Így vernek át az autógyártók: hatalmas kamu az átlagfogyasztás

Pénzcentrum2016. december 22. 14:00

Az autósok többsége már tapasztalhatta, hogy a vásárláskor hiába volt kedvező fogyasztás feltüntetve a kocsi katalógusában, a vásárlás után bizony azzal kellett szembesülnie, hogy az ígértnél jóval több üzemanyagot éget el az autó. Egy friss felmérés szerint ma az eltérés 42 százalék a katalógusban szereplő és a tényleges fogyasztás között. Ez minden magyar autósnak százezrekbe is kerülhet évente.

Az autósok többsége kénytelen szembesülni azzal, hogy a vásárolni kívánt autón hiába vannak kedvező fogyasztási adatok megadva, azt szinte lehetetlen elérni normál használattal. Ez pedig havonta súlyos plusz költséget jelent, éves szinten tízezrekkel többet kell költeni emiatt az autóra.

Persze nem mindegy, hogy mennyivel magasabb a tényleges átlagfogyasztás, mint a gyári adatok, a Transport Enviroment "Mind the Gap" kutatása évről évre erre keresi a választ, az idei felmérés viszont meglepő eredménnyel zárult. Az első tesztek idején (2001-ben) a gyári és valós fogyasztás között mindössze 9 százalék volt az eltérés, ez viszont mostanra már 42 százalékra nőtt. Ez azt jelenti, hogy ha veszünk egy autót 6 literes fogyasztással, akkor valójában 8,5 literrel kell majd számolnunk 100 kilométerenként.

Az igazán nagy ugrás egyébként az elmúlt négy évben volt megfigyelhető, 2012 óta ugyanis másfélszeresére nőtt az eltérés a valós fogyasztás és a gyári adatok között. A különbség persze márkánként eltérő.

A vizsgált márkáknál a legkisebb eltérés a Fiatoknál volt (35 százalék), míg a legnagyobb a Mercedeseknél (54 százalék).

A különbségeket egyébként a tesztelésre optimalizált kibocsátás, a teszt kiismerése és egyes esetekben (illegális) fogyasztáscsökkentők használata okozza. Ez utóbbi leleplezésével találkozhattunk a tavaly kirobban dízelbotrány esetében is, de más márkáknál is felmerült hasonló eszközök (szoftverek) használata. Az idei teszten a Mercedesnél a magyarázható eltérés mellet nem magyarázható eltérést is észrevettek, ennek köszönhetően a gyártó az élre is ugrott a fogyasztások eltérésében.

Ilyenkor persze felmerül, hogy vajon tényleg nem is annyira jók az autók, mint ahogy a gyártók azt mondják, hiszen valójában többet fogyasztanak, mint amit a gyártó állít. Ez alapján pedig joggal feltételezhetjük azt, hogy az autók motorjának hatásfoka valójában kevesebbet javult az elmúlt években, mint ahogy azt a gyártók állítják.

Mennyibe kerül ez nekünk évente?

Érdemes kiszámolni, hogy mennyibe kerül ez a magyar autósoknak évente. A kalkulációnkhoz 6 literes 100 kilométerenkénti gyári fogyasztást vettünk alapul, így az átlagos tényleges fogyasztás 8,5 liter körül alakul. Az első számításunkban egy év alatt 15 ezer megtett kilométerrel számoltunk, így 350 forintos üzemanyagárral számolva 315 ezer, illetve 447 ezer forintot tesz ki a benzinpénz.

Ennek köszönhetően ténylegesen 30 százalékkal, vagyis 132 ezer forinttal többet költünk évente, mint a gyári fogyasztási adatok alapján számítunk rá.

Persze vannak, akik például az agglomerációból ingáznak a munkahelyükre, nekik készítettünk egy másik számítást is 40 ezer évente megtett kilométerrel. Számukra a nem valós adatok feltüntetése 353 ezer forintba kerül évente.

NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!

Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)

Nem teljesülnek a szén-dioxid normák?

Az autók fogyasztása után kifizetett többlet csak az egyik probléma, amit a nem megfelelően megadott adatok okoznak. Ennél sokkal nagyobb probléma, hogy ezzel az autók környezetterhelése is jelentősen nagyobb, mint ahogy azt a gyári adatok alapján elvárhatjuk, sőt, igen valószínű, hogy ezzel az autók jelentős része nem is felel meg a Európai Unió által előírt szigorú környezetvédelmi kvótáknak.

Elsőre ez talán nem is tűnik nagy problémának, azonban arról nem szabad megfeledkezni, hogy a levegőbe kerülő kipufogógáz számos olyan anyagot tartalmaz, amely légúti megbetegedésekhez, sőt, akár daganatos betegségek kialakulásához is vezethet. Ezek amellett, hogy kellemetlenséget okoznak nekünk, a munkából való kiesésünket eredményezhetik, amely viszont húsbavágó lehet a családi bevételek szempontjából is, a gyógyszerek áráról nem is beszélve, amelyek több tízezer forintos kiadásként jelentkeznek ilyenkor.

Persze a költségek lefaragásáért mi is tehetünk, akár az üzemanyagon, akár más, az autóval kapcsolatos dolgon szeretnénk spórolni.Ebben a korábbi cikkünkben erről részletesen írtunk.

 

Loading...

Címkék:
utazás, autó, üzemanyag, fogyasztás, kamu gyógyszerek,