Meglépte a magyar bank: ilyen újítás sem volt még az országban

Pénzcentrum2016. december 15. 05:30

Az elmúlt évtizedek technológiai fejlődését látva ma már egyértelműen kijelenthetjük, hogy az internet és a digitális világ alapjaiban változtatta meg életünket. A kilencvenes években még kevesen gondolták volna, hogy hamarosan mindent online fogunk intézni, hogy a neten működtetjük társas kapcsolatainkat, hogy ott vásárlunk, vagy hogy okostelefonnal foglalunk repülőjegyet. A technológiai fejlődés a bankokat, a pénzügyeket sem kerülhette el: a netbank, a mobilbank pedig csak a kezdet - hamarosan jön a szupergyors kölcsönigénylés is.

Az online világ technológia forradalma meglepő gyorsasággal alakítja át mindennapjainkat. Ma már nem csak a fiatalok, hanem sok nyugdíjas is online éli az életét, a neten vásárol élelmiszert, beszélget a barátaival, online néz tévét, okostelefonon foglal repülőjegyet, hív taxit. A technológiai forradalom az életünk gyakorlatilag minden részére hatással van - így persze a pénzügyeinkre is.

A legtöbben persze arra gondolnak, hogy netbankot használnak, ott intézik az utalásokat, a csoportos beszedési megbízásokat, vagy ott kötik le a pénzüket. Egyre többen vannak, akik már nem is laptopon vagy asztali PC-n, hanem okostelefonjuk segítségével kezelik pénzüket. A hazai bankok többségének van mobilra optimalizált honlapja és okostelefonos alkalmazása is, amivel egyszerűen és gyorsan lehet pénzügyeket intézni. Ehhez kapcsolódóan érik egy új fejlődés is: a fintech, azaz a közérthető, könnyen használható digitális pénzügyi megoldások hatása már most is kézzelfogható, hiszen világszerte milliók használnak ilyen felületeket, alkalmazásokat.

Szakemberek szerint új korszak kezdődik a digitális bankolásban: a pénzintézetek felismerték, hogy a hagyományosnak tekinthető szolgáltatási módszerekkel már egyre nehezebb elérni az ügyfeleket, ráadásul a fiatal fogyasztók, az új generációk már csak az online világban gondolkoznak.

A legtöbb alkalmazás, online felület, amit használunk - például az okostelefonunkon - nagyon alaposan megtervezett folyamat, amit a felhasználó (szerencsés esetben) könnyen és egyszerűen tud kezelni. A fejlesztők számára nagy kihívás, hogy a legbonyolultabb rendszereket is felhasználóbaráttá tegyék. Így tehát fontos fejlesztés, hogy azoknak a felületeknek (például honlapoknak, mobiloldalaknak, okostelefonos alkalmazásoknak), amelyeken a pénzügyeinkről döntünk, ugyanúgy közérthetőnek és könnyen használhatónak kell lenniük.

Minél digitálisabb, annál egyszerűbb

A fintech tehát olyan kifejezés, amivel érdemes megismerkednünk - igaz definiálni nem is annyira egyszerű. Jellemzően az új típusú, digitális, internetes, okostelefonon is működő pénzügyi megoldásokat értjük alatta - világszerte 30 ezer ilyen megoldás működik. A fintech cégeket úgy is nézhetjük, hogy ők a pénzügyek YouTube-jai, Skype-jai, Facebookjai, amelyek részben más, korábban is létező technológiát egyszerűsítettek, felhasználóbaráttá tettek, és ezzel értek el sikereket.

Tipikus fintech cég például a TransferWise, aminek segítségével nagyon rövid idő alatt lehet mondjuk Londonból Budapestre utalni, ráadásul a rendszer segítségével fontból forintba, banki középárfolyamon. Sok fiatal tech-vállalkozó fejleszt saját pénzügyi megoldásokat, ezek pedig részben a bankokkal együttműködve gyorsan beépülhetnek a mindennapok pénzügyi gondolkodásába.

LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!

A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 10 millió forintot, 15 éves futamidőre, már 7,21 százalékos THM-el,  havi 89 803 forintos törlesztővel fel lehet venni a CIB Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: az Erste Banknál 8,04% a THM, a Raiffeisen Banknál 8,09%; az UniCredit Banknál 8,12%,  a K&H Banknál 8,31%, akárcsak az OTP Banknál. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)

A bankok és a fintech-cégek együttműködése új korszakot nyithat

A fejlődés azt is jelenti, hogy a banki folyamatok a végletekig lecsupaszítódnak és leegyszerűsödnek - mondta el nemrég a Portfolio-nak adott interjújában Hetényi Márk, az MKB Bank digitális vezérigazgató-helyettese. A szakember példaként azt hozta fel, hogy a számlanyitás eddig (legalább) 45 percig tartott minden szükséges jóváhagyással, aláírással. A jövőben mindez 15 perc lesz, és a digitális aláírás segítségével papírmentesen meg lehet majd oldani.

A fejlődést jól mutatja, hogy a pénzintézet lecseréli számlavezető rendszerét is, így adva teret a fejlesztéseknek. A gyakorlatban ez például azt jelenti, hogy jövő év első felében már jelzáloghitelt (az igényléstől kezdve) hét nap alatt folyósítanak, személyi kölcsönt pedig 30 perc alatt. Hamarosan lesz náluk digitális aláírás is, bankfiókjaikat pedig az ehhez igazodó eszközökkel szerelik fel.

A digitális fejlődés a pénzügyi tudatosságot is növeli

A digitális átállásra, a digitális világba való belépésre előbb-utóbb azok a fogyasztók is reagálni fognak, akik jelenleg távol tartják magukat a bankoktól, leginkább készpénzt használnak, és abban is tartják a megtakarításaikat. Szakértők szerint a fintech-megoldások ugyanis a pénzügyi tudatosság növelésében is segíthetnek, például abban, hogy hatékonyabban tudjunk megtakarítani, hogy okosabban gazdálkodjunk a pénzünkkel, vagy hogy pontosabban számon tudjuk tartani kiadásainkat és bevételeinket.

Loading...

Címkék:
hitel, bank, személyi kölcsön, mkb, változás, fintech, hetényi márk,