Pénzcentrum • 2018. október 17. 16:30
Az MNB összesen 125 millió forint bírságot szabott ki az Allianz Hungária Biztosító Zrt.-re, egyebek közt a biztosító belső kontrollrendszerét, kiszervezési tevékenységét, közvetítői nyilvántartását, kgfb-állománykezelését, IT-biztonságát, illetve - több üzletágban - az ügyfélszerződései tartalmi elemeit érintő jogsértések miatt - közölte a jegybank.
A Magyar Nemzeti Bank rendszeres ellenőrzései keretében (korlátozott) átfogó vizsgálatot folytatott az Allianz Hungária Biztosító Zrt.-nél (Allianz Biztosító). A vizsgálat a 2014. december 3.-től 2018. május 28-ig terjedő időszakot tekintette át. Bár a jegybank több jelentős hiányosságot is azonosított, ezek alapvetően nem érintik a biztosító megbízható működését.
Az MNB több hiányosságot is feltárt az Allianz Biztosító belső kontrollrendszerénél. A biztosító belső ellenőrzési területe funkciójával össze nem egyeztethető tevékenységet is végzett, illetve - a szervezeti hierarchia és a felelősségi körök nem megfelelő kijelölése miatt - sérült a kockázatkezelési és megfelelőségi (compliance) terület jogszabály által előírt függetlensége is.
A biztosító - téves jogértelmezése miatt - nem minősített kiszervezésnek egyes, általa végzett ilyen jellegű tevékenységeket. Emiatt azoknál nem alkalmazta a kiszervezésre vonatkozó (jegybanki bejelentésre, kötelező tartalmi elemekre stb.) és e működés biztosítékaiul szolgáló jogszabályi rendelkezéseket, s nem rendelkezett elkülönült kiszervezési nyilvántartással sem. Számos eljárási, adatnyilvántartással és rögzítéssel (regisztrációval) kapcsolatos hibát talált az MNB az Allianz Biztosító biztosításközvetítői nyilvántartásainál is.
A vizsgálat több hiányosságot állapított meg a biztosító kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási (kgfb) állománykezelése kapcsán az ügyfelek felszólításához, értesítéséhez, az ajánlatok elfogadásához, a szünetelő szerződések kezeléséhez, a díjmódosításhoz és a zöldkártya-előállításhoz kötődő gyakorlatában. Jogsértőnek minősült az Allianz Biztosító csoportos hitelfedezeti életbiztosításai esetében az adatokkal, szerződésekkel, teljesítésekkel kapcsolatos kontrollfunkciók hiánya is. Az MNB megállapította azt is, hogy a biztosító nem rendelkezik szolgáltatási rendszerei helyreállítására vonatkozó, minden tekintetben megfelelő tervvel és mentési renddel informatikai (IT) működésének esetleges zavara esetére.
Hiányosságokat azonosított a jegybank az Allianz Biztosító élet, csoportos hitelfedezeti, kgfb, casco és lakásbiztosítási szerződéseinek kötelező, illetve lehetséges tartalmi elemei körében. Ezzel a biztosító megnehezítette, hogy ügyfelei megismerhessék és szükség esetén érvényesíthessék szerződésből eredő jogaikat. Az MNB a vizsgálat során azt is feltárta, hogy a biztosító - egyes - meglévő biztosításainál az értékkövetés érvényesítése során nem nyújtott tájékoztatást az ügyfelei részére a biztosítási értékkövetésről szóló levelekben az azokat megillető jogokról, így különösképp a szerződés felmondásának lehetőségéről, továbbá hiányosságokat azonosított a kgfb szerződések kapcsán a károsultak felé fennálló kötelezettség teljesítésével.
Az ügyfélpanaszok kapcsán az Allianz Biztosító egyes esetekben elmulasztotta a panaszok megfelelő módon történő kezelését, így az érintett fogyasztók a jogszabály által megszabott határidőben nem kaphatták kézhez a biztosító - az ügyfél valamennyi problémájára való indoklással ellátott - válaszát.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 10 millió forintot, 15 éves futamidőre, már 7,21 százalékos THM-el, havi 89 803 forintos törlesztővel fel lehet venni a CIB Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: az Erste Banknál 8,04% a THM, a Raiffeisen Banknál 8,09%; az UniCredit Banknál 8,12%, a K&H Banknál 8,31%, akárcsak az OTP Banknál. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
A kgfb-re vonatkozó vizsgált kárrendezési ügyekben így a biztosító nem adott - a jogszabályi előírásoknak megfelelően a kárigényre vonatkozó dokumentumok beérkezését követő 15 napon belül, de azok beérkezésének hiányában is legkésőbb 3 hónapon belül - megindokolt kártérítési ajánlatot. Ehelyett az érintett ügyfelek a kártérítési javaslatként megjelölt biztosítói levelekben csak dokumentumok benyújtására vonatkozó felhívást vagy részletes indoklást nem tartalmazó felhívást kaphattak kézhez.
A jogsértések miatt az MNB ma közzétett határozatában összesen 75 millió forint felügyeleti és 50 millió forint fogyasztóvédelmi bírságot szabott ki az Allianz Biztosítóra, s kötelezte, illetve figyelmeztette a jogszabályoknak megfelelő működésre. A jegybank a bírságösszeget különösen a biztosító piaci súlyából fakadó piaci- és ügyfélkockázatok, a jogsértések súlyossága, illetve számossága alapján állapította meg. A biztosítónak 2019. január 31-ig kell írásban tájékoztatni az MNB-t a jogsértések megszüntetése érdekében tett intézkedéseiről.
A jegybank emellett személyi felelősséget is megállapított egy, a biztosító belső kontrollrendszere működésével érintett ügynek - az MNB részére megtévesztő adatszolgáltatást is megvalósító - kezeléséhez kapcsolódóan.