Pénzcentrum • 2017. április 26. 18:05
Magyarországon az elmúlt három évben a gyerekes családokban megduplázódott az okostelefonok száma, a tableteké pedig megháromszorozódott ugyanezen időszak alatt. A digitális fejlődéssel azonban nem csak a tartalomfogyasztási szokásaink változtak, az e-szolgáltatások igénybevételében is jelentős változásokat figyelhetünk meg az elmúlt években. A fiatalok körében ezen változások még markánsabban kitűnnek.
A digitális korszak egy olyan szakaszában járunk, ahol az egyre gyorsuló technológiai fejlődéssel az okos eszközök az élet minden területén nélkülözhetetlen kellékeinkké válnak. A gyerekek egyre fiatalabb korban ismerkednek meg a virtuális valósággal, illetve a legújabb technológiai újdonságokkal, és az idősebb generációkat maguk mögé kényszerítve nagyon nagy affinitással és legtöbbször zsigeri ügyességgel nyúlnak a digitális kultúra "játékszereihez".
Az Ipsos KidComm 2016 szindikált kutatástanulmány szerint Magyarországon az elmúlt három évben a gyerekes családokban megduplázódott az okostelefonok száma, a tableteké pedig megháromszorozódott ugyanezen időszak alatt. A digitális fejlődéssel azonban nem csak a tartalomfogyasztási szokásaink változtak, az e-szolgáltatások igénybevételében is jelentős változásokat figyelhetünk meg az elmúlt években. A fiatalok körében ezen változások még markánsabban kitűnnek.
A K&H Bank adatai szerint a 14-18 éves korosztály esetében 10 700 ügyfél digitálisan aktív a banki szolgáltatások terén. Ma közülük 5250 e-bank felhasználó, illetve 5450 e-bank és mobilbank felhasználó is egyben. A K&H 2017-es januári adataiból egyértelműen kiolvashatók a 18 éven aluliak jelenlegi mobilbank és e-bank felhasználási szokásai a tranzakciók számának megoszlása alapján, amely a következőképpen alakult az időszak alatt:
- az érintett korosztály tranzakcióinak 64 százaléka forint átutalási megbízásként realizálódott internetes felületen, azaz e-bank segítségével
- 9 százalék kártyalimit összeg módosítás volt, míg
- 6 százalékban mobilegyenleg feltöltésre használta elektronikus banki fiókját.
Mobilbank esetében a tranzakciók megoszlása hasonló képet mutat a 18 év alatti ügyfeleknél:
JÓL JÖNNE 3 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 3 000 000 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót havi 64 021 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 10,68%), de nem sokkal marad el ettől az ERSTE Bank (THM 10,83%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
- az esetek 66 százalékában forint átutalás miatt vette igénybe az e-banki szolgáltatást,
- a tranzakciók 16 százaléka limitösszeg változtatás volt,
- 13 százaléka pedig mobilegyenleg feltöltés miatt történt mobilbanki applikáció segítségével.
A fenti adatok jól tükrözik a 2016-os egész éves tranzakciós megoszlásokat a 18 éven aluliak e-bankolási és mobilbankolási szokásai vonatkozásában. A 2016-os e-banki tranzakciók 62 százaléka forint átutalásként, 8 százaléka kártyalimit módosításként, 7 százalék pedig mobilegyenleg feltöltésként realizálódott. Az akkoriban megújult mobilbanki applikáción indított tranzakciók viszont 83 százalékban forint átutalásra, 17 százalékban kártyalimit módosításra fordítódtak a 18 éven aluli ügyfelek körében.
A piaci viszonyok folyamatos változása alapvető elvárásokat támaszt a bankok digitális technológiai felkészültségét illetően. Bár a mobil platform az ügyintézés optimális eszköze, az Economist Intelligence Unit tanulmányából kiderült, hogy a felhasználók csupán 15 százaléka indít bármilyen tranzakciót mobil készülékéről.
A K&H Bank becslései szerint 2020-ra az online ügyintézési formák további térhódítását fogjuk tapasztalni, és várhatóan a tranzakciók 66%-át fogja kitenni a mobilbankolók és netbankolók együttes aránya.