Óriási fejlesztés indul: kétszer három sávosra bővítik az M1-est és az M7-est

Óriási fejlesztés indul: kétszer három sávosra bővítik az M1-est és az M7-est

Pénzcentrum2024. szeptember 26. 15:04

Három éve indult el a Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (MKIF Zrt.) működése, amely 35 évre vette át az államtól 1237 kilométernyi gyorsforgalmi út üzemeltetését, fenntartását és fejlesztését koncessziós szerződés keretében. A cég elkötelezte magát amellett, hogy három év alatt egységes szintre hozza a hálózatot, a munkálatok befejezése várhatóan jövő nyáron zárul. Ezt követően szeptembertől megkezdik az M1-es autópálya kétszer három sávosra bővítését, amelyet az M7-es és az M3-as autópályák szélesítése követ majd, 2027-ben és 2031-ben.

A koncessziós szerződés 2022. május 3-án, egy nyílt uniós közbeszerzési eljárás után jött létre, amelyet a Themis magántőkealap vezette konzorcium nyert el. A konzorcium tagjai között található Mészáros Lőrinc és Szíjj László érdekeltségei is. Az új szerződés célja a gyorsforgalmi úthálózat hatékony üzemeltetése és a már megépült szakaszok fenntartása, valamint az újonnan épülő szakaszok tervezése és kivitelezése - írja az Index.

A koncessziós szerződésben foglaltak szerint a közbeszerzési eljárásra három ajánlattevő jelentkezett. A Themis magántőkealap vezette konzorcium nyújtotta a legversenyképesebb ajánlatot, míg az osztrák Strabag AG és a Dömper Kft. is részt vettek az eljárásban. A szerződés értelmében az MKIF Zrt. 2048 kilométernyi autópályát üzemeltet majd, míg az állam kezében marad 942 kilométer.

A koncessziós szerződés egyik különlegessége, hogy az állam továbbra is magánál tartja az útdíjak beszedésének jogát, amely eltér a hagyományos koncessziós modellektől, ahol a koncesszor a díjakat szedi be és viseli a működési kockázatokat. A cég évente nettó 96,201 millió forintot kap kilométerenként az államtól, ami a rendelkezésre állási és szolgáltatási díjakból tevődik össze.

Az MKIF Zrt. már két éve végzi a koncessziós szerződés keretében vállalt feladatokat, amelyek közé tartozik a 538 kilométer gyorsforgalmi út felújítása is. Az eddigi munkálatok során 2023-ban több mint 3,6 millió négyzetméter aszfaltburkolatot újítottak meg, ami félmillió tonna aszfalt beépítését jelenti. A cél az, hogy 2025. augusztus 31-ig az összes érintett útszakaszt egységes szintre hozzák.

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

A tervezett fejlesztések a következő években folytatódnak, beleértve az M1-es, M7-es és M3-as autópályák bővítését. A munkálatok során új, teljes értékű leállósávokat is kialakítanak, hogy a forgalom zökkenőmentesen haladhasson. A legmodernebb melegaszfalt-gyártó rendszert is telepítik az M7-es autópálya mellett, amely előreláthatólag október közepén kezdi meg a próbaüzemet. A gyorsforgalmi úthálózat fejlesztése és modernizálása tehát folyamatosan zajlik, a cél a biztonságos és hatékony közlekedési infrastruktúra biztosítása.

Címkék:
utazás, autópálya, autópályamatrica, szerződés, munkálatok, fejlesztések,