9 °C Budapest

Újra forog a kettős minőségű élelmiszerek réme idehaza: így vélekednek róla a magyarok

2020. október 21. 19:26

A Nébih legfrissebb felméréséből kiderül, hogy a fogyasztók közel fele észlelt már különbséget az azonos márkájú, Nyugat-Európában és Magyarországon egyaránt kapható élelmiszerek között. A leggyakrabban említett élelmiszer kategória a csokoládék és más édességek voltak.

Az élelmiszerek kettős minőségének témaköre évek óta jelen van a köztudatban és foglalkoztatja a hazai fogyasztókat is. Mit gondolnak a jelenségről a magyar vásárlók? Létező problémáról van-e szó, és ha igen, milyen megoldási javaslatok születtek ennek orvoslására az elmúlt években - erre kereste a választ a Élelmiszervizsgálati Közlemények tudományos szakfolyóiratban megjelent szakértői cikk.

Ebből kiderült, hogy az élelmiszerek kettős minősége, vagyis az a jelenség, hogy különböző országokban azonos márkanév és/vagy nagyon hasonló csomagolás mellett eltérő minőségű/összetételű élelmiszerrel találkoznak a vásárlók, az elmúlt évek az egyik legtöbbeket foglalkoztató kérdés volt az élelmiszerlánc területén. Az Európai Bizottság termék-összehasonlító és fogyasztói vizsgálatait megelőzve a Nébih már 2014 óta vizsgálja ezt a kérdéskört. Magyarországon a hazai fogyasztók közel fele észlelt már különbséget az azonos márkájú, Nyugat-Európában és Magyarországon egyaránt kapható élelmiszerek között. Ötből három megkérdezett személy szerint a kettős minőség gyakorlata nem elfogadható, tízből kilenc ember szerint pedig fontos, hogy a kettős minőség fennállása esetén a gyártó a termékjelölésen keresztül tájékoztassa a fogyasztót annak tényéről.

Az európai uniós jogszabályok nem tiltják, hogy a gyártók földrajzilag eltérő területeken eltérő összetételű termékeket hozzanak forgalomba, ez a gyakorlat mégis megkérdőjelezhető, mert megtévesztő lehet a vásárlók számára.

A Nébih az élelmiszerlánc-biztonság és -minőség területén a vásárlók védelméért felelős hatóságként folytatott termék-összehasonlító vizsgálatokat. Az első vizsgálat 2014-ben zajlott, ennek eredményei alapján az elemzett 20, magyar-osztrák termékpárból 10 esetében regisztráltak különbséget. Ezt követően 2017 tavaszán 96 termékpár összehasonlítása, illetve 2017 nyarán 39, jellemzően szezonális termékpár összehasonlítása céljából is végeztek mintavételt. A tavaszi vizsgálat termékpárjai közül 51 esetben azonos márkájú, azonos külső megjelenésű és azonos összetételű termékeket vetettek össze, és 27 esetben állapítottak meg érzékszervi különbözőséget, míg az ugyanezen év nyarán vizsgált 39 termékpár csaknem harmadánál regisztráltak összetételbeli vagy érzékszervi eltérést.

Jelen kutatást megelőzően a Nébih 2017-ben végzett fogyasztói felmérést a kettős minőség fogyasztók körében történő észleléséről Magyarországon elsőként, 1001 fő bevonásával , amely során kiderült, hogy ez a kérdés a magyar lakosságot is foglalkoztatja. A felmérés eredményei azt mutatták, hogy minden második magyar állampolgár tapasztalt már különbséget az azonos márkájú, Nyugat-Európában és Magyarországon egyaránt kapható élelmiszerek minősége között.

A Nébih 2019. tavaszán ugyanebben a témában összesen 1003 fő megkérdezésével készített személyes interjút, amely alapjána válaszadók 47,30%-a észlelt már konkrét különbséget az azonos márkájú, Nyugat-Európában és Magyarországon egyaránt kapható élelmiszerek között, 38,33%-uknak azonban egyáltalán nincs ilyen jellegű tapasztalatuk.

NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!

Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)

A válaszadók említései alapján a kettős minőséggel leginkább érintett termékcsoport a csokoládé és más édességek kategóriája (240 fő által említve), ezt követi a tej és tejtermékek kategóriája 82 említéssel.

Azokban az esetekben, ahol konkrét termék esetén említettek eltérést a fogyasztók a külföldön és az itthon is kapható azonos termékek kapcsán, az esetek 95,71%-ában a külföldi gyártású terméket ítéltek jobbnak. Ehhez kapcsolódóan a megkérdezettek 59,84%-a szerint nem elfogadható, ha egy gyártó azonos márkanév alatt eltérő minőségű élelmiszereket hoz forgalomba különböző országokban, míg valamivel több mint egyharmaduk (37,28%) ezt csak abban az esetben tartja elfogadhatónak, ha a gyártók egyértelműen jelölik a különbséget.

Összegzésképpen elmondható, hogy a fogyasztók elvárják, hogy a gyártók jelöljék, ha különböző országokban azonos márkanév alatt eltérő minőségű élelmiszereket hoznak forgalomba. A megkérdezettek véleménye szerint erre leginkább megfelelő megoldás a csomagoláson feltüntetett pontos leírás lenne.

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

Újraindul a STRT Holding inkubációs programja, a Launchpad

Az STRT Holding közleménye szerint 8+30 millió forint befektetés és tapasztalt mentorgárda várja a jelentkezőket.

Egykor kubai textilmunkásoktól volt hangos, most közösségi finanszírozásból újul meg a patinás budapesti gyárépület (x)

A hiánypótló naturális, és letisztult berendezési trendeket kedvelő fotós közösség számára a Nordix már nem ismeretlen.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. március 19. kedd
József, Bánk
12. hét
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
A diákok 97% kedvezménnyel, a 27 év alattiak 92% kedvezménnyel regisztrálhatnak! Gyere Te is!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
Pénzcentrum Retail Day 2024
Magyarország legfontosabb kiskereskedelmi rendezvénye - Inspiráló előadók, izgalmas előadások, gyakorlati tudás.
Most nem