Pénzcentrum • 2014. október 9. 13:10
Egy év alatt 5 százalékot nőtt a használt autók hirdetési átlagára. Ennek oka leginkább az év elején bevezetett vagyonszerzési illeték, mert az emiatt drágábbá vált import a belföldi kínálat árát is felnyomta. Voltak azonban olyan kategóriájú autók is, melyeknek csökkent az ára.
Az elmúlt három hónap során eddigi csúcsáról is magasabbra kapaszkodott a Használtautó-index: az elkelt használt személygépkocsik összértékének változását jelző mutatószám a harmadik negyedévben további közel négy százalékponttal, 125,8 százalékra emelkedett. Az elmúlt hónapokban az árak gyakorlatilag nem változtak, így az index értékét a gazdát cserélő járművek mennyisége növelte. A piac pezsgését jelentősen élénkítette, hogy az uborkaszezon ellenére a második negyedévi szinthez képest további 12 százalékkal bővült a használt autók importja.
- mutat rá Fodor László, a Használtautó.hu marketingvezetője
A kisebb kategóriákban számottevőbb az éves drágulás
Noha ebben a negyedévben gyakorlatilag nem változott,
Ennek mértéke azonban az egyes kategóriákban jelentősen eltért. Alapvető tendenciaként azt tapasztaljuk, hogy a kisebb kategóriák esetében volt a legszámottevőbb a drágulás, míg a legnagyobb autóknál: a nagykocsiknál és a terepjáróknál kisebb átlagárcsökkenés is lezajlott.
JÓL JÖNNE 3 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 3 000 000 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót havi 64 021 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 10,68%), de nem sokkal marad el ettől az ERSTE Bank (THM 10,83%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
A legnagyobb mértékben, 11 százalékkal a piac legnagyobb szeletét jelentő alsó középkategóriás autók ára nőtt. A szintén komoly súllyal szereplő mini és kisautók, illetve a középkategória felsőbb részeibe tartozó autók esetében 3-4 százalékos áremelkedés történt. A használt nagykocsik ugyanakkor 3, míg a használt terepjárók átlagosan 8 százalékkal lettek olcsóbbak, mint egy éve.
Kilátások 2014 végére
Bár a csúcson lévő euró-árfolyam az év elejéhez képest némileg visszafogta a használtautó-importot, a behozatal volumene ismét havi 8-9000 darabra szökött, ami majdnem minden hónapban közel 40 százalékkal haladja meg a tavalyi szintet. Az új autók piacának bővülése is 20 százalék felett jár, így az év végére a forgalomba helyezett új autók száma akár a 70 ezret is elérheti. E két tényező továbbra is kedvező hatással lesz a használtautó-piac aktivitására. Az átlagár növekedése ugyanakkor az utolsó negyedévre már akár csökkenésbe is átfordulhat, hosszabb távon ugyanis erre az értékre már nem az illeték bevezetése, hanem az a tény gyakorol hatást, hogy egyelőre még egyre idősödik a hazai személygépkocsi-állomány.