Újabb büntetéseket szabott ki az MNB a hitelintézetekre

Pénzcentrum2014. augusztus 26. 13:33

Az MNB befejezte a teljes hitelintézeti szektort érintően folytatott vizsgálatát arra vonatkozóan, hogy az intézmények a jogszabályokkal összhangban módosították-e egyoldalúan a bankszámlák, bankkártyák díjait, jutalékait vagy költségeit. A jegybank négy vizsgálati szakaszban összesen 1,86 milliárd forint bírságot szabott ki és 142 intézménnyel szemben hozott intézkedést.

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) az elmúlt időszakban - korábbi bejelentésének megfelelően - újabb 39 pénzügyi szervezetnél folytatott le fogyasztóvédelmi vizsgálatot arra vonatkozóan, hogy az érintett piaci szereplők 2012. január 1-je és 2014. május 23-a között a jogszabályokkal összhangban változtattak-e egyoldalúan a konstrukcióik díjain, jutalékain vagy költségein.

A most lezárt (negyedik körös) vizsgálatok során feltárt jogsértések - a korábbiakhoz hasonlóan - a következők voltak:

  • 1) hiányzott a díjmódosításra lehetőséget adó, meghirdetett ok-lista a szerződésben, üzletszabályzatban vagy az általános szerződési feltételekben;
  • 2) a kedvezőtlen szerződésmódosítást annak hatályba lépése előtt kevesebb, mint 2 hónappal hirdették meg;
  • 3) a kedvezőtlen szerződésmódosítás hatályba lépése előtt 2 hónappal nem tájékoztatták a fogyasztókat ingyenes felmondási jogukról;
  • 4) elmulasztották közölni az ügyfelekkel a díjmódosítás okát;
  • 5) az egyoldalú kedvezőtlen szerződésmódosítás új díjfajta bevezetésével történt;
  • 6) korábbi "díjmentes, ingyenes, 0 forintos" tranzakciót tettek fizetendővé, ami szintén új díj bevezetését jelenti;
  • 7) megváltoztatták a díjszámítás módját.
Az MNB - a 2014. augusztus 26-án közzétett határozatok alapján - 35 esetben kötelezést tartalmazó intézkedéseket írt elő az intézmények számára, és ebből 33 esetben fogyasztóvédelmi bírság kiszabását is indokoltnak tartotta, mindösszesen 216,5 millió forint értékben.

További 2 intézmény esetében nem került sor ugyan bírság kiszabására, azonban az MNB felhívta e pénzügyi szervezeteket az új díj bevezetését, valamint a szerződésben foglalt díj számítási módjának fogyasztókra nézve kedvezőtlen módosítását tiltó jogszabályi rendelkezések mindenkori betartására (PILLÉR Takarékszövetkezet, Solt és Vidéke Takarékszövetkezet).

Az MNB 3 pénzügyi intézmény esetében megszüntette a fogyasztóvédelmi vizsgálatot tekintettel arra, hogy ezeknél az intézményeknél nem történtek, vagy nem jogszerűtlenül történtek a fogyasztókat érintő díjemelések (Magyar Takarékszövetkezeti Bank Zrt.; Credigen Bank Zrt.; Ricse és Vidéke Takarékszövetkezet). A vizsgált intézmények között volt az Orgovány és Vidéke Takarékszövetkezet is, amelynél azért került sor a vizsgálat megszüntetésére, mert a Fővárosi Törvényszék elrendelte az intézmény felszámolását (Orgoványi takarék: indul a felszámolás és a betétkifizetés).

A vizsgált intézmények - amennyiben eddig még nem hoztak ilyen intézkedést - október 15-éig kaptak határidőt arra, hogy az érintett fogyasztók számára visszatérítsék a jogtalanul felszámított díjakat, ennek végrehajtásáról pedig október végéig kell beszámolniuk a jegybank részére.

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

Loading...

A fenti vizsgálatok lezárásával az MNB végére ért a teljes hitelintézeti szektort érintő, díjemelésekkel kapcsolatos ellenőrzéssorozatnak. Ennek során

összesen 1,86 milliárd forint fogyasztóvédelmi bírság kiszabására került sor és több ezer fogyasztó számára térítették, illetve térítik vissza a jogszerűtlenül megfizettetett díjat, költséget.

A vizsgálatok hozzájárultak ahhoz is, hogy a hitelintézeti szektorban megszűnjenek a - sokszor évek óta fennálló - jogszabálysértő, a fogyasztókat hátrányosan érintő hiányosságok (például az oklista hiánya, tájékoztatási hiányosságok, határidők be nem tartása). Az MNB a jövőben is folyamatosan figyelemmel kíséri a költségek, díjak változásait és vizsgálni fogja azok jogszerűségét.

Címkék:
mnb, bírság, visszatérítés,