Ajjaj: lehet, mégsem olyan jó ötlet csúcsbort venni akciósan

MTI2017. augusztus 15. 19:00

Az agy jutalomközpontjában rejlik a magyarázat arra, hogy miért érzi finomabbnak az ember ugyanazt a bort, ha drágábban kínálják - állapították meg kutatók.

Az agyi jutalmazó rendszerének aktivitása jelentősen megerősödik, amikor magas árat látunk, és ezzel párhuzamosan az ízélmény is fokozódik

- mondta Bernd Weber, a németországi Bonni Egyetem munkatársa, aki a világ egyik vezető üzleti iskolája, a franciaországi INSEAD szakembereivel közösen végezte a kutatást.

Az eredményeikről a Scientific Reports című folyóiratban számoltak be a kutatók.

A szakemberek 15 férfin és 15 nőn végeztek MRI-vizsgálatot, miközben azok bort kóstoltak. A résztvevőknek mindig előre megmondták, hogy mennyibe kerül a bor, amelyből aztán egy milliliternyit megkóstoltattak velük egy csövön keresztül. Az alanyoknak minden hörpintés után értékelniük kellett az adott bort egy kilencpontos skálán. A kutatók valójában mindig ugyanazt a bort kóstoltatták meg a résztvevőkkel, de először azt mondták nekik, hogy az adott bor palackja 3 euró, majd, hogy 6 euró, végül pedig, hogy 18 euró.

Ahogy sejteni lehetett, az alanyok azt mondták, hogy a drágább bor jobban ízlett nekik, mint az olcsó

- idézte fel Hilke Plassmann, az INSEAD kutatója.

Az MRI-felvételek tanúsága szerint a homloklebeny (frontális lebeny) és a ventrális striátum - amelyekről úgy vélik, hogy szerepet játszanak a jutalmazásban és a motiválásban -, aktívabbak voltak a magasabb árak hallatán.

"Gyakorlatilag mondhatjuk, hogy az agyunk jutalmazó- és motiváló rendszere megtréfál bennünket"

- magyarázta Liane Schmidt, aki ugyancsak az INSEAD kutatója.

NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!

Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)

A kérdés most az, hogy vajon megtaníthatjuk-e arra agyunk jutalmazó rendszerét, hogy kevésbé legyen fogékony az ilyesfajta üres marketing fogásokra

- jegyezte meg Weber.

Aki ennek ellenére nem fél attól, hogy olcsósága miatt majd nem ízlik neki, annak van mégis egy jó ötletünk:

KATTINTS! Tízezres bort árul 1 396 forintért a Lidl: itt keresd!

Címkék:
vásárlás, bor, olcsó, alkohol, kutatás, ár, marketing, tudomány,