Ezek a magyar autósok a legnagyobb vesztesi a matricarendszernek: nincs mit tenni, fizetniük kell

G72023. július 24. 09:44

Nincs még egy európai ország, ahol matricás rendszerben az éves sztrádadíj magasabb lenne a magyarnál - írja a G7. A magyarhoz hasonló rendszert működtető közép-európai országokban ráadásul úgy olcsóbb mindenhol az e-matrica, hogy a bérek Bulgária és Románia kivételével a hazainál magasabbak, így a magyar autósoknak sokkal nagyobb terhet jelent a sztrádák használata, mint más országokban.

Nemcsak az éves matricák ára magas, de rendkívül igazságtalan a rendszer Magyarországon, hasonlóképpen a többi térségbeli országéhoz - írja a lap. A magyar rendszer egyre inkább az országon keresztülhajtó tranzitforgalmat próbálja fizetésre bírni, így az alkalmi felhasználók díjait aránytalanul magasra emeli. Összességében a bevételek 25 százalékkal nőttek, melyben szerepe volt a megyei matricák bevezetésének, mivel a Pest megyei matrica a budapesti autósok számára lényegében egy kihajtási díjjá vált. (Eközben néhányan jobban járnak megyei megvásárlásával az országos helyett.)

Az autópálya-matricák árát a megelőző év inflációjával emelik alapvetően. Ez igaz is a heti autópálya-matricákra, azok a tényleges inflációval közel azonos mértékben, 28 százalékkal drágultak 2016 és 2022 között. Az éves matricák ára azonban csak 9 százalékkal nőtt. Ezt azt jelenti, hogy a sokat autózó és így sokat szennyező autósokat támogatja a gyorsforgalmi e-matrica jelenlegi rendszere - írja a lap. Emellett 2016-ban egy éves matrica megvásárlója 4791 kilométernyi úthálózat-használatért fizetett, 2022-ben 4935 kilométerért – ez 3 százalékos növekedés. Eközben a hetimatrica-vásárlók 331 kilométer helyett már 403-at fizetnek meg, ez 21 százalékos növekedés.

Ha valaki Budapestről a Balatonra vagy szegedi, debreceni útra indulna, és 300-400 kilométert tesz meg gyorsforgalmi úton egy hétvége alatt, akkor legalább 5500 forintot fizet ezért, ami kilométerenként 14-18 forint. Egy cégautó éves 35-40 ezer kilométeres futásteljesítményének nem kis része gyorsforgalmi utakhoz köthető, így évi 25-30 ezer kilométert megtéve a sztrádákon egyetlen kilométerre alig 1,5-2 forint útdíj jut. Így a magyar e-matrica rendszerben a legtöbbet autózó, legtöbbet szennyező felhasználók tizedakkora útdíjat fizetnek, mint a legkevesebbet autózók.

Címkék:
közlekedés, autópálya, útdíj, e-matrica, magyar, matrica, rendszer, autópálya matrica, autósok,