Így fosztják ki a magyar nőket a drogériákban: szervezetten megy a nagy lehúzás

Jeki Gabriella2025. június 30. 19:01

Magyarországon a női higiéniai termékeket a legmagasabb, 27%-os áfa terheli, noha ezek alapvető szükségletek. A NAPICSÁRT friss epizódjában utánajártunk, mennyibe kerül mindez a háztartásoknak, és mit is jelent pontosan a „rózsaszín adó”. Kiderül az is, miért fizetnek gyakran többet a nők ugyanazért a termékért, mint a férfiak.

A női higiéniai és szépségápolási termékek árazása és adózása máig jelentős egyenlőtlenségeket tükröz Európában – és nemcsak a menstruációs eszközökről van szó. A „rózsaszín adó” néven ismert jelenség lényege, hogy a nőknek szánt termékek – például borotvák, dezodorok, samponok vagy testápolók – gyakran drágábbak, mint az ugyanazon funkciót betöltő férfi verziók. Ráadásul az adózási szabályozások sem kedveznek: sok országban még mindig luxustermékként kezelik ezeket az alapvető cikkeket, annak ellenére, hogy mindennapi szükségleteket szolgálnak ki.

A NAPICSÁRT friss epizódjában azt vizsgáltuk meg, hogyan érinti mindez a fogyasztókat – főként a nőket – a pénztárcájuk szintjén. Körüljártuk, milyen adózási gyakorlatok jellemzik az európai országokat, megnéztük a hazai árakat és kiszámoltuk, mit jelent ez éves szinten a háztartásoknak. A részletekért nézd meg a NAPICSÁRT legújabb videóját ITT!

A 27 százalékos áfakulcs: európai csúcstartók vagyunk

Az Európai Unió már 2022 óta lehetővé teszi, hogy a tagállamok akár 0%-os áfakulcsot is alkalmazzanak a női higiéniai termékekre. Ennek ellenére sok ország nem élt a lehetőséggel – Magyarország pedig különösen konzervatív álláspontot képvisel, hiszen nálunk továbbra is a legmagasabb, 27%-os kulcs van érvényben. Összehasonlításképpen: Lengyelországban 5%, Ausztriában 10%, Franciaországban 5,5%, Írországban pedig 0% az áfa ugyanezekre a termékekre.

Egy menstruáló nő évente átlagosan 42 ezer forintot költ csak az alapvető termékekre – és ez még csak a menstruációs eszközökre vonatkozik. Ha figyelembe vesszük a kapcsolódó kiadásokat – például fájdalomcsillapítók, intim tisztálkodószerek, speciális fehérneműk vagy kozmetikumok árát –, az összeg még magasabb lehet. És bár ezeket a termékeket jellemzően a nők használják, a költségek legtöbbször a családi költségvetésből, azaz a közös kasszából kerülnek fedezésre – így a hatás nemcsak egyéni, hanem társadalmi szinten is érezhető.

A női célcsoport: célzottan drágábban?

A „pink tax” nem csupán az adózási gyakorlatot jelenti, hanem a piaci árazásban is megjelenik. Számos termék női változata – gyakran csak színében vagy csomagolásában eltérő – drágábban kerül forgalomba, mint a férfiaknak szánt megfelelője. Ennek egyik oka, hogy a nők fogyasztói célcsoportként hajlamosabbak a rendszeres vásárlásra, így a gyártók tudatosan pozicionálnak feláras termékeket számukra. A NAPICSÁRT adása erre is hoz konkrét példákat és árkülönbségeket.

A kérdés tehát nem pusztán kényelmi vagy gazdasági, hanem társadalmi szempontból is fontos: vajon indokolt-e, hogy az alapvető testi higiénia biztosításának költségeit ilyen mértékben emeljük meg – sokszor pusztán azért, mert nőként vásárolja valaki az adott terméket?

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

A piac növekszik – de ki élvez belőle hasznot?

Globálisan a női higiéniai termékek piaca 2023-ban elérte a 25 milliárd dolláros értéket, és a következő évtizedben akár 39 milliárd dollárra is bővülhet. A növekedés részben annak köszönhető, hogy egyre többen keresnek környezetbarát, újrahasználható vagy biológiailag lebomló alternatívákat – ezek azonban gyakran még mindig nehezen elérhetők vagy magasabb áron érhetők el.

A szabályozás, az adópolitika és a vállalati árstratégia mind hozzájárulnak ahhoz, hogy a nők világszerte – és Magyarországon különösen – aránytalanul nagy költséggel szembesüljenek a mindennapi higiéniai szükségleteik fedezésekor. A változáshoz nemcsak fogyasztói tudatosságra, hanem rendszerszintű döntésekre is szükség lenne.

Színes adatok, statisztikák a Pénzcentrum YouTube-csatornáján!

Ha érdekel, miről mesélnek a számok, iratkozz fel a Pénzcentrum YouTube csatornájára. A NAPICSÁRT hetente többször - hétfőn, szerdán és pénteken - friss adatokkal, érdekes témákkal, és olyan nézőpontokkal jön, amik segítenek jobban átlátni, hogyan változik a világ körülöttünk, és benne mi magunk is.

 

Címkék:
betét, áfa, adó, higiénia, számok, fájdalomcsillapító, napicsárt, menstruáció, tampon,