Gond van a karácsonyi ajándékkal? Így viheted vissza

Pénzcentrum2016. december 25. 13:03

Nem működik az elektromos kütyü? Bő a pulcsi? Kettőt kaptál valamiből? A tegnap esti ajándékozás után sokaknál kiderülhetett, hogy valami gond van az ajándékokkal. A Pénzcentrum mutatja, ilyenkor mi a teendő.

Idén karácsonykor december 27-én, azaz kedden nyitnak ki először a boltok a karácsonyi ünnepek után. Ilyenkor jellemzően megindul a karácsonyi visszavásárlási roham: sokan kicserélnék, visszavinnék a nem megfelelő, vagy nem jól működő ajándékokat. De milyen jogaink vannak ilyen esetben és mi az, amire különösen figyelnünk kell?

Nem tetszik, visszavihetem?

Nem kötelezi jogszabály a kereskedőket, hogy kicseréljék azokat a termékeket, amelyek nem tetszenek a megajándékozottaknak, vagy megengedjék azok árának levásárlását. Kialakult azonban az a gyakorlat, hogy az üzletek az ünnepek után néhány napig megteszik ezt

- mondta el Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) főtitkára az MTI megkeresésére.

Vagyis, ha minőségileg minden rendben van a kapott ajándékkal, akkor csupán azért, mert nem tetszik a termék színe, vagy nem megfelelő a méret, akkor a kereskedő nem köteles azt kicserélni. Persze ettől függetlenül dönthet úgy egy üzlet, hogy ezeknek a kéréseknek is eleget tesz (ehhez általában a nyugtára és a termék sértetlenségére is szükség van). Más a helyzet, ha az ajándék hibás, minőségi reklamációk esetén ugyanúgy érvényesek a fogyasztóvédelmi szabályok, mint máskor.De mikor élhetünk a szavatossági jogainkkal? És mit jelent a jótállás?

Mit is jelent a szavatosság?

A Nemzeti Fogyasztóvédelemi Hatóság (NFH) tájékoztatása szerint megtévesztő, ha a forgalmazó olyan tájékoztatást ad, hogy szavatossági igény érvényesítéséhez szükséges az eredeti csomagolás, mivel az nem követelhető.

Például egy hibás lábbeli esetében a fogyasztó a vásárlástól számított

két éven belül érvényesítheti szavatossági igényeit.

Ez azt jelenti, hogy az első hat hónapban a kereskedőnek kell bizonyítania, hogy a hiba nem gyártási eredetű, a további időszakban a bizonyítási teher megfordul.

A hibás termékek esetében a választásunk szerint kérhetjük annak kijavítását vagy kicserélését, kivéve abban az esetben, ha a választott kellékszavatossági jog teljesítése lehetetlen, vagy ha az a kereskedőnek aránytalan többletköltséget eredményezne. Ha a kereskedő a kijavítást vagy a kicserélést nem vállalta, netán annak nem tud eleget tenni, akkor a igényelhetjük az ellenszolgáltatás arányos leszállítását, vagy a kereskedő költségére kijavíthatjuk a hibát. Ezen felül, ha nem csupán jelentéktelen hibáról van szó, akkor akár el is állhatunk a szerződéstől.

Leértékelt terméknél is érvényesíthetőek a szavatossági jogok, kivéve, ha a kereskedő felhívta figyelmünket a termék valamely hibájára, amely a leértékelés oka volt, így ezzel a hibával kapcsolatban nem élhetünk minőségi kifogással.

- hívja fel a figyelmet az NFH.

Nem működik...

Nem árt tudnunk, hogy a kötelező jótállás alá eső termékeknél, ha az ajándék három munkanapon belül meghibásodik, ami a rendeltetésszerű használatot akadályozza, úgy a kereskedő köteles rögtön kicserélni (kijavítás helyett). Ez esetben pedig még arra sem hivatkozhat, hogy számára a kicserélés aránytalan többletköltséggel járna.

NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!

Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)

Mit is jelent a jótállás?

Jótállás (garancia) esetében megkülönböztetünk önként vállalt (például kiterjesztett garanciát), illetve kötelező jótállást:

  • A kötelező jótállás keretében a jótállási idő alatt felmerülő minőségi kifogás esetében lényegében a szavatossági jogokat (kijavítást, kicserélést, árleszállítást, elállást) lehet - de kedvezőbb feltételekkel - érvényesíteni,
  • Ha pedig a jótállás szerződésen alapul, a felek megállapodása szerinti tartalmú jogok illetik meg a jogosultat, azzal, hogy, amennyiben nem rendelkeznek ezekről, úgy szintén a törvény szerinti szavatossági jogokat érvényesíthet a jogosult.

Annak érdekében, hogy ezeket a jogainkat érvényesíteni tudjuk, fontos, hogy mindig olvassuk el a műszaki termékek használati utasítását akkor is, ha az üzembe helyezés nekünk rutin tevékenységnek számít, hiszen a helytelen szerelés akár a jótállási jogok elvesztésével is járhat.

Ne feledjük azt sem, hogy bizonyos termékek szakember általi üzembe helyezést igényelnek, melynek költsége sokszor összemérhető a termék árával (például gázkészülékek).

Mi a helyzet a neten vásárolt ajándékokkal?

A Budapesti Békéltető Testület az MTI-hez eljuttatott tájékoztatásában arra hívta fel a figyelmet, hogy internetes vásárlásnál az átvétel után

tizennégy napon belül még vissza lehet küldeni mindenféle indokolás vagy magyarázat nélkül a terméket, és visszajár az ára.

Ugyanakkor több, a fogyasztók körében közkedvelt terméknél bizonyos feltételek esetén már nem gondolhatja meg magát a vevő, például ha a CD vagy DVD csomagolását már kibontották. Kivételként említették azt az esetet, amikor a megrendelés számítógépre, laptopra szólt, és a telepítő CD-t bontották fel.

Azoknál a zárt csomagolású terméknél sem gondolhatja meg magát a fogyasztó, amelyek felbontás után már egészségvédelmi vagy higiéniai okokból nem küldhetők vissza, de csak akkor hivatkozhat a kereskedő egészségvédelmi vagy higiéniai okra, ha előtte meghatározta, melyik termék tartozik ide. A vállalkozásoknak ezekről a kivételekről is tájékoztatást kell nyújtaniuk már előzetesen a webáruház honlapján. Az átvételtől számított tizennégy napon túl viszont csak akkor lehet már reklamálni, ha hibás a termék.

Nagy különbségek vannak a boltok között!

A különböző feltételek közti eligazodást segíti a CP Contact felmérése, melyet a FOME megbízásából végzett el karácsony előtt egy hónappal. A felmérés a különböző kereskedelmi szegmensekben működő nagyobb üzletláncok gyakorlatát összegzi. A kutatás alapján az alábbi megállapítások tehetők:

  • Szektoronként igen jelentős eltérés van a határidőket illetően: különösen a műszaki- és a játékáruházak szabnak meg szűk időszakot (0-3 hét között) a visszavételre, és általában a karácsonyi időszakban sem tesznek kivételt. A ruházati és könyváruházak általában szintén néhány hét határidőt szabnak a visszavételre, ám ők karácsonykor ezt az időszakot a decemberben vásárolt termékek esetében kivételesen meghosszabbítják január második hetéig. Ahol eleve legalább egy hónap a határidő, általában nincs külön eljárás a karácsonyi időszakban.
  • A felkeresett láncok 69 százaléka adott határidőn belül nem csupán a termék levásárlására ad lehetőséget, hanem kérésre a vételárat is visszatéríti. Ez jelentős előrelépést jelent a tavaly tapasztalt 44 százalékhoz képest. Ebben a tekintetben a ruházati, cipő-, sport- és bútoráruházak, illetve a hiper- és szupermarketek mutatkoztak a legrugalmasabbnak. A bútoráruházak egy része egy hónapig fogad el készpénz-visszatérítési igényt, a levásárlás lehetőségét azonban akár egy évig is biztosítja.
  • Bolthálózatonként külön feltételeket határoznak meg mind a visszavett árut, mind az ügyfélkapcsolat szorosságát tekintve: több helyen jóval kedvezőbb feltételek vonatkoznak a hűségkártyával rendelkező ügyfelekre, a termékek közül pedig negatívan különböztethetik meg az akciós, vagy a már nem sértetlen csomagolású darabokat.

Hogyan vigyük vissza az ajándékot?

  • A visszavitel előtt ne használjuk, lehetőség szerint ki se bontsuk a feleslegessé vált terméket.
  • Tájékozódjunk - akár az adott üzlet honlapján, akár a helyszínen - arról, hogy milyen feltételekkel vihető vissza az adott áru. Ezt a tájékoztatást az adott cégnek mindenki által könnyen elérhető formában meg kell tennie. Az itt rögzített feltételektől az adott üzlet csak pozitív irányban térhet el - de erre nem kötelezhető.
  • Ügyeljünk a visszafogadási ajánlatban rögzített határidők betartására - célszerű a visszavételt lehetőség szerint már a két ünnep között megtenni.
Loading...

Címkék:
vásárlás, karacsony, nfh, hiba, ajándék, játékáruház,