Ezért költesz annyit a drogériában: mutatjuk a ravasz csapdát

Pénzcentrum2016. szeptember 22. 14:30

Flancos csomagolás, hiteles arc, rejtélyes "tudományos" zsargon és marketing halandzsa - tudjuk, hogy mindezt azért vetik be a nagy szépségápolási márkák, hogy megvegyük a termékeiket, mégis bedőlünk nekik. Miért és hogyan hatnak ránk a nagy márkák trükkjei?

A hírességek is ezt használják, és Jennifer Aniston is ennek a samponnak köszönheti a gyönyörű haját, London, Párizs és New York női is odavannak a termékért. Életérzés? Elvágyósás? Sóvárgás az elérhetetlen luxus után? Miért hisszük el? És ha nem hisszük el, miért vesszük meg mégis?

Hiába tudjuk, hogy ezek csak marketing fogások, mélyen hátul az agyunkban mégis gyökeret vernek, és mikor a drogéria polcai között keresgéljük a "szuper krémet", vagy a tökéletes sampont, akkor ezek a tudatalattinkból szépen előkúsznak, és befolyásolják, melyik termékért nyúlunk. Közben pedig meggyőzzük magunkat: rendben, hogy egy kicsit drágább, de sokkal jobb minőségű, mint hasonszőrű "no name" társaik - olvasható a Daily Mail riportjában. 

Az egyik nagy márka samponja "intenzíven regenerál". És hogy ebben biztos lehessen a vásárló, a termék csomagolásán ötször olvasható a "javítja" szó. Ennyi pont elég ahhoz, hogy elültessék bennünk: ez az a sampon, ami helyre hozza a hajat. 

Nagyon tudományos

Te még nem micellás vízzel tisztítod az arcodat, nem miracle krémet használsz, és a szabadalmazott kördifúzorral ellátott dezodort? Ugyan a vásárlók nagy többségének halvány lila gőze nincs, hogy ezek mit jelentenek, de a nagyon tudományos hangzás miatt mégis elérik a gyártók, hogy hiteles legyen a termék. Ezzel azt sugallják a gyártók, hogy forradalmi kutatásokat végeztek, tehát nagyon értenek hozzá, és megtalálták a csodaszert, hogy mitől lesz tökéletes a megjelenésünk. És hiába vagyunk tisztában ezzel a jelenséggel, szeretünk hinni a csodákban.

Sztárparádé a reklámokban

Korábban több felmérés is készült arról, hogy a sztárok a reklámokban jelenség nem működik. Közben viszont bebizonyosodott, hogy mégis. Ennek az az okta, hogy az emberek bíznak az általuk kedvelt, vagy tisztelt hírességben. Tehát még biztos nézhetjük egy jó ideig a ránctalan, tökéletes bőrű és hajú hollywoodi szépségeket a reklámokban.

Az igazi férfiak

Sziklamászás, veszély helyzetek, de a tökéletes izomzattal megáldott férfi illata még ezek után is szuper - ugyan nem érezzük a tévén keresztül, de biztos így van, mert nagyon dögös modell ölelgeti. Ergó, ha ezt az izzadásgátlót használod, macsó leszel. Szóval még mielőtt az urak kuncogni kezdenek azon, hogy mennyire megvezethetők a nők, eláruljuk, hogy ez a jelenség mindkét nemre igaz.

A csomagolásért is fizetünk

Az olcsó, sajátmárkás termékeken is vannak trükkök, nem csak a vezető szépségipari márkák vezetnek meg. Az egyik legnépszerűbb fogásuk, hogy a termék csomagolása és kinézete a drágább luxustermékek kinézetére hajaz. Tudjuk, hogy nem az van benne, de mégis szívesebben vesszük meg az olcsóbbat, ha ilyen csomagolásban van. Hiszen ránézésre nem is olyan nagy a különbség. És ha már a csomagolásra ennyire adnak, akkor biztos nem lehet rossz a termék sem.

NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!

Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)

Ha küzdesz se tudod elkerülni

A brit riport szerint nem lehet tökéletesen kivédeni a marketingesek ügyes fogásait, még egy "hidegfejű" józan vásárlónál is esélyes, hogy egy-egy trükk befolyásolja a döntésnél. A cégek próbálják vagy minél közelebb vinni a terméket a vásárlókhoz: "nem a tökéletes emberekre találták ki, tehát ha te sem vagy az, akkor neked szól", vagy a vágyakra próbálnak hatni: "ha te is ilyen szeretnél lenni/ ilyen életre vágysz, ez a termék közelebb visz a céljaid eléréséhez".

Kisebb vagyont herdálnak el a magyarok

Arra, hogy a marketingesek üzenete mennyire éri el a fogyasztókat, a legjobb bizonyítékok a vásárlási mutatók. A magyar nőknek több mint a fele havonta legalább 2500 forintot költenek szépségápolási termékekre, de vannak persze, akik ennek a sokszorosát - derül ki a CD kozmetikai márka és az NRC Piackutató kutatásából. Az árat a válaszadók 86 százaléka jelölte meg fontos vagy nagyon fontos szempontként, az illatot/textúrát 84 százalék, míg a termék összetevőit 65 százalék tartja az egyik kardinális döntési szempontnak a szépségápolási cikkek, kozmetikumok kiválasztásánál.

Érdekesség, hogy a termék csomagolása, kinézete csak a magyar nők 31 százalékának döntését befolyásolja jelentősen - legalábbis saját bevallásuk szerint.

Ennél fontosabb szempontnak számítanak számukra a válaszaik szerint a különböző védjegyek (bio, vegán, állatokon nem tesztelt stb..), illetve maga a márkanév, (46, illetve 49 százalékkal).

A magyar nők döntési szempontjai mellett megvizsgálták azt, hogy mennyit költenek szépségápolási termékekre és kozmetikumokra. A válaszokból kiderült, hogy a többség, 

55 százalék 2500 forintnál többet költ havonta ilyen árucikkekre, havi 5000 forintnál többet a megkérdezettek 15 százaléka, míg 10 ezer forintnál többet 4 százalékuk ad ki tusfürdőre, samponra, dezodorra, krémekre és hasonlókra.

Egy nagyon fontos dolgot viszont ne felejtsünk el: a kutatás során megkérdezték a nőket a szokásaikról, és bár nagyon tudatos vásárlóknak tűnnek, azzal senki nincs tisztában, hogy a választást milyen tudatalatti folyamatok befolyásolják. Lehet, hogy ha a drogériában valaki odalépne egy vásárlóhoz, és a kosárból kiemel egy drágább arckrémet azzal a kérdéssel, hogy miért ezt veszi meg? Azt a választ kapná, hogy: mert megérdemlem.

Loading...

Címkék:
vásárlás, kozmetikum, marketing, szépségápolás, pszichológia, tudomány,