egyáltalán elolvassa, mi szerepel a nyugtán megijed: vagy azért, mert a kicsomagolás után olvasta el, vagy azért mert szeret olvasni és rögtön a termék kézhezvételét követően tette meg. De teszi is fel rögtön a kérdést: most minden olyan fogyasztói jogtól elesik, amiket esetleg már megtanult(?): hogy például elállhat a szerződéstől, hogy kicserélheti a terméket - sorolja közleményében a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége. Azaz élhet egyrészt a távollévők között kötött szerződésre vonatkozó elállási jogával 14 napon belül vagy érvényesítheti a hibás teljesítésből eredő jogait.

Egyszerűen a tény az, hogy a vállalkozás nem zárhatja ki a reklamáció jogát!

- húzta alá a szervezet. Sokszor lehet azt hallani, hogy tudatos fogyasztóként kell viselkednie az átlag magyar fogyasztónak is.

De azt gondoljuk, hogy eljött az az idő, vagy el kellett volna már régen jönnie, hogy a fogyasztóvédelemért felelős hatóság, ha kell jogszabály változtatásokkal ténylegesen is védje a fogyasztókat! Hasonlóan a vállalkozásokat tömörítő és azok érdekeiket képviselő kamarai szervezetnek, szervezeteknek is mindent meg kellene tennie annak érdekében, hogy megköveteljék a vállalkozásaiktól a fogyasztóbarát magatartást, pontosabban ebben az ügyben a jogszabályoknak megfelelő eljárást, vagy ha nincs erejük ehhez, akkor egyszerű ajánlásokkal segítsék a fogyasztók érdekében is a vállalkozásokat.

- tették hozzá.

Vállalkozások nélkül nincs fogyasztóvédelem

Tisztességtelen vállalkozások ezt egyszerű figyelmezetéssel vagy bírsággal most megússzák, megúszhatják az ilyen vagy ehhez hasonló ügyet, ügyeket. Pedig egyszerűen be kellene azokat zárni. Gondoljunk bele, mi történik a fogyasztóval, ha néhány napot már késedelembe esik egy számla kifizetéssel: azonnal kamat, plusz egyszeri költség, majd jön a szolgáltatásból való kizárás.

Nem jó ez így, nincs tényleges XXI. századi fogyasztóvédelem, ha ilyen eset elő tud fordulni

- írta a FEOSZ.

NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!

Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)

Mire figyeljünk online vásárlás esetén?

Első és legfontosabb, hogy tisztában legyenek a fogyasztók azzal, hogy kitől vásárolnak. Hangzatos webáruháznév mögött mindig kell lennie konkrét cégnek, pontos székhelycímmel, telefonszámmal, adószámmal. Ha ilyet nem találnak a fogyasztók, akkor arról a weboldalról inkább ne vásároljanak, mert könnyen átverhetik őket.

Tőled mennyit von le a bank úgy, hogy észre sem veszed? Nézd át, van-e kedvezőbb számlacsomag, mint a tiéd! Használd a Pénzcentrum kalkulátorát!

Internetes vásárlás esetén speciális többletjogok illetik meg a vásárlót, így ha meggondolta magát a vásárlást illetően, nem tetszik neki a termék, akkor a termék kézhezvételétől számított 14 napon belül indokolás nélkül elállhat a szerződéstől, akkor is, ha a termék hibátlan. Fontos hangsúlyozni, hogy az elállást írásban, igazolható módon szükséges a fogyasztónak megtennie, illetve saját költségén kell a
megrendelt árut a vállalkozásnak visszajuttatnia. Nem csak a vételárat jogosultak visszakapni ebben az esetben, hanem a teljes kifizetett
összeget beleértve az eredeti szállítási költséget is, ha volt ilyen.

Ha hibás a termék, akkor internetes vásárlás esetén is ugyanazok a szavatossági jogok illetik meg a fogyasztókat, mintha üzletben
vásároltak volna. Ennek megfelelően kérhetik elsősorban a termék kijavítását vagy kicserélését, másodsorban pedig vételár-leszállításra
vagy a teljes vételár visszatérítésére illetve a kereskedő költségén történő kijavíttatásra jogosultak. Ezen igények a karácsonyi időszakban
leárazott, akciós termékekre is vonatkoznak - ha a vásárláskor a vevő nem tudott a hibáról.

Címkék:
vásárlás, házhozszállítás, átverés, szavatosság, csomag, rendelés, tudatos fogyasztói magatartás,