Kényszerleszállás a vidéki reptereknek

Pénzcentrum2009. február 25. 09:15

Egyrészt a gazdasági válság, másrészt a hazai légi közlekedés fellendülésébe vetett eltúlzott várakozás következménye, hogy súlyos helyzetbe kerültek a vidéki repterek.

A sármelléki reptéret működtető cég 2004 óta 3,5 milliárd forintot költött fejlesztésre, és 25 ezerről 120 ezerre növelte az utasforgalmat, mégis kétségessé vált a légikikötő jövője. A vállalat eladósodott, új befektetők belépése nélkül valószínűleg nem lesz képes talpon maradni. Jelenleg a létesítmény "téli csökkentett üzemmódban" működik, és egyelőre nem tudni, hogy egyáltalán újranyitják-e tavasszal.

A balatoni turizmus szempontjából ugyanakkor kulcsfontosságú a reptér. Suchman Tamás, a Balaton Fejlesztési Tanács elnöke azt mondta: a létesítmény évente 4,5-5 milliárd forintos turisztikai forgalmat generál, amelyből a becslések szerint több mint egymilliárd forintos bevétele származik az államnak. A térség nagy turisztikai beruházásai - köztük a most épülő sávolyi Moto GP pálya - miatt is kiemelt fontosságú a reptér újranyitása.

Az elmúlt években felújított vidéki reptereket eddig sehol sem sikerült nyereségessé tenni. A lerobbant létesítményeket az érintett települési és megyei önkormányzatok előbb tulajdonba kapták a magyar államtól, majd nekiláttak a létesítmények modernizálásához. Debrecenben 3,5 milliárd forintot, Pécsett négymilliárdot, a Győr-Moson-Sopron megyei Péren pedig egymilliárd forintot költöttek a repterekre, azonban egyik helyen sem tudták elérni a szükséges utaslétszámot. Részben a veszteséges működtetéstől való megszabadulás, részben a további fejlesztések forrásainak előteremtése reményében az önkormányzatok most már szabadulnának a tulajdontól.

Debrecenben ez már meg is történt: az önkormányzat tavaly mintegy ötmilliárd forintért értékesítette az Airport-Debrecen Kft.-t, valamint a repülőtér üzemi területén kívül található 140 hektáros fejlesztési területet. A vevő 75 évre kapta meg a légikikötő üzemeltetési jogát - a következő öt évben a jelenlegi 40 ezres utasforgalmat 250-300 ezerre szeretné növelni.

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

A Pécs melletti Pogány község repülőterének vesztesége évente 130-150 millió forint, a nyereséges üzemeltetéshez százezer utasra lenne szükség, a létesítmény iránt egy luxemburgi cég is érdeklődik. A győri, a Győr-Moson-Sopron megyei, valamint a helyi önkormányzat tulajdonában lévő péri reptérre már kiírták a pályázatot: vevőt keresnek a társaság által használt ingatlanokra és eszközökre is.

Címkék: