2020. december 2. szerda Melinda, Vivien

Újra forog a kettős minőségű élelmiszerek réme idehaza: így vélekednek róla a magyarok


A Nébih legfrissebb felméréséből kiderül, hogy a fogyasztók közel fele észlelt már különbséget az azonos márkájú, Nyugat-Európában és Magyarországon egyaránt kapható élelmiszerek között. A leggyakrabban említett élelmiszer kategória a csokoládék és más édességek voltak.

Az élelmiszerek kettős minőségének témaköre évek óta jelen van a köztudatban és foglalkoztatja a hazai fogyasztókat is. Mit gondolnak a jelenségről a magyar vásárlók? Létező problémáról van-e szó, és ha igen, milyen megoldási javaslatok születtek ennek orvoslására az elmúlt években - erre kereste a választ a Élelmiszervizsgálati Közlemények tudományos szakfolyóiratban megjelent szakértői cikk.

Ebből kiderült, hogy az élelmiszerek kettős minősége, vagyis az a jelenség, hogy különböző országokban azonos márkanév és/vagy nagyon hasonló csomagolás mellett eltérő minőségű/összetételű élelmiszerrel találkoznak a vásárlók, az elmúlt évek az egyik legtöbbeket foglalkoztató kérdés volt az élelmiszerlánc területén. Az Európai Bizottság termék-összehasonlító és fogyasztói vizsgálatait megelőzve a Nébih már 2014 óta vizsgálja ezt a kérdéskört. Magyarországon a hazai fogyasztók közel fele észlelt már különbséget az azonos márkájú, Nyugat-Európában és Magyarországon egyaránt kapható élelmiszerek között. Ötből három megkérdezett személy szerint a kettős minőség gyakorlata nem elfogadható, tízből kilenc ember szerint pedig fontos, hogy a kettős minőség fennállása esetén a gyártó a termékjelölésen keresztül tájékoztassa a fogyasztót annak tényéről.

Az európai uniós jogszabályok nem tiltják, hogy a gyártók földrajzilag eltérő területeken eltérő összetételű termékeket hozzanak forgalomba, ez a gyakorlat mégis megkérdőjelezhető, mert megtévesztő lehet a vásárlók számára.

A Nébih az élelmiszerlánc-biztonság és -minőség területén a vásárlók védelméért felelős hatóságként folytatott termék-összehasonlító vizsgálatokat. Az első vizsgálat 2014-ben zajlott, ennek eredményei alapján az elemzett 20, magyar-osztrák termékpárból 10 esetében regisztráltak különbséget. Ezt követően 2017 tavaszán 96 termékpár összehasonlítása, illetve 2017 nyarán 39, jellemzően szezonális termékpár összehasonlítása céljából is végeztek mintavételt. A tavaszi vizsgálat termékpárjai közül 51 esetben azonos márkájú, azonos külső megjelenésű és azonos összetételű termékeket vetettek össze, és 27 esetben állapítottak meg érzékszervi különbözőséget, míg az ugyanezen év nyarán vizsgált 39 termékpár csaknem harmadánál regisztráltak összetételbeli vagy érzékszervi eltérést.

Jelen kutatást megelőzően a Nébih 2017-ben végzett fogyasztói felmérést a kettős minőség fogyasztók körében történő észleléséről Magyarországon elsőként, 1001 fő bevonásával , amely során kiderült, hogy ez a kérdés a magyar lakosságot is foglalkoztatja. A felmérés eredményei azt mutatták, hogy minden második magyar állampolgár tapasztalt már különbséget az azonos márkájú, Nyugat-Európában és Magyarországon egyaránt kapható élelmiszerek minősége között.

A Nébih 2019. tavaszán ugyanebben a témában összesen 1003 fő megkérdezésével készített személyes interjút, amely alapjána válaszadók 47,30%-a észlelt már konkrét különbséget az azonos márkájú, Nyugat-Európában és Magyarországon egyaránt kapható élelmiszerek között, 38,33%-uknak azonban egyáltalán nincs ilyen jellegű tapasztalatuk.

A válaszadók említései alapján a kettős minőséggel leginkább érintett termékcsoport a csokoládé és más édességek kategóriája (240 fő által említve), ezt követi a tej és tejtermékek kategóriája 82 említéssel.

Azokban az esetekben, ahol konkrét termék esetén említettek eltérést a fogyasztók a külföldön és az itthon is kapható azonos termékek kapcsán, az esetek 95,71%-ában a külföldi gyártású terméket ítéltek jobbnak. Ehhez kapcsolódóan a megkérdezettek 59,84%-a szerint nem elfogadható, ha egy gyártó azonos márkanév alatt eltérő minőségű élelmiszereket hoz forgalomba különböző országokban, míg valamivel több mint egyharmaduk (37,28%) ezt csak abban az esetben tartja elfogadhatónak, ha a gyártók egyértelműen jelölik a különbséget.

Összegzésképpen elmondható, hogy a fogyasztók elvárják, hogy a gyártók jelöljék, ha különböző országokban azonos márkanév alatt eltérő minőségű élelmiszereket hoznak forgalomba. A megkérdezettek véleménye szerint erre leginkább megfelelő megoldás a csomagoláson feltüntetett pontos leírás lenne.

Címlapkép: Getty Images

MOST ÉRHETI MEG IGAZÁN LAKÁST, HÁZAT VENNI!

Ha tervezed, hogy ingatlant vásárolsz, akkor most jött el a Te időd! Egyrészt azért, mert a lakáspiaci mutatók szerint egyértelműen megtört az elmúlt évek brutális áremelkedése. Jelenleg leginkább stagnálnak az árak, de van, ahol már árcsökkenést is tapasztalhatunk. Mindeközben a finanszírozási költségek még rekord alacsony szinten vannak. Nem hiszed? Nos, a Pénzcentrum megújult lakáshitel-kalkulátora szerint ma 15 millió forintot, 20 éves futamidőre, már 2,74 százalékos THM-el, és havi 81 188 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 3,03% a THM; a Budapest Banknál 3,10%; az MKB Banknál 3,12%; míg az OTP Banknál 3,23%-os THM-mel kalkulálhatunk. Érdemes még megnézni a K&H Bank, az ERSTE Bank, és természetesen a többi magyar hitelintézet konstrukcióját is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)

Még nincs hozzászólás - Legyél te az első!
Ezt olvastad már?
×

A címlapról ajánljuk

Videó: bejutottunk az ALDI raktáraiba, ahol több ezer tonna papírt hasznosítanak újra
2025-re minden saját márkás termék csomagolása újrahasznosítható lesz az áruházláncnál.


Feliratkozom a hírlevélre!

 

NÉPSZERŰ
FRISS

Interspar

12.03-12.09
Országos

Spar

12.03-12.09
Országos

Lidl

12.03-12.09
Országos

Aldi

12.03-12.09
Országos

Tesco

12.03-12.09
Országos

Auchan

Prémium termékkatalógus
11.26-12.24
Országos

Aldi

11.26-12.02
Országos

Auchan

11.26-12.02
Országos

  Ajánlatunk