Új világ jön: nem hajthatják el ilyen indokkal a bankok az időseket szeptembertől

Pénzcentrum2020. július 28. 15:03

Új fogyasztóvédelmi elvárásokat fogalmazott meg az MNB, amelyek szerint a bankoknak kötelező meghatározniuk, hogy az idősebb ügyfelek például miként vehetik igénybe szolgáltatásaikat. A jegybank elvárja azt is, hogy az életkort ne tekintsék automatikus elutasítás indokának hitelkérelemnél.

Az MNB új elvárásai szerint, amennyiben a pénzügyi szervezet az ügyfele életkorát jogszabály kizáró rendelkezése hiányában valamely szolgáltatás igénybevételére vonatkozóan korlátozó vagy kizáró feltételként kezeli, erről a szerződés megkötését megelőzően, igazolható módon adjon figyelemfelhívásra alkalmas tájékoztatást a fogyasztó részére.

Az MNB elvárja továbbá, hogy a pénzügyi szervezet a fogyasztó életkorát -az előre meghirdetett termékfeltételektől eltérően, indokolatlanul -ne tekintse a szolgáltatás igénybevételeiránti kérelem automatikus elutasítása indokának, hanem az5. pontban megfogalmazott elvárások mérlegelésével határozza meg azokat a feltételeket, amelyek teljesülése esetén az adott szolgáltatást idősebb ügyfelének nyújthatja (pl. további biztosítékok előírásával)

- írták. A rendelkezéseiben az MNB külön kitért az örökösödésre is, ami általában sok problémával szokott járni - és gyakran olyan többletköltséggel is, amelyet az örökösnek muszáj megfizetnie. Ezzel kapcsolatban "az MNB elvárja, hogy a pénzügyi szervezet a szolgáltatását igénybe vevő fogyasztó halála esetén a jogerős hagyatékátadó végzéssel megállapított örökösök és a haláleseti kedvezményezettek esetében az együttműködés és a méltányosság elvét fokozottan szemelőtt tartva és kiemelt körültekintéssel járjon el (pl. a jogszabályok által nem szabályozott, az örökös fel nem róható magatartása, mulasztása miatti jogkövetkezmények alkalmazása sor)."

Az MNB szeptember 1-jétől azt is elvárja, hogy a bankok tegyék közzé, hogy az örökösöket milyen kötelezettségek, költségek terhelik majd az ügyfél halála után. A jegybank azt is megszabja, hogy ezek a díjak nem lehetnek a nyújtott szolgáltatáshoz képeast aránytalanul magasak, és nem teheti meg a bank, hogy kötelezi az örökösöket az adott szolgáltatás igénybevételére.

Az MNB ajánlja: a jogerős hagyatékátadó végzés kézhezvétele után a bank vegye fel a kapcsolatot az örökössel, ha 30 napon belül nem jelentkezik. Ha az örökhagyó közeli hozzátartozója írásban kéri, elvárás, hogy a pénzügyi szervezet adatot szolgáltasson számára az elhalálozott által felvett és még vissza nem fizetett hitelről, lízingtartozásról a jogerős hagyatéki végzésről szóló tudomásszerzésig.

Címkék:
hitel, mnb, bank, idős, többletköltség,