Így alakul át a szemünk előtt a budapesti közlekedés: nem mindenki örül ennek

Pénzcentrum2020. június 17. 16:04

A taxisok szerint még ideiglenesen sem szabad rendeleteket hozni társadalmi egyeztetés nélkül - a biciklisek szerint viszont nincs más út, mint a bátor cselekvés.

A Budapest TE meg ÉN podcast műsorvezetői - Veress Dóra és Gellért Gábor - ezúttal a főváros közlekedéséről beszélgetnek Metál Zoltánnal, az Országos Taxis Szövetség elnökével és Halász Áronnal, a Magyar Kerékpárosklub elnökhelyettesével, szóvivőjével. Két sarkos vélemény ütközik egymással, cél a megoldás.

Budapest közlekedése változtatásokra szorul - ez tény. A belváros élhetetlen, fuldoklik a kipufogógőzben, a zajszint az esti órákban is igen magas. A változtatások azonban mindig fájdalmasan érintik a közlekedőket, kényelmetlenségeket okoznak, és olyan áldozatokat követelnek meg a közlekedőktől, amelyekről szívesen beszélgetünk, de nem szívesen hozzuk meg őket.

Budapesten - a pandémia miatti forgalomcsökkenést kihasználva - ideiglenesen új biciklisávokat hozott létre a Fővárosi Önkormányzat. Ráadásul ezeket fontos utakon tette, amelyeken eddig is mindennaposak voltak a több órán át tartó dugók.

Metál Zoltán szerint - bár igaz, hogy hangsúlyozták a változtatások ideiglenességét - a döntéseket társadalmi egyeztetés nélkül hozták meg. A taxisok sok problémát látnak. Az Üllői út megoldásait például balesetveszélyesnek gondolják. A kihelyezett betontömbök már okoztak baleseteket.

Szerinte a biciklisávok helyett olyan buszsávokat kellene létrehozni, ahol a buszok mellett a kerékpárosok, motorosok, taxisok és segédmotorosok is közlekedhetnek. Azt gondolja, hogy a kerékpárosok és a rendelet alkotói sok haragost szereztek az elmúlt hetekben.

LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!

A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 10 millió forintot, 15 éves futamidőre, már 7,21 százalékos THM-el,  havi 89 803 forintos törlesztővel fel lehet venni a CIB Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: az Erste Banknál 8,04% a THM, a Raiffeisen Banknál 8,09%; az UniCredit Banknál 8,12%,  a K&H Banknál 8,31%, akárcsak az OTP Banknál. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)

Ingyenes P+R parkolók és kedvezményes, profi tömegközlekedés nélkül nem lehet változtatni. Halász Áron szerint a képlet egyszerű: az emberek szeretnének eljutni A pontból B pontba, és ehhez a megfelelő közlekedési eszközt akarják kiválasztani. Eddig a kerékpározás lépéshátrányban volt. Ha ezen változtatunk, sokkal többen fogják a biciklit választani.

A Magyar Kerékpárosklub készített egy reprezentatív felmérést az országban. Eszerint az emberek 67 százalékának van arra lehetősége, hogy a kerékpár mellett döntsenek. Sokan azonban nem mernek elindulni, egyrészt az autóforgalom, másrészt az utak állapota miatt.

Az új biciklisávok kipróbálása szerinte előremutató döntés. Sok kerékpáros használja az utakat, de ez kevésbé látszik, hiszen a piros lámpánál álló 2-3 bicikli nem annyira impozáns látvány, mint ugyanannyi ott várakozó autó. Eddig a körúton 2 sávban álltak az autók, most egy sávban állnak. Az emberek ugyanazt élik át, csak kevesebb autóval.

Címkék:
pénzcentrum.hu, utazás, közlekedés,