Személyi kölcsön fél órán belül? Nem vicc, nagy dobásra készül az MKB

Pénzcentrum2016. november 7. 11:32

Teljesen átalakítja a pénzügyi gondolkodást az online világ technológiai forradalma. A FinTech, azaz a közérthető, könnyen használható digitális pénzügyi megoldások hatása már most is kézzelfogható, hiszen világszerte milliók használnak ilyen felületeket, alkalmazásokat. A globális fejlődés egyik fontos célja, hogy a fiatal generációk figyelmét is a pénzügyek, a pénzügyi tudatosság felé irányítsa.

Új korszak kezdődik a digitális bankolásban

- hívta fel a figyelmet Hetényi Márk, az MKB Bank retail és digitális vezérigazgató-helyettese a pénzintézet által szervezett FinTech Akadémia nyitóelőadásában.

Hetényi szerint új utak nyíltak a bankolásban, a pénzintézetek pedig felismerték, hogy a hagyományosnak tekinthető szolgáltatási módszerekkel már nehézkes elérni az ügyfeleket.

Éppen ezért határozta el az MKB Bank, hogy a tettek mezejére lép: FinTech Versenyt szervez, valamint FinTech Inkubátor Programot indít, hogy az ötletgazdákkal közösen, exportképes FinTech termékek hódíthassák meg a magyar és nemzetközi piacokat.

Mint Hetényi elmondta, arra ösztönzik a hazai vállalkozó kedvű fejlesztőket, hogy lépjenek be a magyar és nemzetközi FinTech-piacra, azaz hozzanak létre olyan megoldásokat, amelyek a digitális bankolás, a mobilbankolás, illetve a mobilfizetés fejlődését segíthetik elő.

Hetényi úgy látja, a pénzintézetek és a fejlesztők együttműködése hozhatja el a valódi fejlődést. Ezzel egyrészt gyorsulhatnak és egyszerűsödhetnek a banki folyamatok, másrészt új ügyfeleket is el tudnak érni.

A digitális fejlődésre példaként Hetényi az MKB Bank core rendszerének közelgő cseréjét említette, és hamarosan lesz digitális aláírás is a banknál, illetve iPadekkel szerelik fel a fiókjaikat.

Az MKB új core rendszere már képes lesz arra, hogy akár néhány napon belül elintézhessünk egy jelzáloghitel-igénylést, vagy fél órán belül személyi kölcsönhöz jussunk. Erre eddig nem volt példa Magyarországon

- szögezte le az MKB Bank retail és digitális vezérigazgató-helyettese.

A fejlődés ráadásul azért is elkerülhetetlen, hiszen a banki API-k megnyitásáról szóló PSD2 irányelv 2018-as életbe lépése igazi forradalmat hozhat azokon a piacokon, ahol a FinTech cégek eddig csak másodhegedűsök lehettek.

Minden egy ötlettel kezdődik

Azt persze nehéz meghatározni, hogy mi is az a FinTech. Jellemzően az új típusú, digitális, internetes, okostelefonon is működő pénzügyi megoldásokat értjük alatta, a becslések szerint 30 ezer ilyen megoldás működik világszerte. A FinTech cégeket úgy is nézhetjük, hogy ők a pénzügyek YouTube-ja, Skype-ja, Facebookja, akik részben más, korábban is létező technológiát egyszerűsítettek, felhasználóbaráttá tettek, és ezzel értek el sikereket.

JÓL JÖNNE 1 MILLIÓ FORINT?

Amennyiben 1 millió forintot igényelnél 36 hónapos futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 33 952 forintos törlesztővel az UniCredit Bank nyújtja (THM 14,41 %), de nem sokkal marad el ettől a CIB Bank 33 972 forintos törlesztőt (THM 14,45%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

 

Lemák Gábor FinTech-szakértő szerint a technológia rendkívül gyorsan fejlődik. Jó példa erre a 2011-ben alapított TransferWise: a megoldás segítségével 4 óra alatt lehet Londonból Budapestre utalni, ráadásul fontból forintba, banki középárfolyamon. Sőt, hamarosan ez a nemzetközi átutalás 1 órára csökken. Sok fiatal tech-vállalkozó fejleszt saját pénzügyi megoldásokat, ezek pedig részben a bankokkal együttműködve gyorsan beépülhetnek a mindennapok pénzügyi gondolkodásába.

Lemák szerint a FinTech ahhoz is hozzájárulhat, hogy a bankok még hatékonyabban beszéljék a fiatalok nyelvét, hogy a tradicionális pénzügyi megoldások még könnyeben érjék el az új generációs ügyfeleket, akik már a digitális világban élnek. Kiemelte: manapság már nem csak az olyan "egyszerűbb" pénzügyi folyamatokat lehet okostelefonról, digitálisan elintézni, mint az utalás, hanem a komplex pénzügyi hátteret igénylő műveletek - mint például a hitelfelvétel - is egyre inkább digitalizálódnak és ezzel egyszerűsödnek.

Tipikus FinTech cég a magyar Blueopes: a startup (azaz induló tech-vállalkozás) a gyakorlatban egy befektetőszoftver, portfóliókezeléssel foglalkozik. Faluvégi Balázs, a cég társalapítója előadásában kiemelte, hogy a most felnövő már radikálisan másképp fognak gondolkozni, mint napjaink felnőttjei. Az 1995-től született "millenial" generáció egyre több pénz felett rendelkezik: számukra fontos, hogy a befektetésük pozitív hatást gyakoroljon a környezetre - a FinTech cégeknek erre is figyelmet kell fordítaniuk.

De hol vannak a FinTech ügyfelek?

A digitális pénzügyi megoldások persze akkor működhetnek, ha van egy egészséges piaci környezet, és persze az újdonságokra nyitott ügyfelek.

A helyzetet nehezíti, hogy a magyar lakosság 80 százalékának nettó 160 ezer forintos átlagbért kell beosztania. Ebből kellene megtakarítani, vagyonmenedzsmentet végezni

- mondta el Madar Norbert, a GKI Digital üzletágvezetője.

Madar hozzátette, hogy ehhez az anyagi helyzethez tartozik egy erős pénzügyi tudatlanság is. A digitális átállásra, a digitális világba való belépésre azonban előbb-utóbb ezek a fogyasztók is reagálni fognak - bármilyen nehéz is ez a folyamat egy készpénz-központú társadalomban.

A FinTech-megoldások tehát a pénzügyi tudatosság növelésében is segíthetnek, például abban, hogy hatékonyabban tudjunk megtakarítani.

A kutató úgy látja, a fejlődéshez szükség van egyfajta nyitottságra az új technológiák iránt. Első körben tipikus célközönsége lehet a FinTech megoldásoknak az a (egyre erősebb) réteg, aki gyakran vásárol a neten, akár külföldről is.

Cikkünk megjelenését az MKB Bank támogatta.

Címkék:
digitális, mkb, pénzügyek, fintech, hetényi márk,