Sok magyar kisvállalkozás küzd a fennmaradásért

Pénzcentrum2016. május 4. 15:01

A beruházások és fejlesztése tudatos tervezésére sokkal jobban figyelnek az induló vállalkozások, mint a már stabil működéssel rendelkező vállalatok - derül ki a CIB Bank és BellResearch közös kutatásából.


A reprezentatív kutatás rávilágított arra, hogy viszonylag homogén az összkép a vállatok szervezeti jellemzőit tekintve, azonban merőben másképp tekintenek a cégük működésére és más elképzelések mentén tervezik jövőjüket. A felmérés 7 különböző kategóriába sorolja a vállalkozásokat. A "One man show" kategóriába - amelynek aránya viszonylag nagy, 22 százalékos - azok a vállalkozások tartoznak, ahol a háztartás és a vállalkozás gazdálkodása egybefolyik és a cégben a tulajdonos többnyire egymaga dolgozik. Cégszerű működés jellemzi viszont a legnagyobb - 28 százalékos súllyal bíró - ún. Prosperáló csoportot. Ez utóbbiba tartozó kisvállalatok nyereségesek, vagy nullszaldósak, stabil működéssel.

A megkérdezett kisvállalatok 13 százaléka viszont súlyos problémákkal küzd és kérdéses a vállalkozás fennmaradása.

Az induló és felfutó vállalkozások terveznek

A kutatásból jól látszik, hogy a kisvállalatok nagyratörően terveznek, jövőjükkel kapcsolatban egyre inkább optimisták, de ezt egyelőre nem egy tudatos stratégia mentén teszik. Azok a kisvállalkozások, amelyek működésük során figyelmet fordítanak a tervezésre jóval nyitottabbak a beruházásokra, fejlesztésekre. A kisvállalati szegmentáció alapján az induló és felfutó fázisban lévő vállalkozásoknál jóval tudatosabb működés jellemző, mint az úgynevezett One man show jellegű vállalkozásoknál. Előbbiek 67 százaléka tartja fontosnak a tervezést, míg az egyszemélyes cégek csupán 20 százaléka foglalkozik ezzel a kérdéssel. Érdekesség, hogy a már prosperáló cégeknél a stabil működés során a tervezés, fejlesztés szerepét átveszi az elért státusz fenntartására való törekvés. Ez csak akkor változik meg, amikor a cég jövedelmezősége stagnálni kezd és felismeri, hogy pozíciói fenntartása érdekében komolyabb erőfeszítéseket kell tennie.

Nagyon fontos az üzleti terv

A tudatosságra törekvő cégeknél nagyobb a nyitottság a hitelek felvételére is.

Egy bank szemszögéből elengedhetetlen, hogy egy vállalkozás rendelkezzen üzleti tervvel, hiszen ez alapján lehet kiválasztani a megfelelő finanszírozási formát egy beruházás, fejlesztés előtt

- emelte ki Bodnár Zoltán a CIB Bank Kisvállalati szegmensének vezetője.

LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!

A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 10 millió forintot, 15 éves futamidőre, már 7,21 százalékos THM-el,  havi 89 803 forintos törlesztővel fel lehet venni a CIB Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: az Erste Banknál 8,04% a THM, a Raiffeisen Banknál 8,09%; az UniCredit Banknál 8,12%,  a K&H Banknál 8,31%, akárcsak az OTP Banknál. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)

A hitelekkel kapcsolatban továbbra is az óvatosság jellemzi a cégeket, azonban azok a vállalkozások, akik hitelt vettek fel az elmúlt időszakban legtöbbször folyószámlahitelt igényeltek, amely likviditási problémáknál nyújtja a legrugalmasabb megoldást.

Régiós különbségek

A vállalkozások többsége a közép-magyarországi régióban működik. Megfigyelhető, hogy ebben a régióban az átlagnál magasabb a gyorsan fejlődő (Induló, Felfutó) vállalkozások aránya, viszont a túlélésért küzdők súlya is igen magas (48 százalék). Kelet-Magyarországon található a legtöbb egyszemélyes vállalkozás, míg az Építkező szegmens vállalkozásai - melyek ugyan még főként háztartási jellemzőkkel bírnak, de elindultak a "valódi" vállalkozássá válás útján - legnagyobb arányban a nyugati régióban tevékenykednek.

Címkék:
vállalkozás, cib, kutatás, jövő,