Ezt a szabályt sok autós nem tudja, pedig mindenkit érint

Pénzcentrum2015. augusztus 10. 05:50

Ha balesetet okozunk az autónkkal, a kár bejelentése a biztosító felé az első teendők között szerepel általában. Mit tegyünk akkor, ha kisebb kárt okoztunk? Még így is megéri bejelenteni a káreseményt a biztosítónak, vagy inkább fizessük ki "zsebből" a másik autóst?

Korábban a kötelező gépjármű felelősség biztosítások (kgfb) díjai az egységes, úgynevezett bonus-malus rendszer alapján egységesen változhattak, viszont mára a biztosítók különböző kedvezményeket alkalmazhatnak. A Pénzcentrum mutatja, mi a teendő akkor, ha minél olcsóbban akarjuk megúszni a károkozást a mostani rendszerben.

Így kerülhetjük el a visszasorolást

A károkozásnál a biztosító nem tesz különbséget aszerint, hogy mekkora értékű volt az okozott kár. Van azonban egy módja, hogy megússzuk a visszasorolást:

ha fél éven belül kifizetjük a kárt, akkor megőrizhetjük a besorolásunkat és nem veszítjük el a bónusz fokozatunkat.


Természetesen mindenképpen érdemes utánaszámolni, hogy az éves díj kedvezménye megéri-e nekünk azt, hogy a kifizessük az okozott kárt. Ha viszont nem fizetjük ki az okozott kár(okat), akkor a következő évtől már magasabb biztosítási díjat kell majd fizetnünk.

Biztosítónként eltérhet a kedvezmény mértéke

A bonus fokozatok a megváltozása után a kedvezmény mértéke eltérhet az átlagos 5 százaléktól fokozatonként, viszont a maximum kedvezmény mértéke egységesen 50 százalék maradt a kötelező biztosításoknál

 - mondta el a Pénzcentrum kérdésére Cselovszki Zsolt, a Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetségének (FBAMSZ) gépjárműszekciójának elnöke. Az első kötelező biztosítás megkötésekor ugyanis A00 kategóriából indulunk, majd évente egy fokozatot léphetünk felfele, ha nem okozunk balesetet.

Kár esetén viszont visszasorolják a károkozó autóst, ami a balesetek számától függ:

  • Egy éven belül egy kár esetén két fokozattal
  • Egy éven belül két kár esetén négy fokozattal
  • Egy éven belül három kár esetén hat fokozattal sorolják vissza,
  • Míg négy vagy több kár esetén viszont rögtön a legrosszabb, M04 (malus 04) kategóriába kerülünk.

A 10 bonus kategória 50 százalékos biztosítási díjkedvezménye ugyan egységes, de a biztosítók eltérnek abban, hogy milyen lépésközökkel jutnak el addig. Ez azt jelenti, hogy nem 5 százalékonként vannak kategóriák lépései, hanem 7-8 százalékos plusz kedvezmények is elképzelhetőek.

LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!

A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 10 millió forintot, 15 éves futamidőre, már 7,21 százalékos THM-el,  havi 89 803 forintos törlesztővel fel lehet venni a CIB Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: az Erste Banknál 8,04% a THM, a Raiffeisen Banknál 8,09%; az UniCredit Banknál 8,12%,  a K&H Banknál 8,31%, akárcsak az OTP Banknál. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)

Loading...

Mire figyeljünk, amikor autót váltunk?

Nem mindegy, hogyan váltunk autót, mivel ha két évig nincs a nevünkön kgfb, akkor a besorolásunk megszűnik. Ez azt jelenti, ha nem a mi személyünkhöz köthető a biztosítás, mert nem vagyunk a gépjármű üzemben tartói, akkor a két év leteltével újra A00 kategóriába sorolnak minket. Ez persze jól jöhet, ha malus besorolásban vagyunk, viszont kellemetlen, ha jó bonus kategóriában voltunk előtte.

Gyakran feltett kérdés és az ügyfelek sokszor nem értik, hogy miért van ez így, de egy második autó vásárlásakor annak biztosítása nulláról (A00) indul

- monda Cselovszki Zsolt. A kgfb-ket két kategóriába sorolhatjuk ugyanis:

  • Személyhez kötődő
  • Autóhoz kötődő

A magyar szabályozás a személyhez kötődő biztosításnak sorolja be a kgfb-t, így amikor az autónkat eladjuk, akkor az új tulajdonos nem kapja meg az általunk "összegyűjtött" jó besorolást (persze a rosszat sem), viszont a mi új autónk megkapja azt, feltéve, ha nem futunk ki a fent ismertetett két éves határidőből.

Magyarországon elég megbízható a bonus-malus rendszer, ugyanakkor előfordul, hogy hiába volt valaki B10-es besorolású éveken keresztül, egy balesettel ugyanúgy két kategóriával sorolják hátrébb, mint azt, aki csak egy évig volt B10-es kategóriás sofőr. A környező országokban viszont más rendszerű a bonus-malus besorolás, Németországban például 40 kategóriára osztják szét a sofőröket.


A második autó azért indul nulláról, mert értelemszerűen egyszerre nem vezethetünk két gépjárművet. Ez alól kivételt jelenthetnek az oldtimer autók, ezekre speciális biztosítási szabályok vonatkoznak, ha a gépjármű nincs napi felhasználásban.

Címkék:
biztosítás, KGFB, kötelező biztosítás,