Elárulta az RTL Klub cápája, hogyan lehet sikeres egy magyar cég a világpiacon

Pénzcentrum2019. március 12. 05:47

A 2007-ben alapított Ustream videóstream-oldal mindössze pár év alatt nőtt a semmiből több mint 200 fős céggé, több tízmillió dolláros árbevétellel. Az IBM 2017-ben vásárolta fel a vállalkozást. Fehér Gyulával, a cég egyik alapítójával beszélgettünk többek között arról, mire kell figyelni, ha valaki startupban gondolkozik, náluk mi jelentette a legnagyobb kihívást a nemzetközivé válás folyamatában, és szóba került az is, ő, mint a Cápák között című műsor egyik befektetője milyen ötletekben lát fantáziát, milyen vállalkozás működhet ma sikeresen Magyarországon.

Pénzcentrum: Már az egyetemi évei alatt is vállalkozott, egy gimnáziumi barátjával. Otthonról jön ez a vállalkozói szemlélet?

Fehér Gyula: Igen, édesanyám a kilencvenes évek elején fogott saját vállalkozásba, előbb fehérnemű boltot, majd kötödét nyitott. Mindkettőben besegítettem tizenévesként és első kézből tapasztaltam meg, hogy milyen izgalmas és egyben kihívásokkal teli az, amikor az ember saját maga igyekszik felépíteni és üzemeltetni egy céget.

Sok interjúban elmondta már, hogy a Ustream indulásakor mindent egy lapra tettek fel, Ön és a két amerikai alapítótársa is. Sok cégnél így van ez, mégis, kevés a sikersztori. Mitől működött az Önök vállalkozása akkoriban?

Sokféleképpen próbáltuk elérni, hogy a frissen indított szolgáltatásunk ismertségre és felhasználókra tegyen szert. Ezeknek a próbálkozásoknak a nagy része nem hozott eredményt, az egyik szálon viszont sikerült rávennünk úgynevezett technológiai véleményvezéreket arra, hogy használjanak minket. Őket követte a maguk közönsége, majd mások is elkezdtek szélesebb körben használni minket. Ennek nyomán már volt egy olyan sztorink, amivel befektetést tudtunk szerezni a folytatáshoz. Ahogy a példánk is mutatja,

egy induló cégnek sok irányba sok mindent meg kell próbálnia és ha azt látja, hogy valami bejön, akkor készen kell állnia rá, hogy maximálisan kiaknázza a kínálkozó lehetőséget.

Kívülről nézve ez a képesség különböztet meg sok "szerencsés" céget a "kevésbé szerencsésektől".

Sok jó elképzelés van, mégis, a statisztikák szerint az újonnan alapított vállalkozások jó része az 5 éves kort sem éri meg. Min múlik egy cég sikere? Mire kell figyelni, ha valaki startupban gondolkozik?

Egy startup cég akkor tekinthető sikeresnek, ha mindössze pár év alatt a sokszorosára tudja növelni az üzletét. Ez természetszerűleg keveseknek sikerül, ezért az alacsony túlélési arány sajnos adottság.

A siker hosszútávon nem is annyira az ötleten, mint inkább a végrehajtáson múlik.

Utóbbihoz szükséges az, hogy az alapítók között nagyon jól működő összhang és munkamegosztás legyen és képesek legyenek önmaguk is nőni és fejlődni a céggel együtt mint vezetők. Megtalálni a megfelelő embereket a megfelelő pozíciókra, jól felismerni a piaci lehetőségeket és megfelelő termékekkel és árazással elérni a megfelelő vásárlókat.

A Ustream kevesebb mint 10 év alatt ért el nemzetközi sikert. Mi jelentette a legnagyobb kihívást a nemzetközivé válás folyamatában?

A Ustream mindössze pár év alatt nőtt a semmiből több mint 200 fős céggé több tízmillió dolláros árbevétellel. Ami egy kis szervezetben működik, az egy nagy szervezetben gyakran nem, vagy teljesen másképp működik.

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

Folyamatosan komoly odafigyelést és erőfeszítést igényelt a növekedés fenntartása a szervezet egészségének és hatékonyságának fenntartása mellett.

A Cápák között című műsorban a jelentkezőknek meg kell győznie Önt - és persze a többi befektetőt -, hogy saját pénzükkel beszálljanak, befektetőként részesedést vásároljanak az általuk prezentált ötletbe. Mi az, ami ma Magyarországon sikeres lehet?

Engem befektetőként elsősorban olyan sztorik érdekelnek, amik a nemzetközi piacon is életképesek lehetnek a magas szintű innovációnak és az alapítók rátermettségének köszönhetően. Bár alapvetően technológiai cégekbe szoktam fektetni, a műsorban előfordul, hogy hagyományosabb iparágba is beszállok. Ilyenkor is igaz azonban, hogy

az alapító személyiségében és rátermettségében maradéktalanul hinnem kell. A számok fontosak és stimmelniük is kell, ugyanakkor ez egy olyan szempont, ami nélkül a számok önmagukban nem lennének elégségesek.

A munkanélküliség ma már minden régiót és minden szektort érint. Önnek mi a tapasztalata? Mennyire nehéz munkaerőt találni a budapesti irodába?

Szerencsére az IBM Budapest Lab (a volt Ustream R&D központ) továbbra is nagyon vonzó a munkaerőpiacon, sok jó jelentkezést kapunk a nyitott pozíciókra. Ugyanakkor tény, hogy az informatikai piac is érzi a munkaerőhiányt. Fontos, hogy a hazai informatikusképzés közelmúltban megkezdődött bővülése folytatódjon, jelenleg megbecsülni is nehéz, hogy hány plusz embert tudna felvenni a piac, de az biztos, hogy nagyon sokat.

Mi a véleménye a Z-generációs pályakezdőkről, az egyetemről kikerülők mennyiségéről és színvonaláról?

Kifejezetten jók a tapasztalataim a Z-generációval. Ügyesek, lelkesek és nagyon gyorsan tanulnak. Valóban jellemző rájuk hogy

a puszta álláson és fizetésen túl elvárják, hogy komoly és inspiráló célokat tűzzön eléjük a munkahely, amellyel azonosulni tudnak, de szerintem ez egy jogos elvárás.

Ahol ez adott, ott kifejezetten jól teljesítenek a Z generációs munkavállalók.

Címkék:
vállalkozás, cég, befektetés, rtl klub, informatika, startup, rtl, pályakezdők, cápák között,