Magyar cég hódíthatja meg az európai bankok ügyfeleit

Pénzcentrum2016. december 22. 11:00

Ősszel rendezte az első magyar FinTech versenyt és akadémiát az MKB Bank. A versenyen legjobban szereplő vállalkozások komoly segítséget kapnak az induláshoz és/vagy az elkezdett munka folytatásához. A program folytatásaként a kiválasztott megoldásokat 18 héten át fejlesztik tovább és juttatják finanszírozáshoz, valamint a közösség bevonásával alakítanak ki új banki termékeket és szolgáltatásokat. A verseny egyik nyertese a Blueopes nevű projekt lett: a Pénzcentrum Faluvégi Balázst, a cég társalapítóját kérdezte arról, hogy pontosan hogyan és mire használható az általuk kifejlesztett FinTech-megoldás.

Hogyan indult a projekt? Hogy jött össze az alapító csapat, mik voltak a kezdeti célok?

A projekt magja egy 4 fős startup, aminek az alapötlete 4-5 évvel ezelőtt alakult ki. Kovács Miklóssal, aki ügyfelem volt - én korábban befektetési tanácsadóként dolgoztam - kezdtünk el ötletelni arról, hogyan lehetne a befektetési tanácsadást egyszerűsíteni, olcsóbbá tenni.

Később csatlakozott a projekthez Szalai Ferenc és Szántó Gergely, akik Miklóssal együtt már gondolkoztak azon, hogy milyen (főként) fintech céget indítsunk. Gyakorlatilag mi működtetjük, fejlesztjük a rendszereket, de dolgozunk együtt magyar és külföldi külső beszállítókkal, akik például a felhasználói élményben, kvantitatív modellek fejlesztésében vagy a dizájn kialakításában segítenek.

Pontosan milyen szolgáltatást nyújt a Blueopes? Kik használják a gyakorlatban?

A Blueopes tulajdonképen egy roboadvisor, magyarul úgy mondhatnánk, hogy digitális vagyonkezelő, pénzügyi tanácsadó. Az ügyfél - aki nem közvetlenül a mi ügyfelünk, hanem egy bankon, pénzügyi szolgáltatón keresztül használja a rendszert - megad néhány alapadatot magáról, kitölt egy egyszerű és közérthető pszichológiai tesztet, megadja, hogy milyen időtávra, mennyi pénzt szeretne befektetni, és milyen a kockázatviselő hajlandósága.

A rendszer úgynevezett diverzifikált befektetési portfóliókat alkalmaz, azaz fektet állampapírba, részvényekbe, ETF-ekbe (azaz tőzsdén kereskedett alapokba). Ezt a portfóliót tulajdonképpen tudományos alapon alakítjuk ki, úgy, hogy

figyelembe vesszük az ügyfél igényeit, egyéni élethelyzetét,

és többek között olyan technikai részletekre is figyelünk, mint az adózás.

Lényeges, hogy egyedi, személyre szabott portfóliót tudunk kialakítani, olyat, ami a befektetőre van szabva.

Miben más ez a szolgáltatás, mint egy személyes pénzügyi tanácsadó? Mennyiben jelent újdonságot?

Az egyik különbség, hogy a Blueopes egy könnyen kezelhető és átlátható felületet ad. A személyre szabhatóság és a szolgáltatás sebessége nagyságrendekkel jobb, mint a személyes tanácsadás. Ezzel együtt jóval olcsóbb más személyes befektetési szolgáltatásoknál. A hasonló szolgáltatások díja általában a teljes vagyon 2-3%-a, nálunk ez a díj 0,5-1%.

A befektető természetesen folyamatosan nyomon követheti azt, hogy hogy áll a pénze - ugyanakkor az általános piaci kockázatot leszámítva nem kell aggódnia érte. Jellemzően a kockázatosabb részvények súlya alacsonyabb a portfólióban, tehát a gyorsabb tőzsdei mozgásoknak kevéssé van hatása a befektetésre.

A Blueopes ugyanakor nem közvetlenül kínál szolgáltatásokat a lakossági befektetőknek, hanem például bankokon keresztül.

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

Igen, általában nem is feltétlenül tudja az ügyfél, hogy a Blueopes szolgáltatását használja. A bankoknak, pénzügyi közvetítőknek lehetőségük van arra, hogy a saját működésükre, arculatukra formálják a felületet, így az ügyfél magabiztosan használhatja azt.

Egy banknál például optimális esetben 3-4 hónap alatt el tud elindulni a Blueopes szolgáltatása (nyilván rendkívül sok ellenőrzési fázison átesik egy ilyen rendszer egy pénzintézetnél), úgy látjuk, rendkívül nagy igény mutatkozik erre. Jelenleg például

egy svájci privátbankkal és egy angol pénzügyi tanácsadóval állunk fejlesztési szakaszban.

Merre terjeszkedhet a cég? Mik a távlati kilátások?

Alapvetően a magyar piac mellett Nyugat-Európát célozzuk meg. Magyarországon jelenleg 3 céggel tárgyalunk, Európában Ausztria, Németország, Svájc és a skandináv régió az elsődleges terjeszkedési cél.

Az MKB FinTech versenye is ehhez ad pozitív megerősítést: sokan megismertek minket, több új üzleti megkeresést kaptunk, és a további termékfejlesztéshez, kutatáshoz is erős alapokat kaptunk.

A Blueopes-nak a kezdetektől fontos része a környezettudatos működés: ez hogy érhető el a mindennapokban, mennyire nyitottak rá az ügyfelek?

Egyfajta misszió számunkra a társadalom-és környezettudatosság, ezért csak olyan befektetést ajánlunk ügyfeleinknek, amelyekben ez megjelenik.

Ha nézünk egy gyakorlati példát: az szinte kizárt, hogy nagy olajcégek, dohánygyárak vagy szerencsejáték-cégek részvényeit ajánljuk, ugyanakkor egy szélenergiával foglalkozó vállalat papírjaira nyitottak vagyunk.

Ez egyáltalán nem csak a mi filozófiánk: azt tapasztaljuk, hogy az ügyfelek is nyitottak erre, különösképp az 1980 után született generáció - akiknek a kezében egyre több befektetésre váró tőke halmozódik fel. A befektetők kifejezetten keresik az ilyen lehetőségeket

Címkék:
mkb, fintech, startup,