Csúnya átverések netes vásárlásnál? Ezért vagyunk bizalmatlanok

Pénzcentrum2017. május 31. 10:47

Egyre nagyobb teret kap az online vásárlás, minden második vásárlónak viszont már volt negatív tapasztalata, és a bizalmatlanság még mindig gyakran meghatározó, ezért is szeretjük jobban az utánvételt. Egy kutatásból az is kiderült, melyik webáruházban vásárolnak legszívesebben a magyarok.

Netes vásárlásainkat szívesebben fizetjük utánvéttel, és vonakodunk csomagautomatákba rendelni a kiválasztott terméket. Ebből is látszik, milyen kiemelt szerep jut a virtuális adásvételek során a bizalom kérdésének, hiszen úgy kell döntenünk a vásárlásról, hogy általában előzetesen nem tudjuk kézbe venni a termékeket, és az eladó boltját sem vehetjük szemügyre. Ezért is vizsgálta az eNET és a Vatera közös kutatása a magyar netezők online vásárlásokhoz kapcsolódó attitűdjét és az internetes adásvételekkel szembeni bizalom mértékét, illetve ennek okait.

A piackutató és az online piactér felnőtt internetezőkre reprezentatív felmérése1 szerint a hazai netezők 84 százaléka rendszeresen vásárol online, míg 40 százalékuk legalább havonta egyszer.

Adataink szerint az online vásárlók felének volt már valamilyen negatív tapasztalata. A legfőbb gond, amit a válaszadók 21 százaléka említett, hogy a megrendelt termék nem olyan volt, mint a webáruházban feltöltött termékfotón. 19 százalékuk a késedelmes, 16 százalékuk pedig a nem teljesült kiszállítást tette szóvá, míg 13 százalékuk azt nehezményezte, hogy hibásan érkezett meg a rendelt termék"

- mondta Kis Gergely, az eNET partnere.

A negatív tapasztalatokban minden bizonnyal meghatározó szerepet játszik az a tény is, hogy az online vásárlás során sokak számára

még mindig az ár a döntő tényező, és felülír sok egyéb szempontot.

Ennek fontosságát a válaszadók egy 5-ös skálán átlagosan 4,4-es pontszámmal értékelték. Vagyis, ha több helyen is elérhető ugyanaz a termék, akkor a legolcsóbbtól fogják megrendelni. Ugyanakkor bizakodásra ad okot, hogy jellemzően nagy a felhasználók jogtudatossága: 59 százalékuk saját bevallása szerint tisztában van vele, probléma esetén hol kereshet jogorvoslatot, valamint 81 százalékuk jellemzően vásárlás előtt ellenőrzi az eladót.

A kutatás egyik alapvető tanulsága egybecseng a vásárlók régóta hangoztatott igényével, miszerint internetes adásvétel során minél több információt szeretnének elérni az eladóról, illetve az adott termékkel vagy szolgáltatással kapcsolatban, épp a csalódások elkerülése végett. Ezért kiemelten fontos a jó minőségű fotó és a részletes termékleírás, valamint a kifinomult termékkeresési és -szűrési lehetőség.

A Vaterán már most is csupán ezrelékekben mérhető a problémás esetek száma. Azért, hogy még tovább csökkentsük ezt az arányt, nemrég videók beágyazását is lehetővé tettük az eladóink számára. Így a felhasználók minden oldalról és szögből alaposan megnézhetik a kiválasztott terméket, elkerülve ezzel a kézbesítés utáni esetleges kellemetlen meglepetéseket"

- mondta Szanitter Áron, a Vatera vezetője.

A kutatás szerint az online vásárlás során készpénzzel fizetők többsége (64%) csak azt követően szeret fizetni, hogy kézhez kapta a terméket. A válaszadók körében mindössze 15 százalék volt azok aránya, akik az elektronikus fizetési módot biztonsági aggályok miatt utasítják el, 46 százalékuk pedig kimondottan azt vallotta, hogy így kényelmesebb számára a vásárlás. Ez nem azt jelenti, hogy a magyar vásárlók bizalmatlanabbak, vagy elmaradottabban vásárolnak online, mint a nyugati országokban. A németeknél például még nagyobb a készpénzzel fizetők aránya.

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

Vagyis elsősorban a termékek minőségével és a kiszállítással kapcsolatos bizalmatlanság miatt döntenek többen az utánvét mellett. Az elektronikus tranzakciót választók esetében azonban a kényelem gyakran felülírja a bizalmatlanságot: a vágy, hogy mielőbb kézhez kaphassuk a kiszemelt terméket, és ezért akár ki se kelljen lépnünk a lakásból, még a bizalmatlanságnál is erősebb érzelmi motiváció lehet"

- elemezte a lelki hátteret Makai Gábor klinikai szakpszichológus.

A bizalmi tényezők erősítésével ugyanakkor az előreutalások aránya is emelkedik: a Vaterán például egyedülálló módon a tranzakciók 62 százalékánál a vásárlók hajlandóak előre fizetni a termékért, míg a hazai online kiskereskedelemben a vásárlók csupán egynegyede hajlandó erre. Az online piactéren a bizalom olyan komoly üzleti értéket képvisel, hogy az egyik 40 ezer pozitív értékeléssel rendelkező eladónak 10 millió forintot ajánlottak fel vaterás fiókjáért, amitől természetesen nem volt hajlandó megválni. A vásárlókat emellett a 2014-ben bevezetett Biztonságos Vásárlás Program (BVP) is védi, így bizonyos feltételek teljesülése esetén, tranzakciónként 100 ezer forintos értékhatárig kártalanítást kaphatnak.

Bizalom terén a futárszolgálatok vezetnek

Kiszállításkor leginkább a futárszolgálatokban bíznak az online vásárlók: a kutatásban részt vevők egy 5-ös skálán átlagosan 4,5 ponttal értékelték ezt a szállítási módot. Legkevésbé pedig a csomagautomatáknak szavaznak bizalmat a hazai netes vásárlók, amelyeket átlagosan 3,7 pontra értékeltek. Ugyanakkor bizakodásra ad okot, hogy a Vatera idén márciusban közzétett felmérése szerint a Vaterafutár felhasználói az összes szállítási mód közül összességében az elmúlt évben is dinamikus forgalomnövekedést mutató csomagautomaták szolgáltatásaival a legelégedettebbek.

A kutatás arra is rávilágított, hol van a legnagyobb szükség a bizalom erősítésére: a megkérdezettek 41 százaléka az antik, míg 33 százaléka a gyűjtemény kategóriában sohasem vásárolna online. Ezzel szemben a Vaterán vásárlók körében az antik tárgyak és a régiségek, gyűjtemények is népszerűek, ami elsősorban a piactéren működő értékelési rendszernek, valamint a licitálási lehetőségnek köszönhető.

Alacsonyabb ár, de nagyobb kockázat

A netezők 41 százaléka vásárolt már külföldi webáruházban, főként az eBayről (72%), az Aliexpressről (52%), esetleg az Amazonról (23%), elsősorban az alacsonyabb ár (76%), a hazánkban nem elérhető termékek (66%) és a nagyobb választék (56%) miatt. A nem vásárlókat elsősorban bizalmi kérdések tartják vissza: 53 százalékuk szerint nehézkesebb az ilyen módon vásárolt termékek garanciális ügyintézése, illetve a reklamáció. A magyar nyelvű felület hiányát pedig a válaszók 52 százaléka véli visszatartó tényezőnek.

A kutatás alapján elmondható, hogy a bizalom erősítése az e-kereskedelemben a vásárlók és az eladók közös érdeke. Éppen ezért az online adásvételek alkalmával kiemelt fontosságú a lehető legtöbb információ biztosítása az adott termékről, a valós felhasználói visszajelzések, értékelések elérhetővé tétele, és a vásárlók megfelelő tájékoztatása, illetve tájékozottsága.

Loading...

Címkék:
vásárlás, vatera, régiség,