Életveszély az utakon: rengeteg magyar halogatja ezt a vírus miatt, pedig nem kellene

Pénzcentrum2020. április 23. 10:00

Épp rosszkor tört ki a járvány Magyarországon: rengeteg autós hagyta inkább a fenébe a gumist, és maradtak a téli kerekeiken. Mindez addig kevésbé veszélyes, ameddik tényleg otthon vagyunk, és nem megyünk közútra a járművel. Ugyanis a tesztek szerint igencsak veszélyes mutatvány téligumival közlekedni a melegebb időben - mutatjuk, miért!

Jelentősen visszaesett a forgalom a magyar utakon, hiszen az emberek jó része otthonról dolgozik, és a bevásárlást is házhoz rendeli. Pihennek az autók, ahogy a lejáró okmányokat, úgy a lejáró műszakit sem kell meghosszabbítani, ameddig tart a vészhelyzet, és nyilván álló autó nem is nagyon romlik el - így a szerelők forgalma is visszaesett. Igen ám, de a vírus pont egy kritikus időszakban érte el Magyarországot, sokan még nem cseréltették le a téli kereket, amikor kitört a járvány. Logikusnak tűnhet, mert minek költsön ilyenkor az ember gumiszerelésre, ha úgysem nagyon jár az autóval. De, ha valami miatt mégis el kell indulni, akkor komoly baleset lehet a vége, ha valaki a meleg időben téli kerekekkel jár.

A német autóklub (ADAC) tesztje is ezt bizonyítja: három, különböző profilmélységű téligumit és egy nyári kereket vetettek össze. Az ezekkel szerelt kocsikat négy pályán futtatták meg, a tavaszi és a nyári körülményeket szimulálva (szárazság 10-13 fok és 35 fok, illetve nedves pályán is 10-13 fokban valamint 25-ben). A végeredmény szerint mindhárom téli abroncs jóval gyengébb volt a tesztkörökön, mint a kifejezetten nyári időre fejlesztett kerék.

A hőmérséklettől és a kopottság függvényében a téli kerekek fékútja 100-ról 0-ra a legrosszabb esetben 16 méterrel volt hosszabb, mint a nyári abroncsoké. Az érték nem is úgy változik a különféle mélységű gumik között, ahogy elsőre hinnénk: az ADAC szerint pont, hogy az újabb, mélyebb futófelületű téligumi volt az, ami meleg időben sokkal rosszabbul teljesített. A kopottabb téliek akár 5 méterrel hamarabb is lelassították az autót 100-as tempóról. A különbség nem tűnik soknak, de például, ha valaki lelép eléd az úttestre, akkor az a pár méter is nagyon sokat számít.

És akkor még a többiről nem is beszéltünk: az ADAC teszten észrevehetően csökkent a tapadás a hőmérséklet emelkedésével, és ha még meg is pakolták a tesztautót, akkor a helyzet, és a stabil úttartás is tovább romlott. Mint a szakértők írják, ekkor már az autópálya enyhe kanyarjaiban is érezni lehetett a téligumis tesztkocsikon, hogy bizony valami nincs rendben, vigyázni kell.

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

Összességében tehát nagyon új, mélyprofilú téli abroncsot semmiképpen se hagyj fent az autón nyárra, mert nem csak tönkremegy a frissen vett gumi, de még veszélyes is. Bár a kopottabb téli kerekek nem teljesítettek olyan rosszul, de kompromisszumnak ezek sem ajánlottak, mivel az ADAC szerint is sokkal nagyobb velük a baleseti kockázat, mintha lecserélnénk őket nyáriakra.

Címkék:
utazás, teszt, koronavírus, téligumi, adac, gumicsere, szárazság, magyar autóklub, nyárigumi, koronavírus-járvány, német autópálya,