A várható hétfői rossz időjárás miatt 2024-ben még többen cserélhetik le a kültéri programot mozizásra, vagy tévézésre. Mutatjuk, mit néznek majd a legtöbben.
Február végén a Portfolio számolt be elsőként arról, hogy teljesen megváltozik a fizetés az idei év legnagyobb hazai fesztiváljain, a látogatók ugyanis a karszalagjukba épített chippel - ami egyben a belépőjük is - tudnak majd vásárolni. A technológia jócskán túlmutat a fizetések lebonyolításán: egyfajta integrált rendezvény-menedzsment rendszerre van igényük a rendezvényeknek, ami a büfék készleteitől a beléptetésig számos területen használható - mondta el a Portfolio-nak Kaderják Dániel, a Festipay nemrég kinevezett vezérigazgatója, akivel arról is beszélgettünk, mennyire elismertek a magyar fintech-cégek a globális piacon.
A Festipay-t a Cardnet és a Sziget alapította két évvel ezelőtt: hogy működnek együtt az alapító cégekkel, és ilyen háttérrel mennyire tudnak részesei lenni a hazai és nemzetközi fintech-szcénának?
A Cardnet többségi, a Sziget pedig kisebbségi tulajdonosunk: ők a cég hosszú távú stratégiájának kialakításában vesznek részt, a napi szintű, operatív működésben kevésbé. A Sziget Csoporttal különleges a viszonyunk, hiszen egyrészt tulajdonosai a cégnek, másrészt ügyfelei is: évek óta mi szállítjuk a portfóliójukba tartozó fesztiválok fizetési rendszereit, és ez a tapasztalat nagyon komoly előnyt jelent a nemzetközi piacokon.
Bár mi nem garázscég vagyunk, és a projektjeink sem csak a tervezőasztalokon léteznek, azt gondolom, egyre ismertebbek és elfogadottabbak vagyunk a fintech-szcénában. Nemzetközi tapasztalatainkból az pedig egyértelműen látszik, hogy azok a hazai fintech cégek, akik payment, fizetéstechnológiai iparágban tevékenykednek, minden kontinensen élvonalbelinek számítanak. Azoknál a technológiáknál, amelyek a digitális fizetésekhez kapcsolódnak, jelentős és világszínvonalú tudás halmozódott fel az elmúlt években Magyarországon, ez globális szinten is nagy dobása lehet a haza IT-színtérnek. Elsősorban tőlünk távoli piacokon, például Délkelet-Ázsiában van erre igény.
A Festipay nevét legtöbben a nyári fesztiválokkal kötik össze, de a cég több más területen is jelen van. Mennyire különböznek az igények az egyes piacokon, és mennyire lehet rugalmasan alakítani, helyszínre szabni ezeket a rendszereket?
A cég tevékenysége nem csak fesztiválokra korlátozódik, hanem például sportrendezvényekre, és fix létesítményekbe is szállítunk, tervezünk rendszereket, és fizikailag távoli piacokon is megjelenünk - nemrég például Indonéziában volt egy sikeres (útdíjfizetéshez kapcsolódó) tesztprojektünk.
A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy utóbbi években bekerültek a rendszerekbe a jegyértékesítéshez, beléptetéshez kapcsolódó feladatok, a rendezvények zónásítása (tehát az, hogy ki léphet be a backstage-be, vagy más, zárt területre), vagy az akkreditációk kezelése. És persze lényeges az is, hogy a kitelepülő éttermek, kereskedők is igénybe veszik ezeket a szolgáltatásokat, számukra is kiemelten fontos, hogy zökkenőmentesen működjenek ezek az informatikai rendszerek. Ezeket a szolgáltatásokat egységesen szükséges kezelni, a Festipay is ebbe az irányba indult el az elmúlt években.
Ezzel párhuzamosan a rendezvény mérete egyre kevésbé hangsúlyos: akár egy labdarúgó világbajnokságot is ki tudnánk szolgálni. A fizetési/menedzsment rendszereink adottak, helyi partnerekkel és munkaerővel kiegészítve gyakorlatilag mindenhol tudnak működni.
A technológia magja és a rendszerek alapvető tranzakciós logikái nagyon hasonlóak: az természetesen változatos, hogy egy adott helyszínen hogyan jelenik meg a szolgáltatás, ehhez sok részelemet testre kell és lehet is szabni. Itt olyan kérdésekre gondolok, mint hogy egy adott rendezvényen zártkörű fizetési láncot kell-e megvalósítanunk, vagy hagyományos bankkártyákat is befogadunk. Hasonló kérdés lehet az is, hogy a beléptetéssel is foglalkoznunk kell-e, esetleg fizetéssel kombinálva. A technológia központjában egy olyan robosztus rendszer áll, ami a tranzakciók lebonyolításának biztonságát és gördülékenységét biztosítja.
Mi arra törekszünk, hogy a látogatók számára legegyszerűbben használható technológiát szállítsuk, de nagyon sok esetben ez főként üzleti döntés kérdése, és maguk a fizikai körülmények is meghatározzák - például az, hogy van-e megbízható internetkapcsolat, vagy teljesen offline működésre kell készülnünk.
Lényeges az is, hogy a helyszín szabályozási, jogszabályi környezetéhez tudjuk igazítani a rendszereinket. Tipikus példa a nyugtaadás: van olyan ország, ahol elegendő az elektronikus számla, sok helyen viszont mindenképp papír alapú számlát kell adni a fogyasztónak.
Mi alapján döntenek a szervezők a készpénzmentes technológia mellett? Hogy lehet kifizetődő egy ilyen rendszer egy kisebb rendezvényen?
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
A technológia a legkisebb falunaptól a százezres óriásfesztiválokig működőképes és megéri: a készpénzmentes fizetési rendszerek használata jelentősen meggyorsítja a fizetési folyamatot, sokkal transzparensebbé teszi azt. A szervezők számára az egyik legnyomósabb érv, hogy rendkívül alaposan nyomon tudják követni az értékesítési folyamatot. A kereskedő többek között azt is látja, hogy a készletei hogyan fogynak, mikor kell feltölteni az italhűtőket, sőt, azzal is képbe kerülhet, hogy melyik pultos hogyan teljesít. A fogyasztó számára pedig könnyebbséget jelent, hogy nem kell magánál jelentős mennyiségű készpénzt tartania.
A VOLT, a Balaton Sound és a Sziget látogatói Magyarországon először találkozhatnak karszalagba épített fizetési lehetőséggel. Mennyire lesz ez előnyös számukra, mi lesz a legfontosabb változás?
Úgy tűnik, hogy az idei év nagy dobása lesz Magyarországon a karszalagba épített fizetés - ezt a technológiát a tavalyi évben már komoly, százezres fesztiválokon teszteltük Romániában, és idén is működik majd ottani rendezvényeken. A lényege, hogy egy karszalagot kapnak a látogatók rádiófrekvenciás azonosító chippel. A chip tartalmaz minden információt a jogosultságról, azaz ezzel lehet majd belépni a rendezvényre, vagy a kempingbe, és ugyanez a chip tartalmazza a fizető funkciót is. A hetijegyeknél, bérleteknél és a napijegyeknél is a karszalagba lesz integrálva a fizetési megoldás, a legfontosabb változás, hogy a korábbi fesztiválkártyák helyett működik majd ez az eszköz.
Úgy gondolom, hogy elsősorban a látogatóknak lesz sokkal egyszerűbb dolga, hiszen nem kell külön a kártyájukra is figyelniük, hanem a fizetési eszköz mindig náluk, a csuklójukon lesz.
Milyen gyakran találkoznak visszaélésekkel, mennyire kell számítani arra, hogy a fesztiválozók megpróbálnak majd trükközni az újfajta fizetési eszközökkel?
Kisebb volumenű próbálkozások mindig lehetnek: egy több tízezres, százezres rendezvényen előfordulhatnak ilyenek, de az eddigi tapasztalataink szerint a rendszerek üzembiztosan működnek, azok a titkosítási megoldások, logikák, amikkel dolgozunk, kizárják a sikeres csalási kísérleteket.
A rendezvények fizetéstechnológiájának biztosítása komoly feladatot jelent: hogyan tudják ezt a munkaerő-igényt kielégíteni, mennyire jelenik meg ezen a piacon a munkaerőhiány?
Valóban, a fesztiválszezonban nagyon sok feladat van, nyaranta több száz fővel nő a csapatunk: itt jellemzően helyszíni jelenlétet igénylő, hostess-típusú munkákra kell gondolni. Mégis szoros együttműködésről van szó, hiszen a fesztiválon dolgozó nagy létszámú stábnak alaposan ismernie kell a mi rendszereinket.
Folyamatos kihívást jelent a megfelelő munkaerő megtalálása, ez évről-évre nehezebb. Az a tapasztalatunk, hogy a diákmunkások közvetítése sem könnyű, ez minden évben komoly logisztikai feladatot jelent - már a kisebb fesztiválokon is.
A pelenkagyártó csecsemőkről felnőttekre vált át: ide vezetett a drasztikusan kevés gyerek születése
Japán gyorsan öregedő társadalma és csökkenő születésszáma miatt, bejelentette egy pelenkagyár, hogy felfüggeszti a csecsemőpelenka-gyártását és a felnőtteknek szánt pelenkák piacára koncentrál.
Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.
Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.
Az STRT Holding közleménye szerint 8+30 millió forint befektetés és tapasztalt mentorgárda várja a jelentkezőket.
A hiánypótló naturális, és letisztult berendezési trendeket kedvelő fotós közösség számára a Nordix már nem ismeretlen.
-
Így választjuk ki a legjobb személyi kölcsönt
A Pénzcentrum és az MBH Bank kutatása a hazai személyi kölcsönök igényléséről.
-
Elárulta a Lidl, milyen akciókkal készül a húsvéti szezonra
A húsvéti időszakban is változatos akciókkal és kedvezményekkel segíti a Lidl a vásárlókat.
-
Cégalapítás online: az eljárás menete lépésről lépésre (x)
Megmutatjuk, mire számíthat, ha vállalkozás indítását tervezi
-
Az ASUS újdonsága a modern munkaélmény új szintjét kínálja (x)
Az ExpertBook B9 OLED új mércét állít az üzleti laptopok számára.
- Nem túl lelkesek a franciák az olimpia előtt
- Tádzsikisztánban kilenc embert őrizetbe vettek az oroszországi merénylet kapcsán
- Ukrán gabonával segíti Magyarország az afrikai éhezőket
- A 300 eurót is meghaladhatják az idei húsvéti költségek Szlovákiában
- Idén sem maradt el a keresztrefeszítés és önkorbácsolás a Fülöp-szigeteken
- Elköltözik Szemesről a legendás balatoni filmfesztivál