Hamarosan már elég lesz ezt az egy kártyát magadnál tartani

Portfolio2015. június 5. 16:43

A kormány tervei szerint már jövőre használhatjuk az e-kártyát, ami szinte mindegyik fontos okmányunkat képes lesz kiváltani, így sokkal több hely lesz a pénztárcánkban. Ha csak ennyiről lenne szó, talán nem is lenne érdemes csak idén 3,4 milliárd forintot elkölteni a megvalósítására, és még évente további 2,4 milliárdot. Szerencsére ennél jóval többet tud majd az e-kártya, például elektronikus aláírásra is alkalmas lesz, a BKK e-jegyrendszeréhez is illesztik, és elvileg szuperbiztonságosan tárolja majd az adatainkat. Az ötlet egyébként nem magyar, hanem nyugat-európából jött, a kivitelezés viszont már rajtunk múlik. Több tanulmány is készült a várható hatékonyságjavító hatásairól, de minden attól függ, a kártya köré épülő infrastruktúra mennyire tudja majd támogatni az új funkciókat. Mutatjuk, mit kell tudni az e-kártyáról.

Jön az e-kártya

Május közepén nyújtotta be a kormány a parlamentnek az e-kártya bevezetéséhez szükséges törvényjavaslatot. Az elektronikus kártya segítségével lehet majd az elektronikus közigazgatás különféle szolgáltatásait igénybe venni akár személyes megjelenéskor, akár távoli ügyintézés esetén.

Összefoglalva az e-kártya a személyi igazolványt, a lakcímkártyát, az adókártyát, a társadalombiztosítási kártyát és - például a schengeni övezeten belüli utazásnál - az útlevelet egy okmányba vonja össze, és kibővíthető közlekedési kedvezmények igénybe vételére, vagy akár diákigazolványként is használható lesz. Mindemellett az e-kártya elektronikus aláírásra is alkalmas lesz.

A megvalósításra idén 3,4 milliárd forintot költ az állam, ezen felül az NGM-nek biztosítania kell hogy a Belügyminisztérium kerete 2016-tól tartós jelleggel 2,1 milliárd forinttal, a Miniszterelnökség előirányzata pedig 310 millió forinttal növekedjen. 2016. január 1-ig a belügyminiszter felelőssége az e-kártya létrehozásához, bevezetéséhez és infrastruktúrájának kialakításához szükséges lépések megtétele. A tervek szerint az e-kártya 2016. július 1-től a kormányablakokban elektronikus azonosításra használható lesz. A kártya cseréje fokozatosan, a régi igazolványok lejártával történik, de plusz díjért bárki bármikor lecserélheti majd a még érvényes okmányát.

Utánajártunk, mégis hogyan működik a kártya gyakorlatban, milyen biztonsági elemeket tartalmaz, milyen technológiákat támogat és honnan jött az ötlet.

Elektronikus aláírás - Mire jó ez?

A távoli ügyintézés az ügyfélkapunál megszokotthoz hasonlóan, de az elektronikus aláírásnak köszönhetően magasabb biztonsági szint mellett működik majd az e-kártyával. Az üzleti világban is sokan használnak elektronikus aláírást, amellyel digitális okiratokat hozhatnak létre. Ez a kártya éppen egy olyan hordozóelem lesz, mint amilyet ma is kibocsátanak tanúsítványhitelesítési szolgáltatók elektronikus aláírásként. Ez úgy működik, hogy az elkészült elektronikus dokumentumot lezárják az elektronikus aláírással, ami a továbbításkor garantálja azt, hogy útközben és a megérkezést követően sem módosítható a benne foglalt tartalom.

A polgári perrendtartásról szóló törvény szabályozza a közokirat adattartalmát és kritériumait, és az elektronikus dokumentumot is beemelték már ebbe a törvénybe. Ezt a funkciót képes biztosítani az e-kártya. Például ha valaki egy kérelmet nyújt be valamelyik hatósághoz, akkor ezt ezentúl távolról, elektronikusan is megteheti majd, a digitális dokumentumot elektronikusan aláírva nem kell személyesen bevinnie, vagy papír alapon postán elküldenie a kérelmet - mondta el megkeresésünkre a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatalának hatósági alelnöke, dr. Szalay László.

Az új e-kártya tartalmazza majd
  • a tulajdonos nevét,
  • születési helyét és idejét,
  • lakcímét,
  • állampolgárságát,
  • anyja nevét,
  • a birtokos nemét,
  • fényképét, ha 12. életévét betöltötte,
  • aláírását,
  • hogy meddig érvényes a személyazonosító igazolvány.
Belekerül
  • az irat kiállításának kelte és helye,
  • hogy mely hatóság állította ki,
  • nem olvasható formában - az a tény, ha korlátozzák a tulajdonos külföldre utazását,
  • valamint egy, a fontosabb adatok gépi olvasására alkalmas adatsor.

A kormány tervei szerint már jövőre használhatjuk az e-kártyát, ami szinte mindegyik fontos okmányunkat képes lesz kiváltani, így sokkal több hely lesz a pénztárcánkban. Ha csak ennyiről lenne szó, talán nem is lenne érdemes csak idén 3,4 milliárd forintot elkölteni a megvalósítására, és még évente további 2,4 milliárdot. Szerencsére ennél jóval többet tud majd az e-kártya, például elektronikus aláírásra is alkalmas lesz, a BKK e-jegyrendszeréhez is illesztik, és elvileg szuperbiztonságosan tárolja majd az adatainkat. Az ötlet egyébként nem magyar, hanem nyugat-európából jött, a kivitelezés viszont már rajtunk múlik. Több tanulmány is készült a várható hatékonyságjavító hatásairól, de minden attól függ, a kártya köré épülő infrastruktúra mennyire tudja majd támogatni az új funkciókat. Mutatjuk, mit kell tudni az e-kártyáról.

Kód és chip is lesz a kártyában

A tövényjavaslatból kiderült, hogy egy elsőre rejtélyesnek hangzó "optikailag olvasható adattároló kód" is lesz a kártyán. Ez valójában a QR-kódhoz és annak technológiai szabványához nagyon hasonló, data matrix kód lesz. Ez a típusú kód ugyanúgy olvasható mobil eszközzel, és úgy is működik, mint egy QR-kód. Ebben a kódban az okmány számát és a NEK (Nemzeti Egységes Kártyarendszer) azonosítóját tárolják majd.

JÓL JÖNNE 1 MILLIÓ FORINT?

Amennyiben 1 millió forintot igényelnél 36 hónapos futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 33 952 forintos törlesztővel az UniCredit Bank nyújtja (THM 14,41 %), de nem sokkal marad el ettől a CIB Bank 33 972 forintos törlesztőt (THM 14,45%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

 

A kártyán egy minimum 80 kilobyte-os tároló kapacitással rendelkező, intelligens NFC-s chip is helyet kap, vagyis a bankkártyáknál, kártyás beléptető rendszereknél is ismert érintésmentes kommunikációra is alkalmas lesz.

Minden adat egy helyen - Nem veszélyes ez?

A chip többszörös védelemmel rendelkezik majd, hogy a chipben tárolt adatokat csak az arra jogosultak legyenek képesek olvasni. Ezért különféle kriptográfiai algoritmusokkal, szimmetrikus és aszimmetrikus kulcsokkal titkosítják ezeket az adatokat. Emellett a chipes azonosításkor - a bankkártyákhoz hasonlóan - egy PIN-kóddal egészül ki a védelem, így a kártya elvesztésekor csak a PIN-kód ismeretében tudnak visszaélni az adatokkal.

A kártya mögött komoly kártyamenedzsment működik majd a háttérben, amely éjjel nappal elérhető lesz, így a kártyát bármikor le lehet tiltani. A letiltás megakadályozza mind a vizuális (data mátrix kódos), mind az elektronikus (NFC chipes) felhasználását. Ha például egy illetéktelen beolvassa a data mátrix kódot, akkor is csak az okmány számát és a NEK azonosítóját szerzi meg, ami Szalay László elmondása szerint "nem növeli az illetéktelen felhasználás veszélyességét". A data mátrix kód csak a visszaélés szempontjából legkevésbé veszélyes adatokat tartalmazza .

Az e-kártya a tervek szerint a BKK e-jegyrendszerében is használható lesz:

Erre készülünk, tárgyalunk velük, folyamatosan nyomon követjük a fejlesztési irányaikat. Az a célunk, hogy az e-kártya alkalmas legyen mind az elektronikus jegyrendszerben, mind a később kialakítandó bérletrendszerben utazási kedvezmények igénybevételére. Részben ezért is volt fontos, hogy a kártya érintésmentes kommunikációra is alkalmas legyen

- mondta el Szalay.

 

Címkék:
karrier, e-kártya, elektronikus jegyrendszer, mire jó az ügyfélkapu, schengeni övezet,