2020. augusztus 7. péntek Ibolya

Nem pénzkérdés: így szabadulhatsz meg a pluszkilóktól


Az új év kezdetén sokan tesznek fogadalmat: életmódot váltanak, jobban odafigyelnek az egészségükre, sportolni kezdenek és leadnak néhány kilót. Csakhogy a legtöbb esetben néhány hét elteltével a lelkesedés csillapodik, már nem figyelünk annyira az étkezésekre, a rendszeres mozgást is hanyagoljuk, hiszen sok a munka, nincs rá idő, és minden visszatér a régi ketékvágásba. Sokan úgy gondolják, az életmódváltás pénzkérdés. Pedig nem így van.

A magyarok egyre inkább igyekeznek tudatosan vásárolni, egészségesen étkezni - legalábbis ez derül ki a Nielsen tavaly őszi felméréséből, amely szerint az emberek több mint fele törekszik étrendjét úgy alakítani, hogy egyrészt bio élelmiszert, illetve kevés zsírt, szénhidrátot és hasonlókat tartalmazó ennivalókat fogyasszon. Kétharmaduk pedig - 68 százalék - hajlandó ezért többet is fizetni.

Csakhogy az interneten rengeteg csodamódszerről lehet olvasni, és nagyon nehéz kiválasztani, hogy számunkra melyik diéta lenne a legmegfelelőbb.

Sokan esküsznek a szénhidrátszegény diétára, és ennek is rengeteg változata ismert: az Atkins, a Dukan, stb. A csökkentett szénhidrátbevitelen alapuló diéta vagy életmód látványos és biztos fogyást ígér, lényege annyi, hogy az étkezések során csökkenteni kell a szénhidrátbevitelt. Vagyis korlátozza különféle keményítőalapú élelmiszerek fogyasztását, ilyen a kenyér, a tésztafélék, a gabonafélék, sőt, bizonyos gyümölcsök fogyasztását is.Ezek helyett a diéta során érdemes sok húst, különösen halat, szója alapú ételeket fogyazstani, de jó a tojás is, és zöldség is jöhet minden mennyiségben.

A tavalyi nyár nagy slágere a ketogén diéta volt, aminek lényege az igen magas zsírtartalom, a nagyon kevés szénhidrát, és a normál mennyiségű fehérje fogyasztása minden egyes étkezéskor. 

Az igazi ketogén diéta megvalósításakor az élelmiszereket erősen korlátozni kell. A zöldség és gyümölcs fogyasztást jelentősen vissza kell szorítani. A húsfélékből, tejtermékekből csak a zsírosak fogyaszthatók, de azok is csak a minimálisan, a kiszámolt mennyiségben. A gabonaféléket, álgabonák (köles, amarant, kuszkusz, stb.) - kenyér, tészta, péksütemények, lisztet -, a burgonya, a szárazhüvelyesek, olajosmagvak a tojásfehérje, a tofu, a méz, a cukor és cukor tartalmú élelmiszerek egyáltalán nem férnek bele a ketogén étrendbe

 - mondta a Pénzcentrumnak korábban Dr. Mák Erzsébet, dietetikus, főiskolai docens, a Semmelweis Egyetem Egészségtudományi Kar Dietetikai és Táplálkozástudományi Tanszékének munkatársa. Vagyis az étrend fillérekből kijön: szalonna, töpörtyű, kenőmájas vajjal elkeverve, olajbogyó, fűszeres vajkrém, tejszín, tejszínes turmixok egy kevés gyümölccsel, krémlevesek, majonézes mártogatósok - ezek nem kerülnek sokba.

A Daily Mail példaként említi az 5:2 diétát, aminek lényege, hogy öt napig azt eszünk, amit akarunk, 2 nap viszont szinte koplalás, az átlagos kalóriabevitelnek mindössze 25 százalékát fogyaszthatjuk. Nagy előnye, hogy nem kell megvonni magunktól egyik tápanyagcsoportot sem, és kutatások szerint jó hatással van a koleszterin- és vércukorszintre is, sőt, a diéta követőinél a vérnyomás hatására is jótékony hatással volt.

Durst Anikó, a táplálkozási útmutatással és súlymenedzsmenttel foglalkozó Naturhouse Hungary operatív igazgatója a Pénzcentrumnak decemberben arról beszélt, a fogyókúra nem pénzkérdés, de ahhoz, hogy a lehető leghatékonyabb módszert megtaláljuk, érdemes szakember segítségét kérni. Emellett érdemes naponta többször, kevesebb élelmiszert fogyasztani, és persze a mozgást sem lehet megúszni.

A sporttal kapcsolatban is sokan azt gondolják, csak úgy lehet beiktatni a rendszere testmozgást, ha vagyonokat hagyunk a felszerelésre az üzletekben. Kezdetben viszont bőven megfelel az eddig szekrényben tartott edzőcucc. Akinek azonban nincs, annak egy kényelmes cipőnél, egy joggingnál, trikónál, esetleg izzasztónál többre nem is igen lesz szüksége. Ezek már darabonként 5-6 ezer forinttól beszerezhetők. Valamennyi pénzt tehát muszáj költeni, de hosszú távon megéri. Sokan képtelenek rávenni magukat, hogy otthon edzenek, nekik jó megoldás lehet az edzőterem: Budapesten, a személyedző nélküli bérleteket figyelembe véve valahol 9 és 20 ezer forint között számolhatunk a havi bérletártakkal. Jól körbe kell tehát nézni, mielőtt választunk, ráadásul a különböző helyek különböző szolgáltatásokkal várják a sportolni vágyókat: van, ahol például a bérlet árában benne van a wellness részleg használata.

JÓL JÖNNE 2 MILLIÓ FORINT?

A koronavírus-járvány negatív gazdasági hatásainak csökkentése érdekében a kormány 2020. március 19-től - többek között - maximalizálta a fogyasztási hitelek teljes hiteldíj mutatóját (THM). Érdemes azonban körültekintően választani, mivel a kedvezményes személyi kölcsön kamata a legtöbb banknál 2021-től megváltozik, és az új, jellemzően magasabb kamatszint miatt megugrik a törlesztőrészlet is. Ha például 2 millió forintra lenne szükséged, akkor az egyik legjobb ajánlatot most a CIB Bank nyújtja, itt 60 hónapos futamidővel a kedvezményes időszakban 38414 forintos törlesztőre, míg 2021-től 40219 forintos törlesztőre számíthatsz. De nem marad el ettől a Raiffeisen Bank ajánlata sem, amely esetében, szintén 60 hónapos futamidő esetén, az 5,90 százalékos kedvezményes THM 7,96%-ra ugrik a THM-plafon megszűnése után. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

Még nincs hozzászólás - Legyél te az első!
Ezt olvastad már?
×

A címlapról ajánljuk


Feliratkozom a hírlevélre!

 

NÉPSZERŰ
FRISS


Portfolio HR Revolution 2020 Konferencia

Vörös riadó! A munkaerőpiac aktuális kérdései, kihívásai, és természetesen a lehetséges megoldások.

Sustainable World 2020 Konferencia

A jövő vállalata konferenciát, melyen a fenntarthatóságról, zöld finanszírozásról és befektetésekről, az energiatársaságok aktuális helyzetéről, és a zöld vállalatok kihívásairól, lehetőségeiről lesz szó.