Nőtt az ipari termelés: éppen összeszedte magát a járműgyártás, mire jött a háború

Pénzcentrum2022. március 4. 09:00

2022 januárjában az ipari termelés volumene 8,9%-kal meghaladta az egy évvel korábbit. Munkanaphatástól megtisztítva a termelés 7,1%-kal emelkedett. A szezonálisan és munkanappal kiigazított adatok alapján az ipari kibocsátás 2021 decemberéhez képest 1,9%-kal nőtt - közölte a KSH.

A bővüléshez a feldolgozóipari alágak többsége hozzájárult. A legnagyobb súlyú járműgyártás hathavi csökkenés után újra nőtt, a számítógép, elektronikai, optikai termék gyártása gyakorlatilag stagnált. Az élelmiszer, ital és dohánytermék gyártása az ipari átlag feletti mértékben emelkedett. A szezonálisan és munkanaptényezővel kiigazított ipari kibocsátás januárban az előző hónaphoz viszonyítva 1,9%-kal növekedett.

Az ipari termelés jelentős, 8,9 százalékos januári bővülésében fontos szerepe volt annak, hogy elkezdtek termőre fordulni azok a vállalati beruházások, amelyekhez a kormány közel 2000 milliárd forint támogatást biztosított a koronavírus-válság időszakában – közölte György László az Innovációs és Technológiai Minisztérium gazdaságstratégiáért és szabályozásért felelős államtitkára. Rámutatott: bár a globális félvezetőhiány, az energiaárak világpiaci növekedése, valamint az alapanyagok beszerzési nehézségei továbbra is kihívást jelentenek az ipari szereplők számára, a járműgyártás hathavi csökkenés után az év első hónapjában újra növekedni tudott.

A januári dinamikus növekedés eredményeként a magyar ipar teljesítménye már 4,1 százalékkal meghaladja a válság előtti szintet.

Suppan Gergely, a Takarékbank vezető elemzője kommentárjában azt írta: az autógyárak termelése 2020 októberében már meghaladta a járvány előtti szintet, azonban a tavaly év során átlagosan 20%-kal maradt el, így mintegy 5 százalékponttal mérsékelte az ipari termelés volumenét. "A chiphiány ellenére azonban bíztató, hogy a járműgyártás új rendelései, valamint rendelésállománya tartósan kiemelkedő. Az autógyártók a szűk beszállítói kapacitások miatt rövidtávon elsősorban a drágább, nagyobb profitmarzzsal rendelkező modellek rendeléseit teljesítik, azonban a második félévtől már javulásra számítanak, egyes beszámolók, konjunktúra felmérések (Ifo, beszerzési menedzser index) szerint már érezhető az ellátási problémák enyhülése.

A német ipar gyengélkedése ellenére  német feldolgozóipari beszerzési menedzser index továbbra is magas, noha némileg mérséklődött a tavaly márciusi történelmi csúcshoz képest, az euró-övezeti pedig májusihoz képest, amit elsősorban a beszállítói láncok akadozása, a chiphiány és más alkatrészek, alapanyagok hiánya, valamint az elszálló termelési költségek okoztak, de egyre több vállalat érzékel javulást az ellátási láncokban. A német ipari rendelésállományok mindenesetre olyan magas szinten állnak, hogy a beszállítói problémák enyhülése azonnal éles felpattanást eredményezhetne.  A hazai ipar teljesítménye ugyanakkor élesen elvált a német iparétól köszönhetően az elmúlt évek számos kapacitásnöveléseinek, a rekord mennyiségű működő tőke beáramlásnak és a kormány beruházásokat kifejezetten támogató gazdaságpolitikájának.

A következő hónapokban újra növekedési pályára állhatna az ipari termelés, azonban az orosz-ukrán háború számos kockázatot jelenthet.

LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!

A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 10 millió forintot, 15 éves futamidőre, már 7,21 százalékos THM-el,  havi 89 803 forintos törlesztővel fel lehet venni a CIB Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: az Erste Banknál 8,04% a THM, a Raiffeisen Banknál 8,09%; az UniCredit Banknál 8,12%,  a K&H Banknál 8,31%, akárcsak az OTP Banknál. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)

Az Audi – a VW konszern más tagjaihoz hasonlóan – már bejelentette, hogy ukrán beszállítói problémák miatt vissza kell fognia a termelést, és a ipar többi részére is egyelőre beláthatatlanok a következmények. A háborús pusztítás, a szankciók, az orosz vásárlóerő várható zuhanása szintén beárnyékolja a kilátásokat. Bár a legtöbb autógyártó már bejelentette, hogy kivonul az orosz piacról, a chiphiány miatt még nem teljesített megrendeléseket más piacokon teljesíthetik, így rövidtávon nem az orosz piac kiesése, hanem a világon más megrendelők rendeléseinek teljesítése maradhat kihívás.

Az orosz és ukrán kivitelünk közvetlenül viszonylag kicsi, azonban egyes cégeknek okozhatnak problémát. Noha a félvezetőhiány még sokiág fennmaradhat, de fokozatos javulásra lehet számítani. Az autógyártók ugyanakkor abban bíznak, hogy a chiphiány a második félévben már érdemben enyhülhet új chipgyártó kapacitások üzembe helyezésének köszönhetően, ami meredek felpattanást okozhatna az ipari termelésben. A beszállótói láncok szakadozása továbbra is jelentős kockázatot jelenthet, csakúgy, mint számos nyersanyag és az energia árainak elszállása, aminek következtében más ágazatokban, így például a műtrágya, alumínium gyártásban is leállásokat eredményezhet.

A külső keresletet a helyreálló európai és amerikai gazdaságok, az európai helyreállítási alap, az amerikai költségvetési élénkítések húzhatják, azonban az infláció nyersanyag-, és energiaárak vezérelte emelkedése ronthatja a vásárlóerőt, ami fékezheti a külső keresletet. Ugyanakkor továbbra is élénkítheti az ipart az elhalasztott kereslet megjelenése, valamint a készletek feltöltése is, így az év során átmeneti megingások mellett fokozatos élénkülésre számítunk az ipari termelésben, amit új – főleg az akkumulátorgyártáshoz és autóiparhoz, valamint élelmiszeriparhoz, vegyiparhoz, védelmi iparhoz kapcsolódó – kapacitások várható üzembe helyezése is támogathat. A hazai gazdaság középtávon jelentősen profitálhat a védelmi ipari kapacitások kiépülésével, mivel a hadiipari kiadások szignifikáns növekedése várható a következő években. Idén bázishatások és új kapacitások üzembe helyezése miatt jelentős bizonytalanságok mellett 5-5,5%-os növekedésre számítunk, a tavalyi 9,6% után" - írta a szakértő.

Címkék:
gazdaság, termelés, járműipar, iparkamara,