Pénzcentrum • 2016. március 7. 20:00
2015-ben Magyarországon nőtt a bevásárlóturizmus, többet vásároltak a magyar vásárlók a határon túli áruházakban. A bevásárlóturizmust több dolog is befolyásolja, többek között a devizaárfolyam, az üzemanyagköltség és a boltok árkülönbsége. De nagy szerepet játszhatott ebben a vasárnapi boltzár is.
A Központi Statisztikai Hivatal külön méri a vásárlási célú turizmust, így képet lehet alkotni a változásokról. Az elmúlt években kisebb-nagyobb hullámvölgyek jellemezték a bevásárlóturizmust, miközben ezeknek a vásárlásoknak az értéke a kiskereskedelmi forgalom 1 százaléka körül mozgott.
A már említett tényezők közül külön is érdemes figyelni arra, hogy 2010. még a válság időszaka volt, nem sok kedvük és pénzük volt a családoknak utazgatni és vásárolni, az elmúlt években pedig 2012-ben volt a legdrágább a benzin (426 forintos éves átlaggal), 2013-ban viszont a forint/euró árfolyam már megközelítette a 300 forintot. Mostanában ennél is több, a benzin viszont nagyon olcsó.
A 2015-ben bevezetett vasárnapi boltzár nyilvánvalóan szerepet játszott a bevásárlóturizmus népszerűségének növekedésében. Egy bevásárló turista átlagos költésének értéke az elmúlt években 2015-ben volt a legnagyobb, átlagosan tizenhatezer-hatszáz forint.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 10 millió forintot, 15 éves futamidőre, már 7,21 százalékos THM-el, havi 89 803 forintos törlesztővel fel lehet venni a CIB Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: az Erste Banknál 8,04% a THM, a Raiffeisen Banknál 8,09%; az UniCredit Banknál 8,12%, a K&H Banknál 8,31%, akárcsak az OTP Banknál. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
A webáruház is egyre népszerűbb
Ne feledjük, az internetes költekezés, bármilyen furcsán is hangzik, kemény versenytársa a bevásárlóturizmusnak. Hiszen arra ösztönöz, hogy ne a kocsiba üljön a vásárló, ha már nem akar elmenni bevásárolni, hanem az internetről rendelje meg, amire szüksége van.
Az elmúlt években 30-40 százalék körüli mértékben nőtt évről-évre a magyar webes vásárlás, tehát a bevásárlóturizmus versenytársa alaposan elhúzott. 2015-ben - a kiskereskedelem áruösszetételét nézve - már 222 milliárd forintnyit vásároltak a magyar családok a webáruházakban, melyek egy része külföldi. 2010-ben ennek az értéke még csak 46 milliárd forint volt.