Nem csak álom a magyarok számára a tengeri kikötő? Egyelőre ezzel kell beérniük

Napi.hu2023. július 18. 20:19

Egy lépéssel közelebb került Magyarország a trieszti tervek megvalósításához, ugyanis az illetékes kikötői hatóság jóváhagyta a magyar tulajdonban lévő terminál rakpartosítását - írja a Napi.hu az AdriaPorts alapján. Mindeközben megkezdődött a pályázati munkák elbírálása is, így a közeljövőben eldőlhet, kit bízhatnak meg a munkálatok elvégzésével. A győztes cég feladata első körben az lesz, hogy hajózhatóvá tegye a csatornát, ehhez kotrásra lesz szükség és a közúthálózathoz való csatlakozás is megoldásra vár. A várható költség jelenleg 45 millió euró.

Az már 2021 májusában kiderült, hogy a trieszti kikötő projekt komplex üzleti és műszaki megvalósíthatósági tanulmányát a PricewaterhouseCoopers Magyarország Kft. készítheti el, nettó 445 ezer euróért - írja a lap. A magyar kormány 2021 januárjára tudta megszerezni a trieszti kikötő terminálját, de már 2019-ben 11,2 milliárd forintnyi eurót fektetett a trieszti kikötőfejlesztést megvalósító cégbe, az Adria Port Zrt.-be. A trieszti kikötő kérdéses szakaszának megszerzése is több évbe telt, és még hosszú idő lehet, mire alkalmassá válik a kormány céljaira. Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter tavaly év végén arról beszélt, hogy a magyar vállalatok várhatóan 2026-tól vehetik igénybe exporttevékenységükhöz a magyar terminált.

Ugyanakkor segítséget jelenthet, hogy Olaszország kapott az Európai Unió Helyreállítási Alapjából 45 millió eurót arra, hogy a fejlessze az érintett partszakaszt, valamint a tengeri mederkotrás költségeit is fedezhetik ebből az összegből. Mindazonáltal az olasz sajtó szerint a terminál összeköttetésbe kerül majd a kínai Új Selyemút projekttel, melynek keretében zajlik a Budapest-Belgrád vasútfejlesztés is.



Címkék:
kormány, kínai, gazdaság, terminál, tengerpart, magyar, olasz, tenger, kikötők,