Trükkös lakásárak Budapesten: a többség simán bedől a praktikának

Pénzcentrum2017. június 13. 05:57

Ugyan az árszínvonal folyamatos emelkedése mellett jelenleg nem nagyon lehet alkudozni az új építésű lakások piacán, ez nem jelenti azt, hogy a marketingesek nem vetnek be mindent az értékesítés során, sőt! A magyar lakáspiacot górcső alá véve például egyértelműen kijelenthető, hogy az ingatlanok árazásában is különös jelentőséggel bír a 9-es számjegy.

Hiába érik egymást az újabb és újabb lakóingatlan fejlesztések Budapesten, még így is jóval nagyobb a kereslet, mint a kínálat. Így persze az sem meglepő, hogy az árszínvonal változó intenzitású, de folyamatos emelkedése mellett jelenleg gyakorlatilag nincs áralku az új építésű lakóingatlanok piacán. Ez persze nem jelenti azt, hogy a fejlesztők nem vetnek be minden működőképes marketingeszközt az értékesítés folyamán, sőt! A magyar lakáspiacot (az új és használt lakások piacát egyaránt) górcső alá véve például egyértelműen kijelenthető, hogy az ingatlanok árazásában a 9-es számjegy különös jelentőséggel bír.

Kilenc, a bűvös szám

Dave Gold a nyolcvanas évek elején, egy Los Angeles-i italboltban figyelt fel egy különleges szabályszerűségre: akár 0,98 dollárért, akár 1,02 dollárért árultak egy üveg bort, szépen vitték a vevők, de soha nem fogyott ki. Amikor azonban Dave 99 centben határozta meg az eladási árat, a bor pillanatok alatt eltűnt a polcokról.

Rájöttem, hogy ez egy varázsszám

- idézi Dave Gold gondolatait a magyarul "ZILLOWSZTORIK - Lakáspiaci tények és tévhitek" címen nemrég megjelent könyv.

A megfigyelt szabályszerűség dollármilliókat hozott a felfedezőnek. Dave 1982-ben, Los Angelesben nyitotta meg Amerika első 99 centes boltját, amely rövid idő alatt hálózattá nőtte ki magát. Ma több mint 300 ilyen üzlet várja Amerika-szerte a vásárlókat. Dave Gold a varázsszámából csinált vagyont, de aligha ő az egyetlen, aki felismerte, és sikerrel alkalmazza a 9-esre végződő árcédulák erejét.

A pszichológiai árazás mindenhol tetten érhető. És nem ok nélkül: a dolog ugyanis működik. Az persze végtelen viták tárgya a kereskedők, a hirdetők, és a pszichológusok körében, hogy miért van így. Sokan azt vallják, agyunk automatikusan lefelé kerekíti az árakat, ily módon a minimális megtakarítást sokkal többnek érzékeljük. Míg mások azon az állásponton vannak, hogy a 9-esre végződő árat kedvezményesként interpretálja az agyunk, és a termék attól függetlenül felkelti a figyelmünket, hogy az valóban akciós-e.

Lényeg a lényeg, a trükk az élelmiszerboltoktól, a cukrászdákon és az autókereskedéseken át, a lakáspiacig mindenhol működik. Szakértői megfigyelések szerint egy ingatlan átlagosan magasabb áron - és gyakran gyorsabban is - kel el, ha az eredeti ára 0 helyett 9-re végződik. Ingatlanárak esetben persze fontos megjegyezni, hogy a pszichológiai erő az utolsó nem nulla számjegyben rejlik: így a 19 900 000 és 19 990 000 forint egyaránt a taktikus árazás jó példái. Sőt, a ZILLOWSZTORIK szerzői szerint

az eladók kézzelfogható előnyt kovácsolhatnak abból, ha az árban 9-es az utolsó nem nullás számjegy!

Hogy miért? Nos, az eladók ugyan csökkentett kínálati árat alkalmaznak, de megéri így tenniük, mivel a pszichológiai árazáson nyert összeg meghaladja az engedmény mértékét. Úgy is fogalmazhatunk, hogy a kínálati árból elengedett 10 vagy 100 ezer forintot jellemzően meghaladja a végleges ár növekménye. Nincs tehát sok veszíteni valójuk az eladóknak, ha bevállalják a taktikai árazás kockázatát. És bár az árak emelkedésével a 9-es szuperereje mérséklődhet ugyan, teljes mértékben sohasem tűnik el a hatása.

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

Itthon is varázsolnak a fejlesztők

A fenti okfejtést természetesen a hazai lakáspiaci fejlesztők is ismerik, és előszeretettel alkalmazzák. Legalábbis az Eltinga, az Ecorys és az FHB Index szakemberei által készített Budapesti Lakáspiaci Riport idei első negyedéves adatsora ezt egyértelműen igazolja. A közel 400 fővárosi lakóingatlan-fejlesztés több mint 13 ezer új építésű lakásánál ugyanis egymást érik a tudatalattinkra ható árcédulák.

Akár eladóként, akár vevőként vagyunk jelen a piacon, a 9-es szám varázsa az ingatlanhirdetési portálokat böngészve is visszaköszön. Ha ugyanis figyelembe vesszük a hihetetlen mennyiségű, átböngészésre váró adatot - és a vevők egész életére kiható, komoly pénzügyi tranzakcióból eredő érzelmi nyomást -, nem csoda, hogy már egy apró komparatív előny is elegendő lehet ahhoz, hogy adott hirdetés felkeltse a figyelmet. Különösen igaz ez, ha belegondolunk, hogyan szoktak keresni az emberek az online hirdetések között - az online keresők többsége ár szerint rendezi a találati listát. Így akár 10 ezer forintnyi árelőny is azt jelenti, hogy a hirdetés előrébb kerül a találati listán, mint az, amelyiknél ragaszkodtak a teli árhoz.

Ráadásul a trükk alkalmazását éppúgy megfigyelhetjük a luxusingatlanoknál, mint az olcsóbb fejlesztéseknél. Pedig rendkívül nagy a szórás, csak emlékeztetőül: a legdrágább V. kerület és a legolcsóbb XIX. kerület átlagos lakásárai között közel 140 millió forint az eltérés. Hogy néhány konkrét példát is említsünk: 159 000 000 forintos árcédulát kapott például a II. kerületi Casa Boróka 139 négyzetméteres lakása; míg a szintén II. kerületi Hidász Residence 164 négyzetméteres luxusotthonát 155 900 000 forintért kínálták.

KATT! Keresd a 9-est a legmenőbb hazai ingatlanfejlesztéseknél

A közepes árkategóriában (a Lakáspiaci Riport idei első negyedéves adatai alapján a fővárosban egy átlagos újépítésű lakás 2 és fél szobás; alapterülete 61 négyzetméter; és 46 152 579 forintba kerül) még erőteljesebben érhető tetten a pszichológiai árazás. A Cordia által fejlesztett XI. kerületi Terrace Residence egy már gazdára talált lakása például kitűnő példa erre, a bő 100 négyzetméteres lakás ugyanis 59 590 000 forintos kínálati áron futott.

De ahol talán a leginkább szembetűnő, hogy a marketingesek bedobják az árazásnál a 9-es szám varázserejét (is), az a legolcsóbb árszegmens. Míg a luxus és középkategóriás ingatlanoknál 10-ből 1-2 ingatlan árcédulájára igaz, hogy az utolsó nem nullás számjegy 9-es, addig a 30 millió alatti kategóriában már majdnem minden harmadik újépítésű otthon kínálati árát határozták meg a szabályszerűséget követve. Amúgy ez is azt a szabályt erősíti, hogy ár csökkenésével fordítottan arányos a Dave Gold által megfigyelt szabályszerűség létjogosultsága.

Címkék:
otthon, akció, lakás, lakásvásárlás, ingatlan, lakásár, marketing, árazás, termékkedvezmény, italbolt,