Az utolsó pillanatban módosultak a CSOK szabályai

Pénzcentrum2015. július 1. 13:36

Az utolsó pillanatban módosította a kormány a Családok Otthonteremtési Kedvezményét (CSOK), a korábbi feltételekkel szemben módosultak az igényléshez szükséges dokumentumok beszerzésének szabályai. A kormányrendelet hatósági bizonyítvány benyújtását írja elő abban az esetben, ha a kedvezmény igénybevételével finanszírozni kívánt lakóingatlan "C" energetikai minősítésnél kedvezőtlenebb kategóriájú.

Az utolsó pillanatban, június 30-án jelent meg a Magyar közlönyben az a rendelet, ami módosítja a CSOK kérelem benyújtásához szükséges dokumentumok igénylését. Ráadásul még mindig van olyan építési hatóság, amely nem is tud arról, hogy ők az illetékesek az említett hatósági bizonyítvány kiadásában

- mondta Fitos Szilárd, a Hitelnet.hu portál szakértője. Az illetékes hivatalok között találunk olyat, ahol nem ütközik nehézségekbe az igazolás kiadása és van olyan is, ahol további dokumentumok beszerzésére köteleznék az ügyfeleket.

A támogatást egyébként keddtől igényelhetjük.

Mely esetekben van szükség hatósági bizonyítványra?

CSOK igénylés során hatósági bizonyítvány benyújtására abban az esetben van szükség, ha használt lakóingatlant vásárolunk vagy bővítünk és az ingatlan energetikai minősítése "C" (követelménynek megfelelő) kategóriánál kedvezőtlenebb. Az igazolásra csak egylakásos lakóépület (pl. családi ház) esetén van szükség, társasházi lakás esetében nem kell benyújtani!

Hol szerezhető be a hatósági bizonyítvány és mit kell tartalmaznia?

A hatósági bizonyítványt - mely nem lehet 30 napnál régebbi a CSOK kérelem benyújtásakor - a lakóépület fekvése szerint illetékes építésügyi hatóság állítja ki, melynek a vonatkozó kormányrendelet eredeti szabálya szerint tartalmaznia kell, hogy a lakóépület állapota az élet- és vagyonbiztonságot közvetlenül és súlyosan nem veszélyezteti. Az igazolások kiadása 10 napon belül történik. Az ügyintézésnek 20 ezer forintos eljárási illetéke van.

Hatósági bizonyítvány igényünket tehát a területileg illetékes építési hatóságnál jelezhetjük. Ügyfeleink azonban több esetben is azt tapasztalták, hogy az illetékes építési hatóság kizárólag statikai szakvélemény birtokában adná ki ezt a bizonyítványt, melynek elkészíttetése és anyagi terheinek viselése az ügyfél kötelezettsége lenne. Egy ilyen felmérés és hiteles szakvélemény költsége hozzávetőlegesen 30-40 ezer forintos tételt jelenthet.

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

Mivel az eredeti kormányrendelet a hatósági bizonyítvány kiadására egységes előírást nem tartalmazott, ezért ennek módosítása vált szükségessé, amit június 30-án hirdettek ki a Magyar Közlönyben.


A módosított rendelkezés értelmében az igénylőnek csatolni kell a lakóépület fekvése szerinti építésfelügyeleti hatóság által kiállított, 30 napnál nem régebbi hatósági bizonyítványt arról, hogy 2013. január 1-jét követően a lakóépület életveszélyes állapota miatt kötelezés volt-e és a kötelezettség teljesítése megtörtént-e. Ezzel az új rendelkezéssel a hatósági bizonyítvány kiadásának menete lényegesen egyszerűbbé és egyértelművé vált.

 

Címkék:
hitel, lakáshitel, csok fhb, csok, csok igénylés menete,