Bármelyik pillanatban eltűnhet a magyar tévénézők kedvence

Pénzcentrum2014. július 31. 11:28

A több tucat, vagy akár száznál is több tévécsatornát kínáló szolgáltatóknál nem ritka, hogy eltűnik egy-egy csatorna a kínálatból, egyik napról a másikra. Kérdés, mit tehet ilyenkor az előfizető? Van-e például jogunk felmondani a szerződést, mondván, nekünk a hiányzó tévécsatorna volt a kedvencünk, arra is előfizettünk?

Tavaly sok előfizető háborodott fel amiatt, hogy szolgáltatójuk egyik napról a másikra eltávolította a kábel- és a műholdas televíziós csomagokból az egyik legkedveltebb természettudományos csatornát (ilyen emlékezetes eset volt például, amikor a Digi leszedte a Discovery-csatornákat). A hivatalos eljárás során kiderült, hogy a szolgáltató nem tartotta be saját általános szerződési feltételeit (ászf), amikor a csatornát az általa vállalt határidő előtt, előzetes értesítés nélkül vette ki a programcsomagokból.

Ezzel azok az előfizetők jártak rosszul, akik abban a hiszemben szerződtek a szolgáltatóval - akár több évre is -, hogy az általuk kedvelt csatornák legalább a szolgáltató által vállalt ideig biztosan a választott csomagban maradnak. Azzal pedig, hogy a változásról nem értesítette őket előre a szolgáltató, megfosztotta az előfizetőket attól a lehetőségtől, hogy a változásra felkészüljenek, és még időben egy másik szolgáltatóra váltsanak.


A jogszabályok szerint meglehetősen nagy mozgástere van a szolgáltatónak, sokkal több, mint az előfizetőnek. A szolgáltató az előfizetői szerződés egyoldalú módosítására az alábbi feltételekkel jogosult:

  • az általános szerződési feltételeiben és honlapján az általa kínált díjcsomagokban feltüntette az adott csatorna szerepeltetésének általa vállalt időpontját és ez az időpont letelt, vagy
  • az adott csatorna kivételét a kínálatból lakossági felméréseken alapuló nézettségi adatok vagy
  • a csatornával kötött szerződéses jogviszony indokolják.

A jogszabály tehát valóban lehetővé teszi a szolgáltatók számára a csatornakiosztás megváltoztatását, azonban egyúttal tájékoztatási kötelezettséget is ró rájuk.

Felmondható-e emiatt a szerződés?

NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!

Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)

Fontos tudni, hogy a szolgáltató köteles a módosításról a hatálybalépését megelőzően legalább 30 nappal értesíteni az előfizetőket. A Nemzeti Fogyasztóvédelmi hatóság tájékoztatása szerint amennyiben a módosítás az előfizető számára hátrányos, az előfizető az értesítéstől számított 15 napon belül további jogkövetkezmények nélkül felmondhatja a határozott időtartamú szerződését.

Ha azonban valamilyen kedvezménnyel kötöttünk szerződést (például akciós csomagra), akkor nem mondhatjuk fel a szerződést.

Ha tehát előfizetett tévécsatornánk minden előzetes értesítés nélkül nem elérhető többé, és a szolgáltatónkkal nem tudunk megegyezésre jutni, érdemes panaszunkat jelezni a fogyasztóvédelemnél.

Címkék:
vásárlás, tech, csatorna, tévé, nézettségi adatok,