Pénzcentrum • 2021. szeptember 2. 17:01
A tanév kezdetével újranyitja a gyakorlatban hasznosítható fogyasztóvédelmi ismeretek terjesztését ösztönző pályázatát az Innovációs és Technológiai Minisztérium. Az általános és középiskolák a következő nyári szünidőig bármikor benyújthatják jelentkezésüket a hatodik alkalommal meghirdetett kiírásra. A Fogyasztói tudatosságra nevelő iskola címet az eddigi öt körben összesen 93 oktatási intézmény érdemelte ki.
A pályázat kiemelt célja a megtévesztő kereskedelmi gyakorlatoknak fokozottan kiszolgáltatott fiatalok segítése abban, hogy tudatos fogyasztóvá váljanak. A kiírás ennek eszközeként elismeri a diákjaikat a fogyasztóvédelmi ismeretek elsajátításában érdemi intézkedésekkel, programokkal, szemléletformálással segítő iskolák erőfeszítéseit.
A Fogyasztói tudatosságra nevelő iskola cím odaítélésének feltétele, hogy a pályázó a felsorolt tíz szempont (pl. az internet és közösségi média biztonságos használatra nevelés, reklámelemzés) közül legalább háromnak már megfeleljen, további egynek pedig későbbi teljesítését vállalja. Az elbírálásnál előnyben részesülnek a kitüntető címmel már rendelkező partnerrel együttműködő intézmények. A pályázati dokumentáció a Fogyasztóvédelmi Portálon érhető el.
Jelenleg 93 intézmény, 34 általános iskola és 59 középiskola viselheti a Fogyasztói tudatosságra nevelő iskola címet. A díjazottak között 20 szakképzési centrum 37 szakiskolája is szerepel. A települések közül Budapest jár az élen tizenkét intézménnyel, Debrecen és Győr héttel holtversenyben a második, a bronzérmes Pécsett pedig öt iskola nevel fogyasztói tudatosságra.
Az idei felhívás fontos újdonsága, hogy kiemelt területként jeleníti meg a hamis zöld állítások felismerésének támogatását. Egyre többen élik környezettudatosan az életüket, folyamatosan nő az újrahasznosított, csomagolásmentes, bio- vagy organikus termékek iránti kereslet. A vállalkozások számára tehát kifizetődő lehet, ha efféle árukat kínálnak. Nem mindig teszik azonban ezt megalapozottan: egy uniós felmérésben a zöld állítások 42 százaléka túlzónak, hamisnak vagy megtévesztőnek bizonyult. Keszthelyi Nikoletta fogyasztóvédelemért felelős helyettes államtitkár kiemelte:
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 10 millió forintot, 15 éves futamidőre, már 7,21 százalékos THM-el, havi 89 803 forintos törlesztővel fel lehet venni a CIB Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: az Erste Banknál 8,04% a THM, a Raiffeisen Banknál 8,09%; az UniCredit Banknál 8,12%, a K&H Banknál 8,31%, akárcsak az OTP Banknál. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
A témában tavasszal indítottunk országos ellenőrzéssorozatot, amelyben főként élelmiszerek, ruházati és háztartási-vegyipari cikkek környezetkímélő, fenntartható jellegére vonatkozó állítások valóságtartalmát vizsgáljuk. A kollégák szeptember végéig kutakodnak megtévesztő, tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok után elsősorban a környezetbarát, újrahasznosított termékeket árusító és csomagolásmentes boltokban. Az már a nyáron kiderült, hogy az arckrémek csomagolásán többnyire joggal szerepelnek a "natúr", "bio" vagy "vegán" megjelölések. A Fogyasztói tudatosságra nevelő iskolákba járó fiatalok figyelmét mostantól arra is felhívják, hogy az árucikkek „zöldre festését” sem érdemes kritikátlanul elfogadniuk.