Óriási veszélyben vannak a magyar vásárlók: lépten-nyomon át akarják őket vágni

Pénzcentrum2019. március 2. 17:30

Az Európai Bizottság koordinálásával 26 országban tartottak egyidejű, átfogó vizsgálatot az online kereskedelem területén az Európai Unió, illetve Norvégia és Izland nemzeti hatóságait is összefogó Fogyasztóvédelmi Együttműködési Hálózat (CPC) tagjai, köztük a Gazdasági Versenyhivatal. Az átvilágítás feltárta, hogy a fogyasztó sokszor kap hiányos információt online vásárláskor az árakról és az árengedményekről.

Az Európai Bizottság koordinálásával 26 országban tartottak egyidejű, átfogó vizsgálatot. Ebben a hatóságok összesen 560 e-kereskedelmi honlapot elemeztek, melyek számos árut és szolgáltatást- például ruházatot és lábbelit, szoftvert vagy szórakoztató rendezvényekre szóló jegyeket - kínálnak. Az így készült jelentés legfontosabb megállapításai a következők voltak:

  • A vizsgált weboldalak mintegy 60 százalékánál derült fény az uniós fogyasztóvédelmi szabályok be nem tartására, elsősorban az árakat és az akciós ajánlatokat tekintve.
  • Az árengedményeket kínáló honlapok több mint 31 százalékának esetében gyanítható, hogy az akciós ajánlatok nem valódiak, vagy nem egyértelmű a kedvezményes ár kiszámításának módja.
  • 211 weboldalon a fizetéskor összesített végső ár magasabb volt, mint az eredetileg kínált ár.
  • A kereskedők 39 százaléka nem nyújtott megfelelő tájékoztatást a kézbesítésről, a fizetési módokról, a foglalási díjakhoz vagy egyéb tényezőkhöz kapcsolódó, elkerülhetetlen többletköltségekről.
  • Az ellenőrzött weboldalak 59 százaléka esetében szegték meg a kereskedők azon jogi kötelezettségüket, hogy az Európai Bizottság online vitarendezési platformja oldalára vezető, könnyen elérhető linket tüntessenek fel.
  • A honlapok csaknem 30 százaléka esetében találtak szabálytalanságokat a fogyasztók elállási jogáról történő tájékoztatással összefüggésben.

Az érintett kereskedőkkel szemben szükség esetén az egyes nemzeti fogyasztóvédelmi hatóságok lépnek fel. A nemzetközi vizsgálatban részt vevő Gazdasági Versenyhivatal az átvilágítást követően fokozott figyelemre intette a fogyasztókat az online jegyvásárlásoknál. A hatóság egyúttal felszólította az online jegyértékesítéssel foglalkozó vállalkozásokat, hogy törekedjenek a fogyasztók számára érthető, átlátható és pontos tájékoztatásra az általuk kínált termékek és szolgáltatások díjaival, azok összetevőivel kapcsolatban. A Hivatal egyúttal számos olyan körülményt felsorolt közleményében, melyek - a vizsgálat tapasztalatai alapján - akadályozhatják a fogyasztók tájékozott döntéshozatalának folyamatát az online vásárlások során.

Címkék:
vásárlás, pénzcentrum.hu, kutatás, bevásárlás, statisztika,