Lebuktak a magyar boltok: így árazzák túl a termékeket

Pénzcentrum2017. október 13. 15:37

31 különböző márkájú, összesen 65 babakocsit tesztelt laboratóriumban a Tudatos Vásárlók Egyesülete nemzetközi fogyasztóvédelmi szervezetekkel együtt. A tesztelt babakocsik közel fele, 24 kapott 75 százaléknál is jobb összesített értéket. Kiderült, hogy a márkás termékek sem feltétlenül jobbak, viszont jóval drágábbak, mint a többi.

A teszt során 22 különböző sport babakocsit és 43 többfunkciós ún. Travel system módban is használható babakocsit vizsgált a TVE. Jó hír, hogy a termékek a legtöbb szempont alapján jó eredménnyel szerepeltek, mindegyik 50% fölött teljesített. A tesztelt babakocsik közel fele, 24 kapott 75 százaléknál is jobb összesített értéket.

A teszt során laboratóriumi körülmények között szakemberek és hétköznapi felhasználók azt vizsgálták, hogy a babakocsik mennyire könnyen irányíthatók különböző helyzetekben (pl. ha különböző tereptárgyakat kell kikerülni, kis helyen fordulni, göröngyös terepen, lépcsőn fel-, le haladni); mennyire könnyű a hétköznapi használatuk (pl. egykezes összehajtás, ülés rögzítése); mennyire könnyű szállításuk tömegközlekedéssel, lépcsőn fel-, le, vagy autós csomagtartóba ki-be pakolva.

Biztonság szempontjából kiemelkedően jól szerepeltek a tesztelt babakocsik.

A 65 termékből 62 legalább 4 pontot kapott a 0-tól 5-ig terjedő skálán.

A tesztből kiderült, hogy a vizsgált babakocsik viszonylag könnyen irányíthatók: 28 termék kapott legalább 4 pontot ebből a szempontból. Szállíthatóság szempontjából viszont már kevésbé pozitív a kép, itt csak 18 babakocsi kapott legalább 4 pontot. Ennek oka az volt, hogy tömegközlekedéssel, valamint összehajtva autóban is nehézkes a szállításuk.

Akármilyen babakocsit is válasszunk, jócskán megterheli a családi kasszát. Megoldást jelenthet viszont a személyi kölcsön. Persze nem mindegy, melyiket választjuk. A Pénzcentrum kalkulátorának segítségével megnéztük, melyik lenne a legjobb megoldás.

Példaszámításunkban 1 millió forintos hitelösszeggel, 60 hónapos futamidővel kalkuláltunk. A fenti beállítások alapján Sberbank kölcsöne nyújtja a legjobb kamatot, náluk már 10,97 százalékos THM-mel megkaphatjuk a hitelösszeget, a törlesztőnk pedig 21 471 forint. A THM szempontjából jó választás MKB kölcsöne is, itt a THM 11,69 százalék, a havi törlesztő pedig 21233 forint.

A CIB kölcsönénél a THM 11,73 százalék, a havi törlesztő 21 814 forint, ha pedig a Cofidis kölcsönét választjuk, a THM 15,90 százalék, a havi törlesztő pedig 23710 forint.

A Travel system módban is működő, többfunkciós babakocsikhoz autós ülésként is használható hordozó vagy mózeskosár (vagy mindkettő) csatlakoztatható. Ezért előnyük, hogy a gyerek születésétől kb. 3-4 éves koráig ugyanazt a babakocsit használhatjuk. Az áruk viszont nagyon széles skálán mozog, sokszor igen tetemes összeget elkérnek értük, ahhoz képest, hogy az összes funkcióra legfeljebb csak pár hónapig lesz szükségünk, utána már csak az alap sportbabakocsit használjuk.

LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!

A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 10 millió forintot, 15 éves futamidőre, már 7,21 százalékos THM-el,  havi 89 803 forintos törlesztővel fel lehet venni a CIB Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: az Erste Banknál 8,04% a THM, a Raiffeisen Banknál 8,09%; az UniCredit Banknál 8,12%,  a K&H Banknál 8,31%, akárcsak az OTP Banknál. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)

Az első gyereknél könnyen belefuthatunk abba a hibába, hogy "mindent a gyereknek" elv alapján jól a zsebünkbe nyúlunk, de ez a teszt szerint nem minden esetben indokolt.

A többfunkciós babakocsikért 100 ezer forinttól akár 400 ezer forint fölötti összeget is elkérnek, holott a teljesítményük nem feltétlenül tükrözi ezt a nagy árkülönbséget.

Tovább nehezíti a helyzetet, hogy a webáruházak árfeltüntetése nehezen átlátható, így a vásárlónak nem mindig egyértelmű, hogy mit is kap az adott árért, és milyen tartozékot kell még külön megvennie.

Jó hír azoknak, akik nem Ferrari babakocsival akarnak megjelenni a játszótéren, hogy 100-160 ezer forintért is kaphatunk olyan Travel systemként is használható babakocsit, amelyik 70 százalék fölötti eredményt ért el a tesztben, vagyis jól irányítható, könnyen használható és biztonságos. Ezek a kocsik leginkább azért veszítettek pontot, mert nehezebben tisztíthatók, és az alsó kosaruk nem túl praktikus.

A sportbabakocsiknál is hasonló a helyzet: itt sem érdemes a felső árkategóriát megcélozni, hacsak nem a brandet akarjuk megfizetni. A tesztben szereplő legjobb 5 termék ára 65 ezer és 95 ezer forint között mozog, de már 30-35 ezer forintért is kaphatunk olyat, amelyik 60 százalék fölött teljesített.

Címkék:
vásárlás, gyerekek, teszt, babakocsi,