Kiderült, mire megy el a rezsicsökkentés pénze

Pénzcentrum2014. április 2. 10:59

Egyre alacsonyabb minőségű termékeket és kevesebbet vásárolunk a válság óta, ez 2013-ban is így volt - derül ki a Gfk Kereskedelmi Analízisek 2013 című tanulmányából. Eszerint a háztartások nehezebb körülményekre rendezkedtek be, és lemondanak a drágább, jobb minőségű termékekről. De a tavalyi év adatai azt mutatják, hogy nem romlott tovább ez a folyamat, azaz nem romlott a fogyasztás minősége. Cikkünk folyamatosan frissül.

Az elmúlt öt évben nem bővült a fogyasztás, a magyar háztartások napi élelmiszerre fordított kiadásai csökkentek, és mostanra lassú stablizálódás figyelhető meg. Legtöbben nehéz körülményekre rendezkedtek be, felkészültek arra, ha még kevesebbet tudnak az alapvető élelmiszerre költeni. Összességében kevesebbszer vásárolunk, mint 2010-ben, és ez hatalmas bevételkiesést jelent a hazai kiskereskedelem számára - hangzott el a Gfk kutatóintézet szerdai sajtótájékoztatóján. Egy-egy háztartás átlagosan egy élelmiszervásárlás során 2500 forintot költ. Jellemzően akkor fizetünk kártyával, ha nagybevásárlást intézünkk, az "apró" cikkekért készpénzzel fizetünk legtöbb esetben. A kártyás fizetések aránya évek óta fokozatosan nő. Az értékforgalom alapján ez az arány tavaly elérte a 27 százalékot, a hipermarketekben pedig meghaladja a 40 százalékot.

Érdekesség, hogy egyre inkább a kisboltokat keressük: ha nem megyünk "ki" a nagy áruházakba, akkor talán kevesebbet költünk. "A lakóhely közeli kisboltok alternatívát jelentenek a modern formátumokban történő vásárlásokkal szemben, a nagyobb értékű kosarak egy része tehát "áttevődött" a kisbolt csatornába. Ennek eredményeképpen a független kisboltok jobban teljesítettek a többi csatornához képest: bővült a vásárlói kör, nőtt a kosárméret és a vásárlási alkalmak száma is." - mondta el Vella Rita, a Gfk ügyfélkapcsolati igazgatója. Azonban ez a gyakorlat azt eredményezte, hogy ahelyett, hogy egy nagybevásárlás során költöttünk volna esetleg kevesebbet, többször, adott esetben több pénzt költöttünk el. A vásárlók fele az akciók és az ár alapján választ boltot, és az is fontos, hogy útba essen munkába menet, azaz ne legyen túl messze. A kutatásban részt vevők 49 százaléka szerint ez a legfontosabb. Emiatt is inkább a kisboltokat kerestük az elmúlt évben, így a nagy élelmiszerláncok, hipermarketek bevétele jellemzően csökkent.

Azok a családoknál, ahol nincs kiskorú gyermek a háztartásban, többet költenek élelmiszerre, hiszen ott már valószínűleg nem kell annyi váratlan kiadással számolni.

A tanulmány megállapítja, hogy a rezsicsökkentés bevezetése óta több élelmiszert vásárolunk, az ott megspórolt pénzt pedig elköltjük a napi bevásárlás során. Erre utal az is,hogy a fogyasztói bizalom enyhén emelkedett márciusban a fogyasztói várakozások javulásának köszönhetően.

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

Az online vásárlás még mindig igen ritka a háztartásoknál, leginkább tartós élelmiszereket (italt, alapvető élelmiszereket) vásárolunk így.

Címkék:
vásárlás, fogyasztói csoport, fogyasztó,