Autósok, figyelem! Új sebességhatárok jönnek Budapesten, rengeteg traffipax kerül ki az utakra

Pénzcentrum2023. február 28. 10:45

Évtizedes távlatban átlagosan hetente hal meg valaki a fővárosi utakon. A Fővárosi Önkormányzat ezért 2030-ig szeretné megfelezni, 2050-ig pedig nullára csökkenteni a halálos közúti balesetek számát Budapesten. Újabb 100 traffipax, alacsonyabb belvárosi sebességhatárok és zebramegújítási program is szerepel a megújult közlekedésbiztonsági stratégiában.

Budapest útjain hetente átlagosan egy ember meghal közlekedési balesetben. A tendenciának kizárólag a koronavírus-járvány alatti lezárások szabtak – átmenetileg – gátat, amikor a fővárosban is mérséklődött a forgalom. Az idei év első hat hetében már tíz halálos áldozatot követelő baleset történt Budapesten, ezért lépni készül a fővárosi önkormányzat: az Európai Unió vonatkozó ajánlásaival összhangban 2030-ig megfelezné, 2050-ig pedig nullára csökkentené a halálos áldozattal járó közút balesetek számát - adta hírül a 24.hu

A fővárosi önkormányzat közlekedésbiztonsági stratégiája azt mutatja, hogy a gyorshajtás a balesetek egyik legfőbb okozója, és a súlyosságát is nagy mértékben meghatározza – válaszolta a lap kérdésére Balogh Samu, a főpolgármester kabinetfőnöke, majd hozzátette: ha egy gyalogosgázolás 30 kilométer/órás sebességgel történik, akkor tíz esetből kilencszer túléli az áldozat, ha viszont 60-70-nel, akkor fordított az arány, legfeljebb 20 százalék a túlélési esély.

A kabinetfőnök arra is kitért, hogy sok olyan része van a stratégiának, ahol az önkormányzat nem tud önmagában lépni. Ilyen például a sebességellenőrzés, illetve sebességmérés, ebben a rendőrséggel kell szorosan együttműködniük."Jó hír azonban, hogy erre a rendőrség nyitott, és a célokat tekintve egyetértenek". A közlekedésbiztonsági statégia kiemelt eleme a sebességhatárok felülvizsgálata, szükség esetén pedig azok csökkentése. Ennek keretében a városvezetés szeretné megduplázni azoknak a védett lakóterületeknek (lakó- és mellékutcák) a kiterjedését, ahol 20 és 30 kilométer/órás sebességkorlátozás van. A fenti intékedéseken túl:

  • a Hungária körúton belül 50, a Nagykörúton és azon belül 40 kilométer/órában maximalizálnák a megengedett legnagyobb sebességet,
  • a mellékutcákban legfeljebb 30-cal lehetne hajtani – ismertette a várostervező, megjegyezve: ehhez fontos, hogy ellenőrzés is párosuljon.
  • az önkormányzat folytatni kívánja továbbá a zebrafelújítási programját is, aminek keretében az elmúlt 3 évben a Budapesten található 5240 gyalogátkelőhely mintegy fele már megújult.

Balogh Samu arra is kitért, hogy a közlekedésbiztonsági stratégia sarkalatos elemét képezi az edukáció, a szemléletformálás és a tájékoztatás is.

Címkék:
közlekedés, Budapest, főváros, közlekedési baleset, közúti baleset, közlekedésbiztonság, közúti balesetek,