Autógyilkos szokások rabjai a magyarok: így tuti tönkre vágod a kocsid

Pénzcentrum2020. augusztus 23. 07:00

Sok olyan beidegződése van a magyar sofőröknek, amelyek pikk-pakk tönkrevágják az autóikat. Sokan egy filmbe képzelik magukat, mások rengeteg teherrel járnak, de a legrosszabbak azok, akik simán nem foglalkoznak vele, ha a kocsi már szól, hogy baj van. Egy sokat látott szaki meséli el a tapasztalatait.

Rengeteg olyan rossz szokása van a sofőröknek, amelyek hosszabb-rövidebb idő alatt garantáltan tönkrevágják az autót. Némelyik hiba elég egyértelmű, de sok olyan autógyilkos szokás is van, amiről nem teljesen egyértelmű, hogy iszonyúan káros. Most egy sokat látott szakival vettük végig, miről kell leszoknod, ha nem akarod tönkretenni az autódat.

Autót vennél, de szűkös a keret? Kedvezményes személyi kölcsönökért használd a Pénzcentrum kalkulátorát!

Vannak olyan rossz beidegződések, amiket a filmekből vesznek át az emberek: ilyen például, hogy folyton a váltón tartják a kezüket. De ez a való világ, nem a Tolvajtempó, és a legtöbben nem egy Ford Mustangban menekülnek a zsaruk elől, szóval nem kell fél percenként váltogatni. Ellenben komoly kárt okozhat, ha fentről folyamatosan feszítjük, terheljük a váltószerkezetet. A tolóvilla például nem szokta szeretni: a hétköznapi autókat nem így tervezték. Szóval két kéz a kormányon, csak akkor nyúlkálj, ha muszáj!

- példálózott Hidvégi Géza. A szaki hozzátette, hogy sokan a váltókart is rángatják, "mintha csak Vin Dieselként versenyeznének", ami szintén nem túl egészséges, a váltókulissza issza meg a levét. A másik véglet, aki rendszeresen a kuplungon pihenteti a lábát, esetleg folyamatosan kinyomva tartja, ameddig áll a pirosnál: ebben az esetben a kinyomócsapágyat gyilkolod, jóval idő előtt cserélni kell majd, szóval csak csínyán!

Ne nyomd tövig!

A másik gyakori autógyilkos szokás a padlógáz: legalábbis, ha alacsony fordulaton tolod tövig a pedált. Ez ugyanis sokkal jobban megterheli az erőforrást, mintha az ajánlatos fordulatszámnál adnál egy padlót neki. A szerelő szerint bár lehet, hogy a fogyasztáson meglátszik, de hidd el, hosszabb távon sokkalta drágább lesz a javíttatás, mint amit spórolni lehet vele.

Sokan még tetézik is a bajt, hegynek fel, vagy megrakottan is ezt játszák: na, hát ilyenkor többszöröződik a károsodás. Szóval 5-ösben, 1100-as fordulatnál nem nyomjuk neki tövig, hanem szépen visszaváltunk.

Komoly szervízszámlát hozhat az is, ha rosszul kapcsolsz hátramenetbe: amikor az autó még előre gurul egyenesen tilos betenni rükibe, ugyanis az eléggé megterheli a váltószerkezetet. Egyébként fordítva is ugyanígy van, ha még hátra gurulsz, akkor nehogy betold még az egyest! Előbb mindenképp fékezz állóra.

A fekvőrendőrök is sok munkát adnak, rengetegen benézik a még ideális sebességet. Mindez nyilván nem tesz jót a futóműnek, de emellett a lökhárítók is sérülhetnek, a kipufogó, sőt nemrég egy ügyfél az olajteknőt verte oda a fekvőrendőrön, na az már elég gázos tétel. Úgyhogy csak óvatosan!

- mondta a szerelő. Sokan pedig az autó terhelhetőségét nem veszik figyelembe, és túlpakolják a kocsijukat: na, hát ez elég rosszat tesz a futóműnek, a morornak, "meg úgy mindennek" a szaki szerint, sőt a fékek élettartamát is jelentősen csökkenti, ha gyakorta nagy teherrel járunk.

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

Az autó szól, hogy baj van

Mégis leginkább azokon lepődöm meg, akik egyszerűen nem foglalkoznak azzal, ha valamilyen lámpa kigyullad a műszerfalon. Megveszik kínából, innen-onnan a különböző hibaolvasókat, és egyszerűen kiütik a kódot, hogy ne világítson. A hibát meg nem csináltatják meg

- mesélte Hidvégi, akitől nem egy ügyfél kérte már, hogy csak tüntesse el a világító hibajelzést.

Már elnézést, de a hülyeségnek nincs határa, oké, hogy hirtelen nincs pénzed nagy szervizre, de legalább ne használnád tovább az autót... Ha mondjuk a motorlámpa - a check engine - ég, az egy csomó mindentől lehet, nem kellemes, ha valahol egyszercsak megáll alattunk a vas.

A fentiek mellett még olyan hibákat említett, mint hogy hidegen elkezded nyüstölni az autót, hiszen ameddig az olaj hideg, nem elégséges a kenés, úgyhogy jobban károsodik a motor.

Címkék:
utazás, autó, tolvaj, szerviz, tippek, autószerelő, autószerelés, mustang,