Nagy meglepetésre készülhetnek az étterembe járók

Pénzcentrum2015. február 26. 06:00

A vendéglátók még csak most tanácskoznak arról, mi legyen a megfelelő módszer az összetevőkkel, allergénekkel kapcsolatos tájékoztatásra. Jó hír viszont, hogy bárki javaslatot tehet majd, akinek erre vonatkozó ötlete van. Az allergénekről december óta kell tájékoztatást adniuk a boltoknak és a vendéglátóhelyeknek.

Új címkékkel és tájékoztató táblákkal találkozhatnak a magyar vásárlók december óta a boltokban. Az élelmiszerek összetevőivel, az allergén anyagokról azonban nem csak a közértekben kell tájékoztatni a vevőt, hanem az éttermekben is.

A mindenkori jelölési előírások teljesülését a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (NÉBIH) folyamatosan ellenőrzi az előállítóknál, a kereskedelemben, az üzletek polcain és a vendéglátóhelyeken egyaránt.

De még türelmi időszak van, ezt a hatóságok is figyelembe veszik.

Így például a 2014. december 12-ig jogszerűen forgalomba hozott termékek (a raktárban tárolt, becsomagolt termékek) a szavatossági idejük végéig forgalomban lehetnek.

Azaz simán előfordulhat még, hogy régi címkés termékekkel is találkozunk a boltokban.

Az eddigi tapasztalatok szerint a nagyobb kereskedelmi egységek legtöbbször kódokkal tüntetik fel az egyes allergéneket, míg kisebb egységekben a szóbeli tájékoztatás lehetőségét részesítik előnyben.

Változnak az étlapok?

Az éttermekben is kötelező a tájékoztatás, de a NÉBIH tájékoztatása szerint

a vendéglátók egyelőre még csak ismerkednek a szabályok gyakorlati lehetőségeivel, most keresi mindenki a számára legmegfelelőbbet.

A hónap elején ülésezett a vendéglátás és étkeztetés jó higiéniai gyakorlata útmutatót készítő bizottság, amelynek szinte valamennyi vendéglátó szakmai szervezet a tagja, és ezt a kérdést vitatták meg. A tervezett segédanyag szövege majd kikerül a NÉBIH honlapjára és 2 hétig bárki hozzászólhat, javaslatot tehet, és ha nem ütközik jogszabályba, akkor azt a munkacsoport elfogadja. Ebben az útmutatóban szerepelnek majd a gyakorlati információk a vendéglátóknak.

Egyébként ilyen gyakorlati lehetőség például, ha a vendéglátó az étlapon tünteti fel, milyen allergén anyagokat, összetevőket tartalmaz az adott étel. Vagy az is egy megoldás, ha valaki csak egy rövid mondatot ír ki arról, hogy kitől kérdezhet a vendég, vagy hol találja meg a pontosabb információkat. Illetve szóbeli tájékoztatás is lehetséges, de csak abban az esetben,

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

ha az erre a feladatra kioktatott munkatárs írásos dokumentumra alapozottan teszi ezt. Ennek a munkatársnak mindig jelen kell lenni a vendéglátó egységben.

Ez utóbbi amúgy nem kellene, hogy újkeletű dolog legyen. Magyarországon eddig is volt szóbeli tájékoztatási kötelezettsége a vendéglátóknak egy 2011-es rendelet alapján.

Mi van, ha nem tűnik hihetőnek, amit a pincér mond?

Sokszor előfordul, hogy nem tűnik megbízhatónak a tájékoztatás.

Az élelmiszer bizalmi termék, de a fogyasztó is legyen tudatos. Ahol az információ bizonytalan, vagy nem elégedett, ne fogyasszon

- hívja fel a figyelmet a NÉBIH. A vendéglátóknak érdeke a pontos informálás, ezért igyekeznek írásos dokumentumokat készíteni és azt bemutatni a vendégnek.

Arról egyelőre még nincsenek visszajelzések, mennyire elégedettek a vásárlók és az étterembe járók az új "címke-rendszerrel", kirívó jelzések eddig nem érkeztek a Hivatalhoz. De tény az is, hogy fogyasztók még nem ismerik a jogaikat ezügyben.

 

Címkék:
vásárlás, étterem, nébih, címke,