2019. április 18. csütörtök Andrea, Ilma

Súlyos kór fenyegeti a magyarokat: fillérekből meg lehetne előzni a bajt


Lesújtó képet festenek a statisztikák a magyar lakosság egészségügyi helyzetéről: több mint egymillió magyar cukorbeteg, mintegy 3 és fél millióan pedig magas vérnyomással küzdenek. Életmódváltással, egészséges étkezéssel viszont mind a két népbetegség kialakulása megelőzhető lenne. A jó hír, hogy a vásárlóknak nem kell mélyen a pénztárcába nyúlniuk, ha egészséges ételeket szeretnének vásárolni. Ráadásul egyre több üzletlánc reagál az aggasztó helyzetre. Nemrég például az egyik nagy diszkontlánc, a Lidl is jelentős lépést tett afelé, hogy csökkentse saját márkás termékeinek só- és cukortartalmát.


Lesújtó képet festenek a statisztikák a magyar lakosság egészségügyi helyzetéről: a Pénzcentrumnak Dr. Porochnavecz Marietta, a Cukorbetegközpont diabetológusa még 2017-ben azt mondta, nagyjából 800 ezer cukorbeteg állt akkoriban kezelés alatt, azonban még közel félmillióan lehettek akkor, akiknél még nem diagnosztizálták a betegséget. A felnőtt lakosság 44 százaléka, mintegy 3,5 millió magyar hipertóniás. Vagyis a cukorbetegség mellett a magas vérnyomás napjainkban Magyarországon (és az egész világon) népbetegségnek számít, amelynek kialakulását némi odafigyeléssel sok esetben meg lehetne előzni.

A kiegyensúlyozott táplálkozással elkerülhető számos krónikus betegség, a cukorbetegek számára összeállított étrend betartásával pedig megelőzhető, vagy kitolható a szövődmények kialakulása - amelyek kezelése egyébként jelentős többletkiadással járna. Ebből a szempontból megközelítve mindenképpen megéri egészségesen táplálkozni. A Magyar Dietetikusok Országos Szövetségének új, hazai táplálkozási ajánlása az OKOSTÁNYÉR közérthetően, praktikus tanácsokkal segíti a fogyasztót az egészséges táplálkozás megvalósításában. Ennek alapján törekedni kell arra, hogy lehetőleg minél kevesebb

  • sót,
  • cukrot
  • és zsiradékot kellene fogyasztani.
A napi hozzáadott cukorbevitel mennyisége ne haladja meg az energia bevitel 10 százalékát. Ez felnőttek esetében (egy átlagos napi 2000 kilokalóriás energiaszükségletet alapul véve) napi 5 dkg-nak felel meg. Ez nemcsak a teába, kávéba tett cukrot jelenti, hanem az üdítőkben, süteményekben, csokoládékban, gyümölcslevesben, vagy akár a sóskamártásban lévőt is, vagyis az ételkészítéshez felhasznált mennyiséget egyaránt. A napi maximális fogyasztás összefügg az energiaszükséglettel. A 7-10 éves korosztályt tekintve ez az érték 42 és 51 gramm között mozog

 - mondta a Pénzcentrumnak Erdélyi-Sipos Alíz, a Magyar Dietetikusok Országos Szövetségének főtitkára, hozzátéve, ezek a számok nem a szükséges mennyiséget, hanem az elfogyasztás maximális javasolt arányát jelentik, hiszen a gyümölcsökben, tejben, tejtermékekben természetes formában előforduló cukrok is elegendőek a szervezet számára, hozzáadott édesítés nélkül.

Konyhasó tekintetében felnőtteknél az ajánlott napi mennyiség 5 gramm,

ami körülbelül egy teáskanálnyi. Ebben az esetben ez nemcsak a főzéshez felhasznált fogyasztást takarja, hanem a megvásárolt termékekben, például a kenyerekben, sajtokban, felvágottakban megtalálhatót is. Gyermekeknél a mennyiség életkoronként változik, 1-3 éveseknek 2, de legfeljebb 5 gramm a javaslat.

2011-ben született meg Magyarországon a csomagolt élelmiszerek só- és cukortartalmát szabályozó 2011. évi CIII. törvény a népegészségügyi termékadóról. A jogszabály számos élelmiszer-kategóriát (például sóalapú ételízesítők, szörpök és üdítőitalok, alacsony gyümölcstartalmú gyümölcskészítmények) érintően adókötelezettséget állapít meg a termékek só- és cukortartalma alapján. EU-s keretprogram részeként 2008-ban indult el a Nemzeti sócsökkentő, ún. Stop Só program. A projekt négy év alatt a sófogyasztás legalább 16%-os csökkentését tűzte ki célul. A felsorolt törvényeken, rendelkezéseken túl, a 37/2014. (IV. 30.) EMMI rendelet - a közétkeztetésre vonatkozó táplálkozás - egészségügyi előírásokról - foglalkozik még zsír-, cukor- és sócsökkentéssel.

A szakember azt javasolja, vásároláskor feltétlenül nézzük meg a címkét, hasonlítsuk össze a termékek só- és cukortartalmát, válasszuk az alacsonyabbat! Az ételek, italok ízesítésére minél kevesebb cukrot, sót használjunk, és csak ritkán, hetente legfeljebb két-három alkalommal fogyasszunk édességeket, desszerteket.

Arra a kérdésre, mégis milyen egészségügyi kockázatot jelent a túlzott só- és cukorfogyasztás, a szakember azt válaszolta, a túlzott sóbevitel a magas vérnyomás - amely a magyar felnőtt lakosság közel harmadát érinti - egyik legfontosabb kockázati tényezője.

Az agyvérzések 62 százalékának és a szív koszorúér-betegségek 49 százalékának hátterében is a magas vérnyomás áll

- tette hozzá. A túlzott cukorfogyasztás mozgásszegény életmóddal párosulva növeli az elhízás és az inzulinrezisztencia kialakulásának kockázatát. Az inzulinrezisztencia pedig a cukorbetegséget megelőző állapot.

Intő jel lehet, ha valaki hiába próbál, nehezen tud csak fogyni, ha fokozott éhségérzet jelentkezik, és időről időre eluralkodik valakin az édesség iránti vágy. Érdemes orvoshoz fordulni akkor is, ha tartósan rossz valakinek a közérzete, ha hiába pihen, mégis kimerültnek, fáradtnak érzi magát. Az erős szőrnövekedés szintén tünet lehet, nőknél pedig a menstruációs zavarok, meddőség adhat okot az aggodalomra

 - mondta korábban a Pénzcentrumnak Dr. Porochnavecz Marietta, aki hangsúlyozta, az inzulinrezisztencia megfelelő kezeléssel, vagyis életmódváltással jól kezelhető, megközelítőleg 70-80 százalékosak a gyógyulási esélyek.

Tehát rendszeres testmozgással és megfelelő étkezéssel sokat tehetünk az egészségünkért. Bár sokan úgy gondolják, a kiegyensúlyozott, egészséges étkezés nem feltétlenül jelent többletkiadást, sokkal inkább odafigyelés kérdése a dolog.

Az áruházak is lépnek

Cégünk elkötelezett az élelmiszerek cukor-, só- és zsírtartalmának csökkentése mellett

- közölte a Lidl Magyarország a Pénzcentrum megkeresésére. A cég célja, hogy saját márkás termékeinek só- és cukortartalmát 2025-ig átlagosan 20 százalékkal csökkenti. A Lidl elmondta, gyümölcsjoghurtjaikban csökkentették már a hozzáadott cukor mennyiségét, miközben a gyümölcstartalom változatlan maradt. A cukrot pedig nem helyettesítik mesterséges édesítőszerekkel sem, szeretnék, ha a fogyasztók hozzászoknának a saját márkás termékek kevésbé édes ízéhez. A cukortartalom csökkentésekor elsősorban a gyermekek körében népszerű élelmiszerekre összpontosítanak, és az alábbi élelmiszer-kategóriákra fókuszálnak:

  • reggeli gabonafélék
  • joghurt/joghurtitalok
  • desszertek
  • jégkrémek
  • kekszek és édes péksütemények
  • édes, kenhető krémek
  • cukorkák
  • szószok (ketchup stb.)
  • készételek

Ennek apropóján megnéztük, hogyan változott az elmúlt időszakban néhány élelmiszer cukortartalma:

A sótartalom csökkentésekor azokra az élelmiszer-kategóriákra összpontosítanak, melyeket Magyarországon rendszeresen fogyasztanak és amelyek általában a napi sóbevitel nagy részét teszik ki, vagyis a

  • kenyér- és zsemlefélék
  • levesek
  • húsok- és kolbászfélék
  • rágcsálnivalók
  • késztermékek és pizzák
  • sós snackek, chipsek
  • szószok

Mutatjuk, hogyan változott a sótartalom az utóbbi időben:

Mire figyeljünk vásárláskor?

Vásárláskor érdemes rászánni az időt arra, hogy a minőségmegőrzési/fogyaszthatósági időn túl elolvassuk az élelmiszercímkét is. A gyártók rengeteg információt biztosítanak számunkra, hogy megtudjuk, valójában mit veszünk. Az élelmiszer összetevői a csomagoláson csökkenő sorrendben vannak feltüntetve, vagyis az szerepel az elsők között, amiből a legtöbbet tartalmazza a termék.

Az élelmiszercímkén kötelező jelölni a tápértéket. Az itt feltüntetett cukor azonban nem biztos, hogy hozzáadott, lehet természetes cukortartalom is, például gyümölcsből, tejből, joghurtból származó. Hogy valóban tartalmaz-e hozzáadott cukrot, azt úgy lehet eldönteni, hogy meg kell nézni az összetevők listáját, ha ott szerepel a cukor, akkor nemcsak természetes, hanem hozzáadott formában is benne van a termékben

- magyarázta el Erdélyi-Sipos Alíz, mire érdemes figyelni a címkén.

Vagyis némi odafigyeléssel jelentősen csökkenthetjük a só- és cukorfogyasztást. Ha pedig bevásárló listával érkezünk, és nem érzelmi megfontolásból vásárolunk, hanem nagyon tudatosan választjuk ki, mi kerül a kosárba, nem csak az egészségünkért teszünk, de még spórolhatunk is.

Még nincs hozzászólás - Legyél te az első!
Ezt olvastad már?
11
22
33
 Kedvelem az oldalt

A címlapról ajánljuk


Feliratkozom a hírlevélre!

 

NÉPSZERŰ
FRISS

  Ajánlatunk